2024. május 04. szombat
Mónika és Flórián napja

Tartsa kondiban a légkondit

A légkondicionáló nem luxus a gépkocsikban sem. A legkisebb, legalacsonyabb felszereltségi szintű modellekbe is beszerelik a gyártók. A helyes klímahasználatról azonban kevés információ jut el a járművezetőkhöz.

Klímázzon télen, klímázzon nyáron!1093.jpg

Hideg időben klímával közlekedni? Tisztító spray-vel fertőtleníteni a léghűtő rendszert? Pollenszűrőt cserélni? Ékszíjat, töltöttségi szintet, szárítószűrőt ellenőrizni? Ez csak néhány azok közül a feladatok közül, amelyeket időközönként a légkondicionálóval tenni kellene – legyen szó az otthoni fali klímáról vagy az autó légkondicionálójáról. A berendezés ugyanis felmondja a szolgálatot, ha nincs karbantartva. Ráadásul az autó elszennyeződött, kórokozókkal fertőzött légjáratai veszélyt jelenthetnek az utasok egészségére is.

 

A klímahasználat előírásai időnként ellentmondanak a berendezés funkciójának, de mégis komolyan kell venni az utasításokat. Az első szabály, hogy a kondit télen, illetve hűvös időben is lehet, sőt kell használni. Hetente egy bekapcsolással megelőzhető a műanyag és gumi alkatrészek, tömítések elöregedése. A kenőanyagként a rendszerben lévő olaj ugyanis a hűtőközeggel együtt kering, hosszabb leállás közben nem látja el a funkcióját. De a téli, őszi klímahasználatnak más előnye is van: a szélvédő páramentesítésének ez a leggyorsabb módja. A hőfokszabályozó ilyenkor a meleg tartományban maradhat, így a készülék csak a nedvességet vonja ki a levegőből, de nem hűt. Néhány éve a gyártók eleve úgy építik ki az autók szellőzőrendszerét, hogy az úgynevezett párátlanító funkció bekapcsolásakor a klímaberendezés is beindul, függetlenül a külső hőmérséklettől.

 

2417.jpg

 

Fájdalmas hidegzuhany

2418.jpgA meleg beköszöntével aztán már nem kell odafigyelni a bekapcsolgatásra, hiszen akik bírják, folyamatosan üzemeltethetik a légkondit. Ugyanakkor ennek is vannak szabályai. Az utasteret például sose hűtse 5-8 Celsius-fokkal alacsonyabb hőmérsékletűre a kintinél – az autóból ki- és beszállva ennél nagyobb hőmérséklet-eltérés esetén jó esetben megfázás, rosszabb esetben akár tüdőgyulladás, hőguta lehet a végeredmény. A szellőzőrostélyokat ne irányítsa az arcára, a nyakára, de a térd- és vállízületek felé se, mert már néhány perc után elviselhetetlen fájdalmakban lehet része. A legjobb a légáramlatot a szélvédőre (tetőre) és a lábak felé terelni. Ez a két irány a kezelőszerveken rendszerint egy állásban is elérhető.

 

A veszélyek ellenére a klímahasználat sok élettani előnnyel jár: a forróság ellen például pulzusemelkedéssel védekezik a szervezet, amely hűtött utastérben elmarad. A melegben nagyobb a kiszáradás veszélye, amely vérnyomáscsökkenéssel, koncentrációs zavarokkal, figyelmetlenséggel, ingerlékenységgel párosul, növelve a balesetek veszélyét. Mindez elkerülhető okos klímahasználattal.

 

A légkondicionáló bekapcsolásának gazdaságossági vonatkozása is van: egyrészt 5-10 százalékos fogyasztásnövekedés, gyengébb motoroknál pedig érezhető teljesítménycsökkenés jelentkezik. Ha nincs túl meleg, érdemes tehát az ablakokat letekerni, a légkondicionálót pedig a forró napokra tartogatni. Kevesebb lóerővel büszkélkedő autóknál hegymenetben, előzés előtt nem árt lekapcsolni a berendezést, mert a kompresszor bekapcsolásakor a járgány megtorpanhat, kellemetlen meglepetést okozva.

 

Szezononként egy tisztítókúra2419.jpg

A tavaszi (őszi) autóápolásnak a klímatisztítás is legyen a része. A pollenszűrőt – ahol van – 10 ezer kilométerenként vagy 1-2 évente kell cserélni. A takarítás melletti karbantartást 30-35 ezer kilométer megtétele után vagy probléma esetén ajánlott elvégezni, a munkát érdemes szakszervizre bízni. Itt kitisztítják a kondenzátort, cserélik a kompresszort hajtó szíjat, ellenőrzik az elektromos egységeket, a csatlakozókat, a befújt levegő hőmérsékletét, illetve a hűtőgáz mennyiségét.

 

Ha penészes, dohos szag kezd áradni a rendszerből, az a légkondicionálóban megtelepedő baktériumokra utal. A berendezést ilyenkor nemcsak a szag, hanem a fertőzésveszély miatt is tisztítani kell. Szakműhelyekben 6-10 ezer forint egy karbantartás, de ha nincs komoly baj a berendezéssel, kisebb tisztítás házilag is elvégezhető. A legegyszerűbb spray-t járó klíma mellett egyszerűen az utastérbe kell permetezni, és néhány percig hagyni, hogy keringjen a hűtőrendszerben. Más szereket a pollenszűrő eltávolítása után a légbeszívóba kell fújni, illetve az utastér szellőzőnyílásaiba kell elosztani. Ezután lehúzott ablakok mellett addig kell üzemeltetni a klímát, amíg az aeroszol nyomán keletkező hab elpárolog. A takarítás után friss illat és egészséges levegő árasztja el az autót.

 

Ha elromlik...

Hibajelenség

Probléma oka

Megoldás

Nem kapcsol be a klíma

Hűtőközeg elszökött, elektromos probléma

Ellenőrzés, javítás

Gyengén hűt a klíma

Alacsony hűtőgázszint

Ellenőrzés, utántöltés

Kellemetlen szag

Elkoszolódott hűtőrendszer

Tisztítás, karbantartás

Párásodó ablak

Elkoszolódott, eldugult rendszer

Tisztítás, karbantartás

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban