2024. május 08. szerda
Mihály napja

Az adventi hetekben sokkal többet költünk

A háztartások az átlagos havi költésüknél mintegy 20%-kal többet fordítanak decemberben élelmiszerre és háztartási vegyi árura. Ez azt is jelenti, hogy a családok éves FMCG kiadásaik 10%-át az év utolsó hónapjában hagyják az üzletek kasszáinál.

Hagyományosan a december a kiskereskedelem legnagyobb forgalommal bíró időszaka. Az élelmiszer és háztartási vegyiáru-piacon ebben a hónapban értékesítik az üzletek az éves forgalom 10%-át.

 

Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-főzés alapanyagaira, úgymint csokoládéra, majonézre, hagyományos kakaóporra, sütőporra, vanília cukorra, mustárra vagy tejszínhabra. Hasonlóképpen magas az ajándéknak szánt és megvásárolt testápolási termékek, illetve csokoládék, szeszes italok és borok decemberre eső értékesítési aránya is.

 5032.jpg

Ki költ többet?

Egy háztartás átlagosan 74 000 forintot költött 2014 decemberében élelmiszerre és háztartási vegyi árura, ami 20%-kal magasabb, mint az éves szinten egy hónapra vetített átlagos költése (61 500 Ft). Abban nincs különbség a háztartások között, hogy jövedelmi szintjétől, korától, lakóhelyétől függetlenül az éves FMCG kiadásaiknak 10%-át decemberben költik el, viszont abszolút értékben vizsgálva a költéseket, már látszanak eltérések: közel dupláját költik a magas jövedelmű háztartások december hónap során élelmiszerre és háztartási vegyi árura (97 000 Ft) a legalacsonyabb jövedelmű háztartásoknál mért 52 000 forinttal szemben.

 

Hol költünk?

A karácsonyi bevásárláshoz a háztartások előszeretettel keresik fel a hipermarketeket, ahol nagy választékot és rendszerint hívogató akciókat találnak.

 

2014-ben a hipermarketek - akkor még ezek az áruházak heti  hét napot voltak nyitva - részesedése a háztartások költéseiből az élelmiszer és vegyiáru-piacon decemberben 29%-ra ugrott az év során mért átlagos 24-ről.

 

Szaloncukor-mustra

A tipikus karácsonyi édességre 2011-ben jelentősen kevesebbet költöttek az emberek, mint az azt megelőző évben, ám azóta évről-évre növekszik a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyisége. A növekedést azonban általában az olcsóbb kimért termékek generálják, míg a csomagolt szaloncukrok piaca továbbra is csökken.

 

Ízek tekintetében a vegyes csomagok a legkedveltebbek, a népszerűségi listán a második helyezést pedig hagyományosan a zselés szaloncukor nyeri. A dobogó harmadik fokára  a karamelles állhat, majd jönnek az új ízek:  a kókusz/csokoládé-rum, marcipán/dió, mandula vagy a mogyoró. A bogyós gyümölcsös ízesítések kisebb részesedést értek el, továbbá a cseresznyés, narancsos, meggyes vagy málnás ízek is a lista vége felé szerepelnek.

 5031.jpg

2014-ben a vásárlók átlagosan 1 405 forintot fizettek egy kilogramm szaloncukorért. A szaloncukor-átlagárak 2012-ben emelkedtek jelentősen a népegészségügyi termékadó bevezetése következtében: a csomagolt szaloncukrok esetében átlagosan 35%-ot is elért az áremelkedés mértéke, míg a kimért termékeknél a 15%-ot nem haladta meg. Az árolló azóta is folyamatosan nyílik a kimért és a csomagolt szaloncukrok között: 2014-ben a kimért szaloncukrok átlagára 980 Ft/kg volt, míg a csomagolt termékeké több mint két és félszerese, 2578 Ft/kg.