2017. szeptember 23. szombat
Tekla és Lina napja

Késődélután a legjobb edzeni

A kutatások szerint késődélután a leghajlékonyabb és a legerősebb a testünk, ez a megfelelő idő a testgyakorlásra. Csökken a megerőltetés lehetősége, könnyebben sikerül teljesíteni az edzéstervet. Érdemes beilleszteni a napirendbe, ha egészségesek akarunk lenni.

9826.jpgHa valaki alig tud kikászálódni az ágyból, mert nem egy "reggeli típus", az aligha fog lelkesedni a reggeli edzés gondolatáért. Egyes fitneszguruk a reggeli edzésre esküsznek, mert ekkor érünk rá a leginkább. Ráadásul a reggeli testmozgás energetizálja a testet és a szellemet. Hajlamosabbak vagyunk fókuszáltak és produktívabbak lenni a nap folyamán, ha mozgással kezdjük a reggelt.

 

Reggeli éhgyomorra edzés

Vannak akik azért edzenek reggel éhgyomorra, mielőtt bereggeliznének, mert állítólag a test felkelés után, a nap első étkezése előtt jobban és gyorsabban égeti a zsírrétegeket, a súlyfelesleget, mint máskor. Ezt hívják böjtedzésnek. Ennek azonban csak ideiglenes hatása van.

Egy 4 hetes kísérlet kimutatta, hogy azok, akik reggeli előtt mozogtak, és azok, akik már megittak legalább egy shake-et, s csak utána kezdtek edzeni, nagyjából azonos mennyiségű zsírtól szabadultak meg egy hónap alatt, írta a CNN.com. Egy túlsúlyos nőkön végzett 6 hetes kutatás is hasonló eredményt hozott.

 

Délutáni edzés

A cirkadián-ritmus olyan fizikai, élettani, mentális és viselkedésbeli változásokat jelent bennünk, amiket a fényviszonyok és a sötétség vált(ak)ozása és a nagyjából 24 órás ciklusok váltanak ki. Ez a tulajdonképpeni bioritmusunk. Az agyat befolyásolják a külső fények, aminek függvényében ad utasítást az izmoknak, a sejteknek és irányítja az anyagcsere-folyamatokat. Ez változásokat hoz létre a hormonszintünkben. A teljes cikket a cirkadián-ritmus szerinti étkezésről ITT olvashatja el.

A legújabb kutatások szerint késődélután tudunk a legkönnyebben a legaktívabbak lenni, ha testmozgásról van szó. Szakértők a délután fontosságát az edzésnél a cirkadián-ritmusnak tulajdonítják.

 

Annak ténye, hogy a délután a legoptimálisabb időszak az edzésre, nem jelenti azt, hogy reggel, délben vagy este ne tudnánk jól és jót edzeni. Ha következetesen reggel edzünk, javítható a teljesítményünk - erre példa az élsportolók karrierje, akik már reggel elkezdik a testmozgást, és sikerrel javítják korábbi sporteredményeiket.

 

Esti edzés

Mivel a kondizás, a sportolás felspannolja a szervezetet, a közvélekedés az, hogy az esti edzés megnehezíti az embereknek az elalvást. A vizsgálatok nem találtak bizonyítékot erre.

Egy huszas éveik elején járó fiatalokon végzett kutatás során azt tapasztalták, hogy ha 2 órával az esti elalvás előtt edzettek, attól még ugyanolyan jól el tudtak szenderedni az ágyban, mintha nem sportoltak volna. Idősebbeken azt nézték meg, hogy este 7.30 és 8 óra közötti edzéseik miként hatnak az alvásukra. Itt sem tapasztaltak kedvezőtlen következményeket az alvási készség tekintetében.

Persze minden ember más, így lehet, hogy valakit tényleg túlságosan felébreszt az esti edzés ahhoz, hogy nehézség nélkül el tudjon aludni. (Íme 10 dolog, amit valószínűleg nem tud az alvásról, illetve megmutatjuk az alvás "kottáját" és azt, miért is fontos elegendő mennyiséget pihenni!)

Ha kipróbáljuk az edzést a nap különböző szakaszaiban, és megfigyeljünk, melyik hogyan esik nekünk, melyik a legélvezetesebb, legkevésbé megerőltető alkalom, azzal jelezheti a testünk, hogy mikor a legjobb számunkra az edzés.