2019. március 23. szombat
Emőke napja

Mit együnk 2019-ben?

Dietetikusok régóta tartó vitája, hogy melyik étrend lehet optimális az emberi szervezet számára. Egy friss kutatás szerint számtalan táplálkozási szokás vezethet hosszú és egészséges élethez, a stresszes, nagyvárosi életforma viszont mindegyik hatását rontja. Ennek ellenére évről évre vannak diéta trendek. Íme a 2019-es favoritok.

A magas zsír- és alacsony szénhidrát-tartalmú ketogén étkezéstől kezdve a testünk jelzéseire hallgató, egyél, amit kívánsz típusú táplálkozási szokásig hosszú a lista, amiből válogathatunk, ha valamilyen dedikált étrendet szeretnénk követni 2019-ben. A CBC összegyűjtötte néhány szakértő véleményét. Arra nem vállalkozunk, hogy állást foglaljunk a dietetikusok örök vitájában és megmondjuk, ezek közül melyik „Az egészséges”. Az viszont biztos, hogy a stressz, a környezeti ártalmak, a levegővel és a táplálékkal a szervezetünkbe kerülő kemikáliák bármelyik étkezési mód jótékony hatását semlegesítik.

2019-ben pedig az étkezési szokások egészségre gyakorolt hatása mellett egyre nagyobb szerephez jutnak az egyes diéták fenntarthatósági aspektusai is.

Ketogén étkezés

A keto már 2018-ban nagyon népszerű volt, és szakértők szerint 2019-ben is hódítani fog a magas fehérjebevitelt és nagyon kevés szénhidrátot és cukrot tartalmazó étrend. (ITT olvashatja a Ritmus.hu 2018-as trendajánlóját.)

A drasztikusan került szénhidrátok helyett a zsírok ennek a diétának a főszereplői annak érdekében, hogy beinduljon a szervezetben a ketózis. Vagyis az elégetett zsírokból és nem a szénhidrátokból jut a szervezetünk energiához. A kifejezetten szigorú táplálkozás követői azonban nemcsak az egészségtelen szénhidrátokról, például a cukorról mondanak le, hanem az egészségesnek tartott gyümölcsökről és bizonyos zöldségekről is. Miközben vizsgálatok igazolják, hogy a ketogén étkezés jótékonyan hat a gyerekkori epilepsziára és a kettes típusú cukorbetegségre, dietetikusok általában nem javasolják fogyókúrás céllal.

Paleo + vegan = pegan

Néhány éve Mark Hyman, a clevelandi Funkcionális Orvoslás Klinika (Cleveland Clinic Center for Functional Medicine) igazgatója használta először a kifejezést, amely azóta egyre népszerűbb. A pegan étkezés az állati termékeket kerülő vegetáriánus és az ősi étkezési szokást követő paleo diéta keveréke. A szabályai viszonylag egyszerűek: kerülni kell a cukrot és a keményítőt, és sok növényi táplálékot kell fogyasztani. Az állati eredetű élelmiszerek kiválasztásánál pedig figyelembe kell venni, hogy azok fenntartható gazdaságból vagy termelésből származzanak. A pegan étkezés a jó zsírokat részesíti előnyben: a magokat, a dióféléket, az olíva olajat, az avokádót.

Időszakos koplalás

Az utóbbi években divatba jött diéta nem a mire, hanem a mikorra fókuszál: a heti két koplaló napot leszámítva a többi öt napon azt eszünk, amit szeretnénk. A nélkülözős napokon azonban legfeljebb egyszeri kis étkezés a megengedett nőknél 400–500 kalória, férfiaknál 500–600 kalória beviteléig. Kutatások szerint ezzel a módszerrel lehet fogyni, sőt a vizsgálatok azt is megállapították, hogy ha az időszakos koplalás mellé rendszeres testmozgás társul, csökken a rossz koleszterinek szintje és a vérnyomás.

Főszerepben a növények

Az Amerikai Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériuma (US Department of Agriculture) szerint a felnőtteknek napi 3–5 alkalommal kellene zöldségeket és 2–4 alkalommal gyümölcsöket fogyasztaniuk. Másképp fogalmazva: napi szinten az elfogyasztott étel fele legyen valamilyen termés az állati termékek helyett. Tartsunk például heti három húsmentes napot, vagy figyeljünk oda, hogy minden étkezéskor legyen a tányérunkon zöldség vagy gyümölcs – javasolják a szakértők.

Gondos étkezés

Az egyre többek által követett koncepcióban a testünk diktál: akkor eszünk, amikor éhesek vagyunk, azt, amit kívánunk és annyit, amennyivel jóllakunk. A diéta mentes a fekete/fehér gondolkodásmódtól, a követői szerint semmilyen étel nem káros vagy jótékony önmagában. A követői az ösztönökre helyezik a hangsúlyt, hiszen a kisgyerek is megeszik bármit, amit megkíván és bármikor, amikor úgy érzi, éhes. A szakértők szerint az ösztönös étkezés pozitívan hat az ember és étel viszonyára, ami javítja az életminőséget. Ráadásul bátorítja, hogy élvezzék az életet, ami például a slow mozgalmak fontos üzenete is.