2024. április 26. péntek
Ervin napja

Ezek a gondok merülhetnek fel az utazások során

Itt a tavasz, egyre többen választják az utazást, hogy kipihenjék fáradalmaikat. Jön a húsvéti négynapos szünet is, ami szintén remek alkalom egy kis kiruccanásra. De nem árt megfogadni a Budapesti Békéltető Testület tanácsait, nehogy a várt pihenés rémálommá váljon.

A fogyasztók gyakran nem tudják bizonyítani panaszuk jogosságát, a szállásszolgáltatás vagy a szállodai szoba minőségi problémáját, a wellness szolgáltatás hiányosságát vagy épp azt, hogy megalapozott az elmaradt programokból eredő pénzvisszatérítési igényük. Éppen ezért a Budapesti Békéltető Testület azt javasolja, hogy a panaszt azonnal a helyszínen jelezzék az utasok. Persze nem mindig könnyű erre megfelelő személyt találni.

 

8556.jpg

A testület tanácsa szerint a fogyasztók haladéktalanul közöljék az utaskísérővel a panaszt és ragaszkodjanak ahhoz, hogy jegyzőkönyvet vegyen fel, ez az utaskísérő kötelessége. Ha viszont nincsen utaskísérő, akkor a helyszíni szolgáltatóval közöljék azonnal problémájukat. Amennyiben ez sem orvosolja a kifogásukat, úgy közvetlenül az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt kell tájékoztatni, akinél a fogyasztó az utazási szerződést megkötötte. Az utazás során tapasztalt hiányosságokat mindenképp dokumentálja a fogyasztó, készítsen fényképfelvételeket, szerezzen be teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt, írásos tanúnyilatkozatokat utastársaitól. Ezek hiányában kevésbé tudja jogait érvényesíteni, mivel olyan bizonyítékok, amelyek igazolhatják állításait.

 

Mi van, ha elírják a nevet? 

Online megrendelt repülőjegyeknél fontos annak ellenőrzése, hogy az utasfelvétel ténylegesen megtörtént-e, kinek a nevére szól, a név pontosan került-e rögzítésre és a beszállókártyát inkább nyomtassák ki a fogyasztók, mert előfordulhat, hogy a reptéren történő, helyszíni becsekkolásért a légitársaság már külön pótdíjat számít fel! Ellenőrizzék, hogy az utazáshoz igényelt poggyász-szolgáltatás is megrendelésre került-e! (Itt talál néhány európai várost, ahová közvetlenül repülhet Budapestről, hogy eltöltsön egy fantasztikus hétvégét)

 

Mielőtt az adott légifuvarozóval megkötnék a szerződést az utasok, figyelmesen olvassák el a légitársaság weboldalán elérhető általános szerződési feltételeket - tanácsolja a békéltető testület Ebből ugyanis konkrét információt kapnak az utazás pontos részleteiről, a kézipoggyász, illetve bőrönd méreteiről, az indulást megelőzően teljesítendő kötelezettségeikről, az esetleges átfoglalási, időpont-módosítási, névváltoztatási- vagy névátírási lehetőségekről, és azok költségeiről!

 

Európai uniós utazásoknál, légijárat törlése vagy három órát meghaladó késése esetén a fogyasztókat kártalanítási jog illeti meg.  A légifuvarozókkal szemben benyújtott kérelmek alapján elég gyakori, hogy a fogyasztók nem kapják meg a járattörlésből, vagy jelentős késésből adódóan az őket jogosan megillető kártalanítást. De már a magyar légi utasoknak is van arra lehetőségük, hogy gyorsan és hatékonyan érvényesítsék követelésüket a légitársaságokkal szemben. A 3 óránál többet késő, illetve a törölt vagy a túlfoglalt járatok utasai 5 évig jogosultak kártérítésre.

 

Amikor nem érvényes az elállási jog 

Megrendeléseiket annak fényében tegyék meg a fogyasztók, hogy az online vásárolt repülőjegyek, interneten lefoglalt szállások és egyéb utazási szolgáltatások esetén nem illeti meg őket a tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog!

 

Érdemes utazás előtt esetleg sztornó biztosítást, valamint baleset- és poggyászbiztosítást is kötni!  Az utazási szerződés hibás teljesítése esetén az utazásszervező a felelős, a fogyasztók az igényüket pedig mind az utazásszervezőnél, mind pedig az utazásközvetítőnél is bejelenthetik! Az utazási szerződés aláírása előtt alaposan tájékozódjanak az elállás lehetőségeiről és annak jogkövetkezményeiről - hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület ajánlásában.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban