2017. augusztus 21. hétfő
Sámuel és Hajna napja

Ilyen étteremben mindenki szeretne enni

Itt mindenki megtalálja a hangulatának megfelelő teret, akár gyors étkezésre vágyik bisztró asztaloknál, akár kollégáival az egyik színes bokszban ebédelne, a függőszékekben hintázva lazulna, vagy a kávézó kanapéjába süppedve beszélgetne. Mutatunk egy jó példát a munkahelyi étkezésekre.

A DVM group kivitelezésében különleges kantinnal gazdagodott a GE Magyarországon. A Váci Greens irodaház B épületének földszintjén 1100 négyzetméteren megnyitott éttermet a világ vezető digitális iparvállalatának hazai képviselete saját dolgozói számára alakította ki.

 

9004.jpg

A barátságos miliőt a kellemes ritmusban tagolt tér, a faborítású falak, a pasztellszínű bútorok, a levélformájú felülvilágítók és a meleg fényt adó lámpák biztosítják. A nyugalmat árasztó, otthonos közeget teremtő bútorok között a kollégák igazi oázisra lelnek. Az étterem egyes részei más-más stílusú berendezéssel várják a vendégeket. Mindenki megtalálja a hangulatának megfelelő teret, akár gyors étkezésre vágyik bisztró asztaloknál, akár kollégáival együtt az egyik színes bokszban ebédelne, a függőszékekben hintázva lazulna, vagy a kávézó kanapéjába süppedve beszélgetne.

 

A mindennapi kiegyensúlyozott étkezés és a rendszeres testmozgás egyaránt fontos az egészséges életmód kialakításához. Ha a hazai statisztikákra vetünk egy pillantást, meg kell állapítanunk, ebben (is) van még hová fejlődjünk. Magyarországon a felnőtt női lakosság 62%-a, míg a felnőtt férfiak 67%-a – összesen 5 millióan – elhízottak vagy túlsúlyosak, derül ki az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet néhány éve végzett Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálatából. Aggasztó, hogy nem sokkal jobb a helyzet a gyermekeknél sem. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének felmérése szerint már a tíz éves lányok 30,6%-a, illetve a 12 éves fiúk 26,8%-a küszködik elhízással, vagy túlsúllyal.

 

Mit együnk?

A nyugati kultúra nehéz, húsokban és szénhidrátban gazdag étrendjével szemben a japán konyha például főképp halakat,  rizst, tengeri és szárazföldi zöldséget, gyümölcsöt és rengeteg rostot tartalmaz. Gazdag omega 3 zsírsavban, viszont szegény telített zsírokban és feldolgozott szénhidrátokban. A rendszeresen fogyasztott zöld tea is része a táplálkozási kultúrájuknak. És hogy ez mit eredményez? Japánban a fejlett országokhoz képest alacsony a túlsúlyosak aránya - alig 4% a felnőtt lakosság körében - és ők élnek a legtovább. (A táplálkozás 2017-es divatjait szedte csokorba az egészséges ételeket árusító amerikai bolthálózat, a Whole Foods. A cég szakemberei a fogyasztói szokások elemzésével jósolták meg az idei trendeket, amelyek között szerepelnek a japán fogások is.)

 

Stressz, tartósítószer és mikrohullámú sütő nélkül

A stressz és az elhízás a civilizáció velejárója, de míg előbbire viszonylag könnyű gyógyszert találni, a túlsúlytól nem könnyű megszabadulni. De a bajokat magunknak okozzuk – ezt állítja Szendi Gábor, aki szerint a civilizációs betegségek oka maga a civilizáció. A paleolit táplálkozás hazai szakértője szerint az allergiák, az elhízás, a szív-és érrendszeri betegségek, a depresszió, egyes ráktípusok egészen a közelmúltig csak elvétve bukkantak fel a társadalomban. Ebből indul ki a paleolit diéta: éljünk úgy, mint őseink, stressz, tartósítószer és mikrohullámú sütő nélkül.

De ha nem is térünk át teljes mértékben a japán konyhára, néhány alapvető élelmiszer fogyasztásával illetve kerülésével sokat tehetünk az egészségünkért. A hagyományos kenyér és péksütemények helyett például együnk teljes kiőrlésű gabonából készült pékárut, kerüljük a hozzáadott cukrokat - a cukrot akár drasztikusan megvonhatjuk a szervezetünktől, de édesítőszerrel se helyettesítsük! -, a túlzott sófogyasztást. 

 

A krumpli sem ideális köret, ha a GI-t nézzük. A glikémiás index (1 - 100 között lehet) mutatja meg, hogy adott élelmiszer milyen gyorsan szívódik fel. Igyekezzünk minél alacsonyabb GI értékeket fogyasztani annak érdekében, hogy az étkezés csak lassan és minimális mértékben emelje meg szervezetünk vércukorszintjét. A magas glikémiás indexű ételek heves inzulin reakciót váltanak ki a szervezetből, ami nem jó.