2017. szeptember 22. péntek
Móric napja

Rosszul alszik? Súlyos betegséget okozhat

A több hónapon át tartó alvászavar súlyos betegségekhez vezethet, például depresszióhoz vagy 2-es típusú cukorbetegséghez - mondta a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatóhelyettese az M1 aktuális csatornán.

9620.jpgAz alvászavar leggyakoribb fajtája, az álmatlanság az emberiség egyharmadát érinti életében legalább egyszer hosszabb távon. Hátterében állhat a kevés testmozgás, az egészségtelen táplálkozás, a sok stressz vagy a magas vérnyomás - mondta Purebl György pszichiáter szakorvos, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatóhelyettese, aki szerint az alvászavar és a betegségek között egyfajta "tyúk-tojás" kapcsolat van, nehéz megmondani, hogy az alvászavar miatt alakult-e ki egy betegség vagy a betegség első tünete az alvászavar. Régóta tudjuk azt is, hogy a jó alvás fél egészség!

 

A kialvatlanság betegségekhez vezet

9619.jpgAz alvásnak óriási szerepe van az anyagcsere szabályozásában. Ha valaki nem alszik eleget, sokkal éhesebb lesz másnap, mert megnő az éhséghormon szintje a szervezetben, a jóllakottsághormonra érzékeny receptorok pedig nem lesznek olyan érzékenyek, ezért az emberek jobban kívánják a magas szénhidráttartalmú ételeket, édességeket. A legtöbb embernek 7-8 óra alvásra van szüksége, de mindenkinek más az alvásigénye. Ha egy hónapnál tovább áll fenn alvászavar, érdemes orvoshoz fordulni, valamint az életmódunkat is áttekinteni - tette hozzá Purebl György.

Az insomnia szinte népbetegség. (Íme 8 trükk, hogy jobban aludjon!) Sokan nehezen tudnak elaludni vagy álmatlanul hánykolódnak. Nyáron azért, mert túl meleg van, télen azért, mert nyúzottak vagyunk a hidegtől. Szezontól függetlenül pedig attól, hogy túl zaklatott, rohanós az életünk. Van néhány apró trükk, ami segíthet, mint például a rendszeres mozgás. Aki rendszeresen edz, jobban fog aludni, nemcsak a testmozgás után, jóleső fáradtságtól eltelve, hanem általában is. Ha csak néhány percet szánunk egy nap arra, hogy mozogjunk (mindegy, melyik napszakban), már az is sokat számít és javíthatja a képességünket, hogy álomra szenderüljünk. Különösen, ha mindezt a levegőn tesszük.

 

Altató étkek

Azok az ételek segíthetnek az alvásban, melyek erősítik a szerotonin és a melatonin képződését az agyban. Koffeint elalvás előtt 6 órával sem szabad fogyasztani. Amikor az amerikaiak hálaadást ünnepelnek, pulykát esznek. Köztudott, hogy a hálaadásnapi vacsorák után mindenki jól elálmosodik. Ennek oka a pulykahús magas triptofántartalma. A triptofán olyan aminosav, ami melatoninná és szerotoninná alakul az agyban. Előbbi a test természetes alvási és ébrenléti ciklusait szabályozza, utóbbi az álmosságot és a relaxált állapotot.

A következő ételeknek magas a triptofán-tartalma: tojásfehérje, szójabab, alacsony zsírtartalmú sajt, csirke, szezámmag, tökmag, állítja Dr. Donald Hensrud, a Mayo Clinic étkezési és betegségmegelőzési szakértője. A University of Maryland kutatása néhány további ötletet tett hozzá a listához: jobban aludhatunk, ha édesítés nélküli pelyheket, tejbe mártott teljes kiőrlésű rágcsálnivalókat vagy granolát fogyasztunk. A Journal of Pineal Research nevű szaklap szerint segít még az elalvásban az ananász, a narancs és a banán is.

Ahogy vannak alvást segítő, vannak alvást gátló ételek is. Itt ellenőrizheti, hogy melyek ezek.