2017. november 22. szerda
Cecília napja

A magyarok háromnegyede odafigyel a testsúlyára

Egyre többeknek fontos, hogy a megvásárolt élelmiszerek ne csak olcsók legyenek, hanem egészségesek is. Sokan idegenkednek a félkész termékektől és egy most készült felmérésből az is látszik, hogy nő a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

10482.jpgA 2000-es évek elején csupán a megkérdezettek 52 százaléka figyelt oda tudatosan a testsúlyára, ez mára 76 százalékra emelkedett, s egyúttal 43 százalékról 73 százalékra nőtt a rendszeresen sportolók aránya. A Budapesti Nagybani Piac és a Gfk Hungária friss kutatásából kiderül az is, milyen élelmiszereket és italokat fogyasztanak leggyakrabban a magyarok, otthon és a munkahelyükön. A top 10-es lista élén a kávé, a csapvíz és az ásványvíz állnak. Az italokat a gyümölcs és a zöldség követi, ami szintén biztató eredmény, hiszen ezek az egészségtudatos táplálkozás alappillérei. (Tudta, hogy a kávézás csökkentheti egy sor betegség kockázatát, így a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozásét is? A kávézással járó életstílus is hatással lehet az eredményekre.)

 

A dietetikus tanácsai a Ritmus.hu-n

A paleo diétával éhezés nélkül fogyhat

Fogyókúra szakértők és álszakértők - 1. rész

Butul az agyunk, ha sok cukrot és zsírt fogyasztunk

Cirkadián-ritmusra hangolt étrend

Hódít, ami magyar

A zöldségféléknél és a gyümölcsöknél fontosnak tartjuk a minőség mellett azt is, hogy lehetőleg magyar árut vásárolhassunk. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele, 53 százalék vásárolja rendszeresen a piacon a zöldséget és a gyümölcsöt. De vajon miért vált ismét ilyen népszerűvé a piacozás? Elsősorban azért, mert a jó minőségű, egészséges, finom termékeket és a termelői árut keressük. Szeretjük tudni, hogy honnan kerülnek a tányérunkra az élelmiszerek. És fontos az is, hogy rövid idő teljen el a beszállítás és a felhasználás között, azaz akár egy napon belül az asztalunkra kerüljenek az étkek. Ez nem csak az élvezeti érték, hanem a vitamintartalom miatt is lényeges. (Ebben sokat segít, ha a termelő és a kereskedő megismerik egymást, például a Felelős Gasztrohős akciója révén)

„Az egészségtudatos életmód népszerűségének növekedésével egyre többen keresik a zöldségeket és gyümölcsöket. Összességében évente kb. 400-450 ezer tonna zöldséget és gyümölcsöt értékesítünk kis- és nagykereskedőknek – mondta el Klucsik Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac marketing és fejlesztési igazgatója.

Az étkezési szokásokat vizsgálva a kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta vagy hetente több alkalommal zöldséget, egyharmaduk salátát, s több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. Éves szintre vetítve ez azt jelenti, hogy egy átlag hazai háztartás 165 kg zöldséget és 89 kg gyümölcsöt vásárol, évente több mint 330 milliárd forint értékben.

Elhízással kapcsolatos további cikkek a Ritmus.hu-n:

Van orvosság a kövérség ellen

Rettegett és áhított testtömegértékek

A túl sok cukor máshogy hat a férfiakra, mint a nőkre

Elhízásban Európa-bajnok: Magyarország!

 

Mégis sok a túlsúlyos

A javuló tendencia ellenére mégis nagyon sok hazánkban a súlyfelesleggel küzdők száma. Igaz, ez nem hunagrikum, hiszen a jóléti társadalmakban az egész világon mindenhol növekszik a kövérek száma. Ráadásul az elmúlt 40 évben tízszeresére nőtt az elhízott gyermekek száma világviszonylatban: míg 1975-ben 11 millió, 2016-ban már 124 millió gyermek küzdött súlyproblémákkal ­– a The Lancet tudományos folyóiratban megjelent közlemény az eddigi legnagyobb esetszámú epidemiológiai vizsgálat eredményeit mutatja be 31,5 millió, 5-19 éves gyermek mért adatai alapján.  (Erről szóló cikkünket ITT olvashatja). A vizsgálatban, melyet az Imperial College London és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vezetett, több mint 1000 kutató működött közre, köztük az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) munkatársai. Az eredmények szerint Magyarországon a 6-8 éves gyermekek több mint 20%-a (fiúk 20,5%, lányok 21,9%) túlsúlyos (ami az enyhébb forma) vagy elhízott (ami a súlyosabb kórkép).