2017. október 19. csütörtök
Nándor napja

A paleo diétával éhezés nélkül fogyhat

Az utóbbi években egyre népszerűbbek a low carb diéták, melyek az elfogyasztott szénhidrát mennyiség csökkentésén alapulnak. A low carb diéták közé tartozik például a paloelit táplálkozás, amely nem is diéta, hanem élethosszig tartó életmód. 

9690.jpgA WHO ajánlása szerint a helyes táplálkozás ha napi 5 adag, azaz 400 g zöldség, és gyümölcs bevitelére törekszünk (1 adag=80 g). Az európai felnőttek többsége azonban nem fogyasztja el ezt a mennyiséget, és az európai gyerekeknek is csak 6 –24%-a éri el a kellő adagot. Kutatások szerint az ajánlottat is meghaladó mennyiségű, napi 8 adag, többségében friss zöldség (5 adag) és gyümölcs (3 adag) rendszeres fogyasztása 25%-al csökkenti pl. a daganatos halálozás rizikóját. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a konzerv zöldségek és gyümölcsök nem azonos hatásúak a friss termékekkel! Előbbiek nem csökkentik a rákkockázatot, míg a gyümölcslevek és üdítők, illetve más, magas kalóriatartalmú ételek, italok fogyasztása kifejezetten növeli. (Itt olvashatja cikkünket az elhízás és a rákos megbetegedések kapcsolatáról.)

 

Diétatörténelem

A ma divatos diéták az életmód megreformálását írják elő: testmozgást éppúgy, mint étkezési szabályokat. A korábbi módszerek inkább egy-egy hozzávalót kiáltottak ki ősellenségnek és nem foglalkoztak az aktív testformálással, az edzéssel. Egy kis diéta-történelem itt.

Az utóbbi években egyre népszerűbbek a low carb diéták, melyek az elfogyasztott szénhidrát mennyiség csökkentésén alapulnak, némelyik pedig azt is meghatározza, hogy milyen szénhidrátok ajánlottak vagy tiltottak az adott diétás rendszerben. A low carb diéták közé tartozik például a ketogén diéta és a paleolit táplálkozás is.

 

A Paleo életmód

A Paleo (Paleolit) étrend nem elsősorban fogyókúrás diéta, hanem igazi élethosszig tartó életmód - mondta Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, testsúlygyógyás.. Ennek megfelelően nincs bonyolult szabályrendszer, nincs kalória- sem szénhidrátbevitel számolgatás, csak néhány utasítás. A Paleo étrendben kizárólag állati húsokat, zsírokat, tojást, halakat, tenger gyümölcseit, zöldségeket (kivéve hüvelyeseket), gyümölcsöket, olajos magvakat (kivéve földimogyorót), gombákat, hidegen sajtolt növényi olajokat (kókuszolaj, olívaolaj, repceolaj, salátára: dióolaj, lenmagolaj) fogyaszthatunk.

Tiltott mindenféle tej, tejtermék (pl. vaj, joghurt, kefir, sajt), margarin, mindenféle gluténtartalmú gabonaféle ( búza, rozs, árpa, zab stb., de egyes változatokban a zabkorpa megengedett mérsékelt mennyiségben), minden gyorsan felszívódó szénhidrát tartalmú étel (pl. burgonya, cukor), fruktóz, zöldparadicsom, csípős paprika, lucernacsíra, minden hüvelyes (pl. bab, borsó, lencse, csicseriborsó, szójabab, földimogyoró), minden, hidrogénnel kezelt étolaj az olívaolajon és kókuszolajon kívül.

 

9691.jpgElőnyök:

  1. a kiadós fehérje- és zsírfogyasztásnak köszönhetően csökken az éhségérzet
  2. sok friss élelmiszer fogyasztását javasolja, az iparilag feldolgozott ételekkel szemben
  3. az izomtömeg megőrzése megakadályozza az alapanyagcsere csökkenését
  4. javasolt a testmozgás
  5. kedvező hatással van a szénhidrát anyagcserére

 

Hátrányok:

  1. fokozottan ügyelni kell a megfelelő folyadékbevitelre
  2. fokozott fehérjebevitel káros lehet a vesére, a vér húgysav szint nőhet, ezért köszvény és vesekövek alakulhatnak ki
  3. a fokozott zsírbevitel zsírszékletet, epekő rohamot okozhat
  4. a megszokott étrendről nehéz az átállás, bizonyos élelmiszerek (nyírfacukor,kókuszolaj) ára magas
  5. nehezen betartható azok számára, akik kevésbé szeretik a húst
  6. új recepteket kell kitalálni főzéskor, és az ételek egy részének elsőre szokatlan az íze
  7. a laktózmentes, gluténmentes étkezés hamis betegségtudatot, illetve orthorexiát (egészséges étel függőség) alakíthat ki az egyébként egészséges emberekben, hiszen a paleo alapelv miatt azok is száműzik a tiltott ételeket az étrendjükből, akiknek nincs laktóz intoleranciájuk, vagy gluténérzékenységük. Már a paleo étrend megkezdése előtt érdemes orvosi kivizsgálás során feltárni, hogy fennállnak-e ezek a betegségek, és negatív lelet esetén átgondolni, hogy érdemes-e bevállalni ezeknek az ételféleségeknek a hosszú távú kihagyását.