2018. május 21. hétfő
Konstantin napja

Négy fajta Facebook-felhasználó létezik: Ön melyik típusba tartozik?

Jól elkülöníthető csoportokba tartoznak a Facebook-júzerek. A szelfikirálynőket és királyokat mindenki ismeri a saját online baráti köréből, de milyen más típusok vannak még? A Brigham Young University kommunikációs intézete 48 kijelentést tolt a kutatásban résztvevők orra alá...

E mondatok a Facebookhoz való hozzáállás különféle módjait jellemezték. Néhány példa: "A Facebook stresszforrás, depresszívvé tesz." "A Facebook jó eszköz arra, hogy gyorsan segítséget kérjek másoktól."

11189.jpgA válaszadás, miszerint a kijelentések igazak-e az alanyra, elég árnyaltan ment, olyan opciókat jelölhettek be az alanyok, hogy "ez nem igazán jellemző rám", vagy "nagyon jellemző rám".

A vizsgálat eredményeit a International Journal of Virtual Communities and Social Networking című szaklapban közölték, s ebből kiderült, hogy a fókuszcsoport meglehetősen szűk volt: 47 személy, akiknek életkora 18-32 év. Van akinek olyan a Facebook, mint egy passzív médiafogyasztási élmény, nézegeti, amit elé tárul, van akinél az interakció a fontosabb. Mások személyes dolgokat osztanak meg, van aki általánosabb, közérdekű információkat.

Nagyon nem mindegy a felhasználás módja és intenzitása, mert például az iskolában már túlságosan fontos szerephez jut. Olvassa el erről szóló cikkünket: Felborította a közösségi média használata a középiskolai életet

 

Kapcsolatépítők

Ez a csoport ugyanúgy használja a közösségi médiát, mint a vezetékes telefont vagy az emailt: a barátaival és a rokonaival való kapcsolattartásra. Ezért hát az offline életük meghosszabbításának, kiterjesztésének látják a Facebookot. A kapcsolatépítők aktív posztolók és nézegetők is, szívesen lájkolnak, videókat is néznek.

Az ebbe a kategóriába tartozó felhasználók nem is annyira egy virtuális közösségnek, társadalomnak tekintik a Facebookot, hanem egy miniközpontnak, ahol személyes sztorikat mesélnek az emberek. Azok akiket ismernek és szeretnek, és azok, akiket személyesen nem ismernek, de rajonganak értük (celebek.)

Ugyan Facebook-aktivitásuk nagy része interperszonális kommunikáció és mint ilyen, elvileg őszinte megnyilvánulás, de még a kapcsolatépítőknél is előfordul, hogy a közösségi médián szoros kapcsolatban vannak valakivel, de ha egy helyiségbe kerülnek és leülnek vele a való életben, ott teljesen más a helyzet.
Tipikus kijelentés:
"A Facebook segít nekem kifejezni a szeretetemet a családom iránt, és lehetővé teszi, hogy ők is így tegyenek felém."

 

Kirakatnézegetők

Ők inkább társadalmi kötelezettségnek tartják, hogy jelen legyenek a Facebookon, úgy érzik, ez a modern élet velejárója, Ritkán tesznek közzé személyes információkat, fotókat, vagy számolnak be arról, hogy éppen mit csinálnak. Még a többiek posztjainál sem igazán kommentelnek vagy lájkolnak.

Tipikus kijelentések:
"Ez a közösségi médiás megfelelője az emberek nézegetésének az utcán."
"Könnyen megnézhetem annak a Facebook-oldalát, akire rá vagyok gerjedve, és megtudhatom, mik az érdeklődési körei, meg hogy kapcsolatban van-e."
"Inkább a Facebookon kívül élem az életem."
"Nem szívesen számolok be a Facebookon arról, hogy mi történik velem, mert azok az emberek, akikkel tudatni akarnám, azok úgyis velem vannak és résztvesznek az adott programban, tevékenységben."
"Azért vagyok a Facebookon, hogy kapcsolatban tudjak maradni az emberekkel."

 

Kisbírók

Arra használják jelenlétüket, hogy informálják társaikat a társadalmat érintő ügyekről. Szívesen osztanak meg tartalmakat összeesküvéselméletekről, szenzációs rémhírekről, politikai fejleményekről. A legfrissebb mémeknek is ők a leggyorsabb terjesztői. Álhíreket is előszeretettel osztanak meg, amikor nem biztosak benne, hogy a híresztelésnek van-e valóságalapja.

A júzertípus szakmájára nézve lehet újságíró, vagy éppen amatőr blogger, aktivista, rendezvényszervező. A lényeg, hogy mindig meghív mindenkit egy csomó eseményre, álláshirdetéseket is megoszt, felhívásokat. Nem is igazán nézi meg, hogy lájkolják vagy kommentelik-e a posztjait, nem ez a fő célja, hanem az információk megosztása. Ők sem osztanak meg személyes infókat.

Tipikus kijelentések:

"Ha te is egyetértesz vele, oszd meg!"

"Megosztani ér!"

 

Szelfizők

Hát ezt a típust mindenki ismeri. Túl jól is. Ők azok, akik a "food porn"-nak hódolnak, minden étkezésükről fotót készítenek és már lökik is fel a Facebookra. De ugyanígy tesznek az apró-cseprő eseményről az egyébként nem túl rendhagyó hétköznapi életükben.
Posztolnak ők mindent. Fotót, videót, update-eket arról, hogy éppen mit csinálnak. Mindezt elsősorban azért, hogy felhívják magukra a figyelmet.

Sokukra jellemző, hogy narcisztikusan mutogatják a testüket, elárasztják az oldalukat olyan képekkel, amelyeken a szexiségüket domborítják ki (hölgyeknél a dekoltázs, a formás popó, fiúknál a kigyúrt, izmos test a dicsekednivaló), hogy a vágy tárgyaként, testi vonzerőt sugárzó személyiségként pozicionálják magukat.

Tipikus kijelentés:
"Ha csinálok egy képet és az csak a telómon pihen, az olyan, mintha semmi haszna nem lenne. De amint feltettem a Facebookra, máris bizonyítja, hogy csináltam valamit."


A kutatók még azt is fontosnak látták leszögezni, hogy életünk során változhatnak facebookolási szokásaink, így más kategóriába is átcsúszhatunk később, mint ami most illik ránk.

(Quartz)