2024. május 08. szerda
Mihály napja

A kábítószernél is nagyobb probléma az internetes zaklatás

A kamaszok több mint fele úgy gondolja, hogy az internetes zaklatás rosszabb, mint a személyes zaklatás, sokuk pedig úgy érzi, hogy nagyobb probléma, mint a kábítószerrel való visszaélés – derül ki egy 11 országban, közel 5 000 kamasz megkérdezésével elvégzett online felmérés eredményéből.

A Vodafone felkérésére a YouGov által elvégzett felmérés szerint, a kamaszok közel egyötöde (18%) esett már áldozatul internetes zaklatásnak, és 41%-uk depressziósnak és tehetetlennek érezte magát miatta. 26%-uk érezte úgy, hogy magára hagyták, 18%-uk fejében pedig még öngyilkos gondolatok is megfordultak. Az internetes zaklatást elszenvedett kamaszok aránya kiugróan magas Új-Zélandon (30%), az USA-ban (27%) és Írországban (26%). A megkérdezettek körében Csehországban a legalacsonyabb a valószínűsége az internetes zaklatásnak.

 

A felmérésben részt vevő 11 országból az Egyesült Királyságban megkérdezett 13-18 év közötti fiatalok gondolják a legkevésbé, hogy az internetes zaklatás rosszabb, mint a személyes zaklatás (35%), míg a Dél-Afrikában válaszoló gyerekek épp ellenkezően vélekednek: 10-ből több mint 6 (64%) úgy gondolja, hogy az internetes zaklatás rosszabb, mint a személyes zaklatás.

 

A legtöbben tanácstalanok4080.jpg

Az internetes zaklatásnak áldozatul esett kamaszok 38%-a azt nyilatkozta, hogy a zaklatást még a szüleiknek vagy gondviselőjüknek sem mondták el. Szégyellték magukat vagy féltek tőle, hogy a szüleik beleszólnak, és aggódtak, vajon mit fognak lépni.

 

A megkérdezettek 43%-a úgy nyilatkozott, hogy nagy kihívás lenne számára támogatni a közösségi médiában zaklatott barátját, mert „nem találná a megfelelő szavakat” együttérzése kimutatásához. A kamaszok 72%-a azt nyilatkozta, hogy ha barátjukat internetes zaklatás érné, minden valószínűség szerint hangulatjel használatával fejeznék ki együttérzésüket vagy támogatásukat.

 

A Hollandiában megkérdezett 13-18 év közötti fiatalok állítják a legnagyobb valószínűséggel, hogy hangulatjelek használatával könnyebben ki tudják fejezni magukat (18%). Az olaszországi felmérésben részt vett gyerekek fele azt mondta, hogy érzésük szerint szavakkal jobban ki tudják fejezni magukat. A Dél-Afrikában (60%), Csehországban (58%) és Új-Zélandon (54%) megkérdezett gyerekek többsége azt mondta, hogy a hangulatjelek és szavak együttes használatát találja a legkönnyebb kifejezési módnak.

 

„A digitális világba született új generáció folyamatos internetes kapcsolatban érzi a legjobban magát, de ez nem csak előnyökkel jár, hiszen az online világban a fiatalokat számos veszély is fenyegeti. Kutatásunk arra világított rá, hogy sok kamasz nem tudja, hogyan segíthetne a barátjának internetes zaklatás esetén – mondta Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

 

#BeStrong4078.jpg

Erre kínál megoldást a Magyarországon is elinduló nemzetközi #BeStrong kampány: ezen keresztül a fiatalok jelezni tudják támogatásukat érintett társaik felé. A zaklatás-elleni hangulatjel (emotikon) kezdeményezés részeként olyan „támogató hangulatjelek” készültek, amelyek célja, hogy ráirányítsák a figyelmet a részvét, az együttérzés és támogatás kimutatásának fontosságára.

 

A hangulatjeleket a felmérésben részt vevő 4 720 kamasz választotta ki a Vodafone és a zaklatás-ellenes szakértők által tervezett jelek széles választékából.

 

A „támogató hangulatjel” ötletét a Vodafone szemiotikusokkal - azaz jeleket és szimbólumokat, valamint azok felhasználását és értelmezését tanulmányozó szakértőkkel -, zaklatásellenes non-profit szervezetekkel, többek között a Diana Award-dal; az ENABLE-lel, valamint az Inside Out (Agymanók) című Pixar film karaktereinek létrehozásában tanácsadóként közreműködő Dacher Keltnerrel, a Berkeley Egyetem professzorával együtt dolgozta ki.


Keltner professzor is úgy véli, fontos, hogy a kamaszok ki tudják fejezni támogatásukat és együttérzésüket az internetes zaklatás áldozatául esett társaik felé. Úgy fogalmazott: „Nagyon sok hangulatjel létezik, amely csak az alapérzelmeket fejezi ki. A fiataloknak jobb eszközökre van szükségük érzelmeik kifejezésére, olyan hangulatjelekre, amelyeknek elküldésével jelezhetik barátaiknak, hogy mellettük állnak.”


A Vodafone Csoport az emotikonok minél szélesebb körű alkalmazhatósága érdekében tárgyalásokat folytat az iOS, Android és Facebook alkalmazásfejlesztőkkel, hogy minél több üzenetküldő alkalmazásban legyenek elérhetőek ezek a speciális ikonok. A Vodafone a saját Message+ üzenetküldő alkalmazásában már elérhetővé, használhatóvá tette ezeket.


A Vodafone és a Diana Award az elkövetkező hetekben egy oktatómodul-sorozatot is közzétesz, amely a szelfiktől és online játékoktól kezdve, a közösségi kapcsolatépítésen át egészen a ‘gyűlölködő tweetekig’ számos témát vizsgál.

 

A hangulatjelek itt megtalálhatóak.