2021. október 26. kedd
Dömötör, Amanda és Armand napja

Pop-up fesztivál a méltányos kereskedelemért

2016. május 22-én vasárnap a belvárosi Erzsébet téren pop-up fesztivál lesz. A rendezvény látogatói megismerkedhetnek a méltányos kereskedelem elveivel, fairtrade minősített teát, kávét és gyümölcsöket kóstolhatnak, banánszelfizhetnek.

A rendezvénnyel a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon is egyre több fogyasztó választana méltányos kereskedelmi terméket, de a kínálat jelenleg messze elmarad a kereslettől.

 

Mit akar a tudatos vásárló?6692.jpg

„Több, és több helyen elérhető méltányos kereskedelmi terméket szeretnének a tudatos vásárlók. Mint az élelmiszer-kereskedelem meghatározó szereplőitől, elsősorban a szupermarketektől várjuk a változást. Szeretnénk, ha több fair trade terméket forgalmaznának, és jelentősen javulna a méltányos gyümölcs kínálatuk" - ismertette a nap céljait Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa. „Jelenleg még a környező országokhoz képest is lemaradásban vagyunk. Az elmúlt években például Lengyelországban és Csehország is dinamikusan fejlődött a fair trade termékek eladása. 2010 és 2013 között Csehországban háromszorosára nőtt a piac."

A fair trade, méltányos kereskedelem, egyszerre egy társadalmi mozgalom és minősítő rendszer. A mozgalom a fejlődő országokból származó élelmiszert termelő gazdálkodók és munkások jólétét tűzte ki céljául. Ezt a mozgalom úgy éri el, hogy kialakított egy kölcsönös méltányosságra épülő feltételrendszert, amelynek a felvásárlók és a termelők is önkéntesen alávetik magukat. A felvásárlók vállalják, hogy a piacinál magasabb árat kínálnak, a termelők pedig garantálják a kizsákmányolás-mentes termelést, gazdaságuk fejlesztését, és bizonyos esetekben kisebb léptékű társadalmi befektetéseket.

A feltételek teljesülését nemzetközi minősítő szervezetek ellenőrzik, melyek munkáját a Fairtrade International (FLO) koordinálja. Az FLO egy feltételrendszer keretében sorolja fel azokat a kritériumokat, amelyek teljesítése biztosítja, hogy a méltányos kereskedelmi termelés megfelel az alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Azok a termékek, amelyek előállítói teljesítik az elvárásokat, a minősítést igazoló logóval kerülnek az üzletek polcaira, így segítve a tudatos vásárlók tájékozódását és etikus döntését. A kezdetek óta az élelmiszereken kívül más termékek is bekerültek a minősítő rendszerbe, például pamut, virágok, arany vagy focilabda.

 

Május 28-án, a programsorozathoz kapcsolódóan az Ebony Hungary szervezésében Afrika Ünnepe Családi Fesztivált tartanak, a budapesti Öntödei Múzeumban. A fesztiválon koncertekkel, előadásokkal és gasztro bemutatóval várják az érdeklődőket.

Találkozott már az UTZ minősítéssel?

Mára több, a fair trade alapelveit vagy azokhoz hasonlókat követő minősítési rendszer van, ezek közül az UTZ ismertebb Magyarországon. A legelterjedtebb és az „eredeti" a Fairtrade International által koordinált kezdeményezés.

 

Az eredeti méltányos kereskedelem nem csupán üzlet, hanem a mai napig egy virágzó mozgalom. Világszerte több száz civilszervezet vesz részt az eszme, a mozgalom és a termékek népszerűsítésében üzleti érdektől mentesen. Magyarországon például a pop-up fesztivált szervező Tudatos Vásárlók Egyesülete, a társszervező Felelős Gasztrohős és a Védegylet. A méltányos kereskedelem elveinek megfelelően termelt, készített vagy ilyen összetevőket tartalmazó termékeket logó jelöli.

„Magyarországon is vagy egy növekvő, jól leírható fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidaritási szempontok. Az Eurobarometer Magyarországra vonatkozó adatai szerint a magyar felnőtt lakosság 28%-a kész lenne 5-10%-kal többet fizetni fair trade termékekért." - mondja Andacs Noémi a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa.

 

Sokan kétkednek benne, hogy jó helyre jut-e a méltányos termékekért kifizetett plusz pénz. „A méltányos kereskedelemben nem visszaosztják az etikus termékért fizetett magasabb összeget, hanem a kereskedő eleve a Fairtrade International által évente, termékfajtánként megállapított, a hagyományos kereskedelemnél általában magasabb, árat fizeti a termelőnek. Így az már akkor megkapja a többletet, amikor átadja az áruját" - magyarázza Újszászi Györgyi a Védegylet munkatársa.

 

Még van tere a fejlődésnek6694.jpg

A Tudatos Vásárlók Egyesülete az elmúlt években többször is próbálta felmérni a hazai méltányos kereskedelmi csokoládé, kávé és déligyümölcs kínálatot. A felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók részéről már szignifikánsan jelentkező igényre a kisebb, specializált boltok reagálnak jobban, majd az élelmiszereket is forgalmazó drogériák. A szupermarketek között elsősorban a nemzetközi láncoknál találhatnak a fogyasztók fairtrade termékeket, a magyar láncok a sor végén kullognak.

 

„Szerencsére a vendéglátás terültén is elindult a változás. Budapesten és vidéken is egyre több kávézó vállalja büszkén, hogy kínálatában megtalálhatók a méltányos kereskedelmi termékek" - teszi hozzá Varga Judit, a Felelős Gasztrohős képviselője.

 

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban