2017. augusztus 21. hétfő
Sámuel és Hajna napja

Interneten bankolnak a gazdagok

Az átlagosnál magasabb jövedelmű, illetve nagyobb megtakarítással rendelkező ügyfélkör számára az online csatornák meghatározó jelentőségűek a bankolásban – derült ki egy friss felmérésből. Sokan mobilbanki alkalmazást is használnak.

Az átlagosnál magasabb jövedelmű, illetve nagyobb megtakarítással rendelkező ügyfélkör bankolási szokásait vizsgálta a CIB Bank és a GfK legfrissebb közös kutatásában. A válaszadók átlagos havi jövedelme nettó 326 000 forint, és 3 900 000 forintnyi megtakarításuk van.

 

Ilyen banki termékeket használnak a jómódúak

 

- 97 százaléknak van forint folyószámlája, 96 százaléknak bankkártyája

- 45 százaléknak van hitelkártyája, az átlagos hitelkeret 555 ezer forint

- 30 százaléknak van lakáshitele

- 18 százaléknak van személyi kölcsöne

- 42 százaléknak van lakástakarék-pénztárban megtakarítása

- 41 százaléknak van önkéntes nyugdíjpénztárban megtakarítása

- 41 százaléknak van életbiztosítása

- 40 százaléknak van készpénz-megtakarítása

- 24 százaléknak van értékpapírja

- 11 százaléknak van befektetési alapja

- 11 százaléknak van ingatlanbefektetése

 

A szolgáltatások döntik el a versenyt

A felmérés szerint, míg jelenlegi bankjuk kiválasztásakor a legtöbben azt tartották fontosnak, hogy a pénzintézet sok helyen elérhető legyen – azaz minél több fiókkal és ATM-mel álljon rendelkezésre –, illetve, hogy a versenytársakhoz képest jó kamatokat, kondíciókat kínáljon, egy jövőbeli választás esetén elsősorban a szolgáltatásokat vennék figyelembe. Azaz, egy esetleges bankváltásnál a főbb döntési szempont a megbízhatóság, a jó internetbank, illetve a gyors és szakszerű ügyintézés lenne.

 

Ezzel összhangban pénzügyeit ez az ügyfélkör a leggyakrabban internetbankon keresztül intézi, az elmúlt fél évben 94 százalékuk használta ezt a szolgáltatást, jellemzően havonta tíznél is többször. A felmérés tanulsága szerint az online felületek elsősorban a napi pénzügyek intézéséhez elengedhetetlenek. 94 százalékuk utalt már így pénzt, 91 százalékuk kérdezte le a számlaegyenlegét, 65 százalékuk adott állandó átutalási megbízást.

 

A fiókokra is szükség van

Fontos azonban a bankfiókok szerepe is: 79 százalék intézte ügyeit így a felmérést megelőző 6 hónapban, míg a telefonos ügyfélszolgálatot felkeresők aránya 33 százalék volt. Utóbbival megegyező a mobilbanki applikációk használatának népszerűsége, melyben a CIB Bank várakozásai szerint jelentős növekedés várható a következő időszakban. Ezt jelzi előre az is, hogy a CIB Bank tavaly tavasszal elindított mobilalkalmazását 2016 végére már 78 ezren használták, és az új regisztrálók száma idén is hónapról hónapra többezres nagyságrendben nő.

 

Az applikációt letöltők háromnegyede minden hónapban legalább egyszer az alkalmazáson keresztül intézi pénzügyeit, a havonta mért átlagos belépésszám pedig már háromszorosa az internetbanknál mért értéknek. Az alkalmazásnak köszönhetően a lakossági ügyfelekkel létesített online kapcsolatok száma a CIB Banknál egy éven belül megduplázódott. Mindezek alapján nem meglepő, hogy a CIB esetében 2016 végére az előző évhez képest 8 százalékkal esett vissza a bankfiókok látogatottsága.

 

Ahogy a felmérés eredményei is mutatják tehát, az online szolgáltatások növekvő népszerűsége mellett azonban továbbra is fontos szerep jut a bankfiókoknak. A válaszadók szerint ilyen formában egyszerűen és széleskörűen intézhetik pénzügyeiket, ráadásul közérthető módon kaphatnak választ kérdéseikre. Érdekes, hogy a személyes találkozás alkalmával a megkérdezettek elsősorban egy konkrét üggyel vagy termékkel kapcsolatban kérnek tanácsot, 61 százalékuk nyilatkozta ezt. Információgyűjtésre is sokan használják ezt a lehetőséget: a banki termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban az információszerzés fő forrása ebben az ügyfélkörben ugyan az internet (78 százalékuk tájékozódik ebből a forrásból), de sokan fordulnak a számlavezető bankjukhoz (66 százalék) is.