2025. április 21. hétfő
Konrád napja

Pénzre és wellnessutalványra vágynak év végén a munkavállalók

Ha választhatnának év végi munkahelyi ajándékot, a pénznek és a wellnessutalványnak örülnének a legjobban a magyarok – derül ki egy reprezentatív kutatásból. Az országos felmérés szerint a válaszadók alig ötöde kap minden évben meglepetést munkahelyétől vagy céges partnerétől.

Az országos reprezentatív kutatásból (a kutatást a Tárki Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte a NaturMed Hotel Carbona megbízásából) kiderül, hogy a megkérdezettek legjobban a pénzjutalomnak (61%), valamint a wellnessutalványnak (17%) örülnének év végi ajándékként munkahelyüktől vagy üzleti partnerüktől. A dobogó harmadik fokára a megszokott ünnepi ajándékok, így a virág, az édesség és a könyv (12%) kerültek. A vágyott év végi céges ajándékok népszerűségi sorrendjében negyedik helyen (6%) a kultúra vagy sport utalványok, míg az ötödik helyen (3%) a hétköznapi irodai ajándékok (pl. logózott bögre, toll) állnak.

 

10650.jpgMüller-Pápai Zsuzsanna, a NaturMed Hotel Carbona vezérigazgatójának tapasztalatai szerint a wellnessutalványok népszerűsége folyamatosan növekszik az utóbbi években. A munkáltatók ugyanis egyre inkább adnak élményt tartalmazó ajándékot a hagyományos kedvességek helyett, hiszen a munkatársak, üzleti partnerek értékelik ezt a figyelmességet, és munkahelyi motivációjukra is kedvezően hat egy pihentető hétvége.

A kutatás azt is vizsgálta, hogy a vágyakhoz képest a valóságban melyek a munkáltatók, céges partnerek legjellemzőbb év végi ajándékai. A felmérésből kiderül, hogy a válaszadók több mint 60 százaléka még sosem kapott ilyenkor ajándékot. A fővárosban a legjellemzőbb a céges ajándékozás, a leggyakoribb meglepetés pedig a klasszikus ajándékok valamelyike: ilyen például az édesség, az ital, a könyv és a virág – a megkérdezettek 36 százaléka kapott már ilyeneket karácsonyra. A megszokott ajándékok után pénzjutalmat (32%) adnak a legtöbbször, a harmadik leggyakoribb meglepetésnek olyan hétköznapi irodai ajándékok (19%) bizonyulnak, mint például a határidőnapló vagy a logózott bögre.

 

Megéri juttatásban adni az év végi jutalmat?

A cégvezetők egyre aktívabban kutatják, hogy milyen csomaggal tudják magukhoz vonzani a tehetséges, képzett munkaerőt. De nemcsak megszerezni kell tudni az embereket, hanem ma már a megtartás sem könnyű feladat: a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatokban a cégek leginkább egymástól tudják elszipkázni az embereket. Ebben a helyzetben, amikor mennyiségi és minőségi problémával küzd a munkaerőpiac, felértékelődik a bér, a béren kívüli juttatás és a munkahelyi környezet szerepe. A mondás úgy tartja, a pénzért megy valaki egy munkahelyre dolgozni, de a vezető tartja ott. 

Vagyis a cégeknek újra kell gondolniuk a motivációs rendszerüket, úgy, hogy az több generáció számára is érdekes legyen. A rendszerben a bér mellett a munkaidőnek, az egészségnek és az elismerésnek is szerepelnie kell. Tapasztalatok szerint a produktivitás serkentésének számtalan eszköze van. A munkavállalóknak azonban átlag 8%-át motiválja leginkább a bér – természetesen akkor, ha az életszínvonaluk fenntartásához szükséges minimumot megkapják –, 92%-nak viszont a gondoskodást sugalló juttatások számítanak.