2017. december 18. hétfő
Auguszta napja

Népszerűek a csúnya zöldségek, bővül a kínálat

Az esztétikai hibás, ám minőségileg kifogástalan zöldség-gyümölcs kínálat bejött a magyar vásárlóknak. A 2017 januárjában indított pilot projekt egyik fő célja, hogy termelői oldalon is csökkenjen az élelmiszer-pazarlás. Májustól már 20 áruházban érhető el a "Perfectly Imperfect" termékkör.

8898.jpgA Tesco társadalmi felelősségvállalási stratégiájában prioritást élvez az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem, melyet több fronton is támogat. Közel 100 hazai áruházában működik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel közös élelmiszer-mentő programja, melyben a résztvevő áruházak minden munkanap végén visszagyűjtik és rászorulóknak adományozzák a már nem értékesíthető, azonban fogyasztásra teljes mértékben alkalmas zöldséget, gyümölcsöt, valamint pékárut. A „Perfectly Imperfect” kínálat hazai bevezetésével pedig újabb frontot nyitott a pazarlás elleni küzdelemben: a nem teljesen tökéletes külsejű, ám élelmiszerbiztonsági szempontból kifogástalan alma, répa és burgonya átvételével az áruházlánc szállítóinak segít. Azzal, hogy több árut vesz át partnereitől, azok kevesebb ehető élelmiszert dobnak ki. A nemes cél mellett ráadásul a Tesco vásárlói is jól járnak, hiszen a szokásosnál kedvezőbb áron juthatnak hozzá a finom és egészséges, ám kissé tökéletlen termékekhez.

 

A tesztprogram indításakor 12 hazai áruházban érhették el a vásárlók a külsejükben a megszokottól eltérő (főként méret- és héjhibás, valamint nem megfelelő alakú), almát, burgonyát és sárgarépát. Április közepétől pedig 8 újabb áruház (Budapesten a Fogarasi úti, Váci úti és Pesti úti, valamint a kaposvári, mosonmagyaróvári, soproni, egri és a szegedi Tesco Extra) csatlakozott a programhoz, így még több vásárló számára válnak elérhetővé a „kívül szokatlan, belül hibátlan” zöldségek és gyümölcsök.

 

A Tesco folyamatosan dolgozik azon, hogy a programban résztvevő áruházak számát, illetve az elérhető termékek körét kiterjessze. Az áruházlánc rendszeresen egyeztet szállítóival, valamint a vásárlói visszajelzéseket is figyelembe veszi a program bővítésének tervezésekor.

 

Nem szép, de finom 

Az ENSZ adatai szerint a világon megtermelt élelmiszer harmada kerül a szemétbe, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület adatai szerint Magyarországon pedig 1,8 millió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik évente. A hulladék mennyiségéért egyaránt felelősek a háztartások és kereskedők, és nagy a veszteség a termelői oldalon is. Az Európai Unió Fusions 2016 jelentése szerint a tagállamokban már az előállítás során 9,1 millió tonna élelmiszer megy veszendőbe minden évben.

 

„Azzal, hogy a Tesco a hagyományos esztétikai termékspecifikációknak nem megfelelő, de élvezeti értékét és élelmiszerbiztonsági szempontból tekintve tökéletes zöldségeket és gyümölcsöket is átveszi szállítóitól, hozzájárul a termelői oldalon keletkező élelmiszer-hulladék és a termelőknél jelentkező veszteség csökkentéséhez és jó példával jár elöl más vállalatok számára is.” – nyilatkozta Magyar Henrietta, a Tesco kormányzati és közösségi kapcsolatokért felelős menedzsere.