2017. december 16. szombat
Etelka és Aletta napja

Kikapcsolódás magyar módra

Otthon ülünk vagy kimozdulunk? A magyar internetezők kikapcsolódási szokásait vizsgáló kutatásából többek között arra is fény derül, hogy leginkább utazással szeretünk feltöltődni, de Z generációnak például otthon a legjobb.

Lassan felnő az első olyan generáció, akit kezdettől fogva az internet és az okos eszközök vesznek körül. Az okostelefon és az állandóan elérhető internet amellett, hogy bámulatos lehetőségeket rejt, kitágítja a világunkat és egyúttal be is szűkíti a kikapcsolódási tevékenységeinket. A Bónusz Brigád és piackutató partnere a GKI Digital feltérképezte az internetező magyarok kikapcsolódási szokásait. A felmérésben résztvevő, 1200 aktív internetező közül a többség (63%), az otthoni kikapcsolódását rendszeresen vegyíti kimozdulós, aktívabb programokkal is. További 30% esetében viszont már csak a kimozdulós programok adnak igazi feltöltődést. Az internetezők 7%-a pedig – főként időbeni, anyagi vagy akár „generációs” okok miatt – általában a négy fal között kapcsolódik ki. Pedig a pihenés nem csupán egy a sok tennivaló között, hanem a hatékony munkavégzés és a kreatív gondolkodás talán legfontosabb alapja.

 

A Z generáció otthon is jól érzi magát

10226.jpgOtthoni programokkal legnagyobb arányban a Z generáció fiataljai töltik a kikapcsolódásra szánt idejüket. Esetükben – a kitolódó tanulmányok és az ezzel járó későbbi munkakezdés miatt – az anyagi korlátok is befolyásolják a pihenés mikéntjeit. Emellett ez a korosztály tud a leginkább elmerülni és feltöltődni az otthoni – jellemzően számítógéphez, média lejátszóhoz, okos eszközhöz, konzolhoz kötött – digitális világban.

Ha kimozdulásról van szó, az internetezők háromnegyede legszívesebben valamilyen utazáshoz köthető program mellett teszi le a voksát, azonban sok esetben ezen vágyak anyagi korlátok miatt csupán tervek, álmok maradnak. A ténylegesen megvalósított utazással járó kikapcsolódási programok között a belföldi – jellemzően félnapos vagy egynapos – lehetőségek a legkedveltebbek, mellettük népszerűek még a komplett wellness hétvégék és a külföldi utak is.

A GfK nyár elején publikált felmérése szerint Idén minden második honfitársunk tervezte, hogy üdülni megy. Aki így tesz, az jellemzően vízpartra utazik. Ennek megfelelően a legnépszerűbb hazai úti cél továbbra is a Balaton, külföldön pedig a horvát, görög és olasz tengerpart, valamint Erdély.

Az utazás azonban nem az egyetlen, amire szívesen áldozunk: rendszeresen megyünk moziba, színházba, múzeumba és a wellness programokat is előszeretettel választjuk.

 

A Z generációval ellentétben a középkorúak, a vidéki megyeszékhelyeken élők, valamint a kisgyerekkel otthon lévő anyukák sokkal nagyobb arányban szeretnek kimozdulni.  Azonban míg például a fővárosiak számára a kimozdulás célja inkább egy étterem, a vidéki megyeszékhelyeken élők és a családosok szívesebben töltik a kikapcsolódásra szánt idejüket belföldi utazással, szabadtéri programokkal vagy épp kirándulással. Utóbbi, vagyis a kirándulás azok között is népszerű elfoglaltság, akik még nem élnek együtt párjukkal.

A gyermeket vállaló nők 94%-a számára pedig a legfőbb kikapcsolódási forma a belföldi utazás, hisz számukra a megszokott, otthoni környezettől távoli program segíthet leginkább a feltöltődésben.

 

A sport nincs a kedvencek között az idősebbek körében

10227.jpgAz internetező magyar lakosság sporthoz fűződő viszonyát jól jelzi, hogy az aktív sportolás összességében csupán a hatodik legnépszerűbb kikapcsolódási mód, megelőzik többek közt a különböző gasztronómiai programok is. Előkelőbb helyen szerepel viszont a sport a Z generáció számára, esetükben ugyanis a mozgás jelenti a legkedveltebb feltöltődési formát. (Az Eurobarométer 2014-es felmérése szerint a magyarok 44 százaléka sosem sportol, miközben 28 uniós tagállam polgáraira vetítve 42 százalékos ez az arány.) 

A munkába állás és a családalapítás közeledtével a 25-40 év közöttiek minden más kikapcsolódási forma elé helyezik a külföldi utazást és gasztronómia iránti érdeklődést. A középkorú, 40-60 év közötti internetezők körében viszont nincs kiugróan kedvelt kikapcsolódási forma, ugyanis a családi és egzisztenciális háttér miatt ebben a korosztályban a legváltozatosabbak a feltöltődési módok.

A nyugdíj korhatárához közeledve aztán egyre kevesebb féle kikapcsolódási forma jön szóba és a legkedveltebb feltöltődési programmá a kultúra válik. A különböző kreatív-, illetve önképzési lehetőséget adó kurzusok leginkább a fiatalok, valamint a nők számára jelentenek valós kikapcsolódási lehetőséget.  A legkisebb népszerűsége pedig az extrém programoknak van, ezeket leginkább a 30 év alatti férfiak preferálják.