2018. szeptember 22. szombat
Móric napja

Szorong az ünnepek alatt? Így küzdheti le!

Megpróbált már mindent, a szorongás mégis gyakori látogató az életében? A gyógyszeres kezelés nem mindenkinél bizonyul hatékonynak. Vannak mentális technikák, amellyel a szorongás enyhíthető, sőt legyőzhető. Érdemes kísérletezni a lehetőségekkel.

10825.jpgHa a szorongás megakasztja napi rutinunk alapvető elemeit és megnehezíti, hogy könnyedén funkcionáljunk mindennapi életünkben, akkor alighanem szorongásos zavarban szenvedünk. Mi van, ha már mindent megtettünk a szorongás enyhítésére, de mindig visszajön? Ha azt gondoltuk, hogy már véget ért életünknek ez a fejezete, de aztán újra felüti a fejét az ismerős negatív érzés, akár erősebben, mint korábban? Ez a hadseregben is problémát okoz a katonáknál, ezért a vezetés meghökkentő vívmányt készül bevezetni.

Mik a szorongásos zavar tünetei?

 

  • Nyugtalanságérzet.
  • Idegesség.
  • Nehezen megy a koncentráció munkahelyen vagy iskolában.
  • Álmatlanság, nehezen alszik el az ember, vagy könnyen felébred.
  • Társas szituációkban nehezen tud szóba állni, beszélgetést kezdeményezni másokkal.
  • Mások előtti szereplés miatt dadogás, izzadás, elpirulás, hasmenés.

Agykutatók szerint apró dolgokkal is boldogabbá tehetjük magunkat

 

Kezeletlen depresszió miatt lesznek öngyilkosok a fiatalok

 

7 jel, hogy valaki depressziós

A szorongás pánik attackhoz is vezethet, ami akár úgy is érződhet, mintha az embernek szívinfarktusa lenne vagy elveszti a kontrollját és már-már megőrül. A szorongás állandósulhat is, akkor beszélünk általános szorongászavarról.

Az emberek többsége átmegy szorongásos perióduson élete valamely szakaszában, amikor az alvásába, a kapcsolataiba, a szakmai vagy iskolai teljesítményébe is beleszól a szorongás, de sikeresen levetkőzheti egy idő után. Ha a szorongást nem kezelik, depresszióhoz, korai halálhoz és öngyilkossághoz is vezethet. A gyógyszeres kezelés nem mindenkinél sikeres.

 

Milyen technikákkal tehet hát a szorongó ember az ellen, hogy a szorongás eluralkodjon rajta?

A szorongás alapvetően attól függ, hogy az ember hogyan képes kezelni az életben őt érintő nehézségeket. Ha hatékony ez a megküzdési, kezelési mechanizmus (coping), akkor alacsonyabb a szorongási szintje.

 

Merni, menni, tenni

G.K. Chesterton angol írótól származik a mondás: "Bármi, amit érdemes csinálni, rosszul is érdemes csinálni." Ha ezt a mottót tartjuk szem előtt életünkben, az annyit tesz, hogy merünk hibázni. Ez a merészség átlendít azon, hogy órákig filózzunk egyes döntésünk és cselekedetünk előtt: megtegyük vagy ne? Így könnyebben ki tudunk új dolgokat próbálni és feszegetni a komfortzónánkat. Mert merni kell felsülni. Bakizni. Nem kell túlaggódnunk magunkat miatta. A hibázás is az élet része. Mindenkivel megtörténik.

 

Halasztott önkritika

10826.jpgTúlságosan kritikus önmagával szemben? Képzelje el, hogy van egy barátja, aki folyton kritizálja. Legszívesebben hanyagolná. Kidobná az életéből. Na, így vagyunk saját kritikus énünkkel is. Kellemetlen befolyással van ránk.

Akik krónikus szorongástól szenvednek, sokszor fel sem ismerik, hogy ilyen "kritikus barátként" hatnak önmagukra. Egyszerűen nem kedvesek önmagukhoz. Mielőtt elkezdjük ostorozni magunkat legújabb tetteink miatt, napoljuk el a marcangoló önvizsgálatot. Ha érezzük, hogy ismét hatalmába kerít a kritizálás impulzusa, eresszük el a negatív gondolatot. Lazítsunk. Mondjuk azt magunknak, hogy majd később foglalkozunk ezzel.

 

Nem árt, ha a napban egy bizonyos időpontot jelölünk ki arra, hogy önkritikus gondolatainkat összegezzük. Ez a fajta halasztás általában segít abban, hogy magát a kritikus élt is letompítsa. Idővel ugyanis a negatív gondolat ereje enyhül. Néhány óra múltán már kevésbé vagyunk hajlamosak ostorozni magunkat egy-egy olyan cselekedetünkért, amit rögtön azután, hogy megtettük, irtózatosan cikinek tartunk. A gondolatok tulajdonképpen gyorsan tudnak veszíteni az intenzitásukból, ha nem tápláljuk őket (negatív vagy pozitív) energiával.

 

Életcélt találni

Vizsgáljuk meg, egy nap mennyit forognak a gondolataink magunk körül és mennyi figyelmet szentelünk másoknak? Aki csak magával törődik, annál esélyes, hogy rosszabb a mentális egészségi állapota, mint azoknak, akiknek leköti a figyelmét a másokkal való törődés, foglalkozás, gondoskodás.

Teljesen mindegy, hogy mennyi pénzt keresünk, milyen anyagi javakat gyűjtöttünk össze, addig nem tudunk tökéletesen boldogok lenni, míg életünknek nem része az, hogy valaki másnak is szüksége van ránk és nekünk rá. A másik emberrel való törődés leveszi a reflektorfény rólunk, s vélt vagy valós hibáinkról, valamint az azokon való örökös rágódásunkról.

(The Conversation)