2017. szeptember 24. vasárnap
Gellért és Mercédesz napja

Jövő januártól előfordulhat, hogy hiába várja a taxit

Jövő januártól csak környezetvédelmi szigorításokkal dolgozhatnak a sárga autók. Egy budapesti taxis társaság felmérése szerint így a flotta 25-28 %-a nem mehetne onnantól utcára. Ezzel munkahelyek vesznek el, és jelentősen emelkedhet a nem teljesíthető hívások aránya.

9476.jpg2018 januárjától csak a jelenleginél sokkal szigorúbb környezetvédelmi paramétereknek megfelelő taxik közlekedhetnek a főváros területén. A fővárosi önkormányzat rendelete értelmében az elektromos, hibrid, vagy az úgynevezett Euro5-6-os motorral felszerelt járművek kaphatnak csak engedélyt, ennek viszont a ma utasokat szállító kocsik 25-28 százaléka nem felel meg. Budapesten pillanatnyilag 5244 jármű rendelkezik taxiállomás-használati megállapodással, ebből jövőre 1164 biztosan kiesik és további 745 sorsa bizonytalan. Ezt tanúsítják a Budapest Közút Közlekedési Igazgatóság adatai, amelyeket a Budapest Taxi kft. kért ki, hogy tisztán lásson abban, mi várható a rendelet életbe lépésével.

 

Számítások szerint ezek megfeleltetése mintegy 8,2 milliárd forintba kerülne. Oravecz Nándor, a cég ügyvezetője szerint a főváros lépése érthető és indokolt is, de csak úgy szabad nekiindulni a 2018-as évnek és a szigorításnak, ha az ezzel járó problémákra megoldásokat is adnak.

 

"Önmagában a döntés, annak eredménye nemcsak több tízezer kolléga munkáját veszi el, de következménye lehet Budapest taxisforgalmának összeomlása is. Ma csak a hozzánk befutó havi több tízezer hívás 5-8 százalékát nem tudjuk teljesíteni, ha a számítások szerinti mértékben még ki is esnének járművek, ez a szám lényegesen nőne”—mondja a vezető, aki úgy látja: a kollégák jelentős része biztosan nem tudná maga előteremteni a pénzt új munkaeszköze beszerzésére, nem hitelképesek, ezzel nemcsak őket veszítenék el, hanem tovább erősítenék az illegális fuvarozások arányát. ,,Mi olyan megoldást ajánlunk, amely szerint lízingszerződéssel bérgépjárműveket biztosítanánk, ezeket 3-4 év elteltével meg is vásárolhatnak. Ehhez flotta menedzsmentet kapnak, teljes műszaki kiszolgálást, az azokból származó kedvezményeket. Ezzel a pályán tudnánk tartani kollégáinkat, de akár várnánk azokat is, akik vállalják a tiszta munkát, a nálunk bevett heti ellenőrzéseket és nincsenek ,,kütyük” a járműveikben, amivel becsapnák az utasokat” – hangsúlyozta Oravecz Nándor. A másik fontos javaslata a társaságnak a taxik reklámfelületének növelése, amely akár havi 30-60 ezer forintnyi biztos bevételt hozhatna.

 

A társaság számára leginkább az a fontos, hogy pályán tartsa azt a becsülhetően 1300 embert, akinek a megélhetése veszne el segítség nélkül, de több tízezreké is velük együtt, akik munkájuk hátterét biztosítják. Nem beszélve arról, hogy az utasok számára is nagy érvágás lenne a veszteség, hiszen hiányukban valóban összeomlás fenyegeti a budapesti taxis rendszert. "Ma a kollégák átlagéletkora 40 év fölött van, fiatalok nem igen jönnek erre a pályára, nem vonzó, mert nem elég jól vezetni, itt fontos a tolerancia, a jó kommunikáció és a munka iránti alázat" – teszi még hozzá Oravecz Nándor.

Szerinte mind a főváros rendelete, mind a társaság tervei ösztönzik majd azt, hogy a szabad szolgáltatókat betereljék valamelyik szolgáltatóhoz, ami nemcsak az ő megélhetésükhöz ad nagyobb biztonságot, de a nagyobb átláthatósággal és az egységes követelményekkel az utasok kényelmét, biztonságát is erősíti.