2024. április 19. péntek
Emma napja

Jön az áttörés az elektromos autózásban

Tíz éven belül több lesz az elektromos autó, mint a robbanómotoros jármű. A most végzett  felmérés szerint nem a németek, hanem a románok a leginkább bizakodóak a kérdésben.

A felmérés szerint a románok a leginkább bizakodóak: 68 százalékuk véli úgy, hogy az elkövetkező tíz év során az elektromos autók végül győzedelmeskednek. Németországban ez az arány mindössze 36 százalék. Más esetekben is eltér az európaiak véleménye arról, hogy a következő tíz évben mi válik realitássá. A németek 43 százaléka meg van győződve róla, hogy 2027-ben az energiatermelés fele megújuló energiaforrásból fog származni. A törökök (39 százalék), a svédek (35 százalék) és a britek (31 százalék) is hasonlóan pozitívan vélekednek. A Cseh Köztársaságban azonban ez az arány mindössze 18 százalék, Magyarországon pedig 17 százalék. Ezzel szemben a megkérdezett törökök 35 százaléka azt mondja, tíz év múlva robotok fogják vezetni a háztartást. Más országokban az emberek véleménye sokkal pesszimistább: Nagy-Britanniában – a komornyikok földjén – csak 18 százalék, Magyarországon pedig mindössze 17 százalék tudja elképzelni, hogy hamarosan robotok fogják tisztítani az ablakot, főzni az ebédet, vagy kimosni a ruhákat.

Az eredmények az „Élet Európában” című felmérésből származnak, melyben az E.ON és a Kantar EMNID közel 8000 embert kérdezett meg Németországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, a Cseh Köztársaságban, Romániában, Svédországban, Törökországban és Magyarországon 2016 decemberében.

 

Radikális átalakulás előtt

Az önvezető járművek ipara is megállíthatatlanul fejlődik. Vajon hogyan reagálnak a fogyasztók az iparág innovációira? Úgy tűnik, ha rajtuk múlna, a jövőt az önvezető- és az elektromos autók uralnák: a megkérdezettek 46 százaléka nem vásárolna újra autót, ha elérhető áron lehetne önvezető taxija, 37 százalék pedig elektromos autó vásárlását tervezi a jövőben.

A technológiai fejlődés segítségével a felgyorsult urbanizáció - amely semmiképp sem egészséges - káros mellékhatásai ellen is lehet védekezni. Becslések szerint 2050-re már több mint hatmilliárd ember él az úgynevezett megavárosokban, kétszer annyian, mint most. Ezzel párhuzamosan a városi forgalom is csaknem a háromszorosára duzzad majd, ami pedig intenzívebb forgalmat és környezetszennyezést, nagyobb zajt és jóval több, a forgalomban eltöltött időt is jelent.  Dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja szerint olyan mobilitás felé tartunk, amely intelligens, multimodális és megosztott: 2030-ra minden tizedik jármű „megosztott” jármű, úgynevezett - többek között London, Párizs és Szingapúr által is támogatott - pod vagy robocab lesz. 10293.jpg

 

Robotika itt is, ott is

A robotika is az életünk egyre több területén van jelen, és a robotok sem sci-fi regények lapjain léteznek. A mesterséges intelligencia és a robotika exponenciális sebességű fejlődése teljesen meg fogja változtatni a mindennapjainkat. Az Incheon (Dél-Korea) nemzetközi repülőtéren például robotok igazítják útba (Airport Guide Robot) az utazókat. A reptéren cirkáló szerkezetek információkat és segítséget nyújtanak a látogatóknak, de a padlók kifogástalan tisztaságáért sem hús-vér emberek felelnek. Sőt! A szklerózis multiplexben szenvedő Marga de la Torre a számítógép-képernyő különböző pontjaira nézve a tekintetével vezérel egy robot, ami - vagy aki? - a kívánt mezőre lép a sakktáblán. (itt nézheti meg a sakkjátszma videóját)

Az intellligens robotok az idősgondozásban is kiveszik a részüket. Nem véletlen, hogy az egészségügy egyik új jelszava a telepresence: távjelenlét. A Dolgok Internete segítségével maholnap minden okos eszközt hálózatba kötnek, s távolról monitorozhatják a betegek vagy az idősek állapotát. Ez azonban elég személytelen megoldás. Most arcot is kap a technológia egy új robottal.