2024. május 16. csütörtök
Mózes és Botond napja

Nő a kereslet a magánegészségügyi szolgáltatásokra

Egy év alatt egynegyedével nőtt azok száma, akik valamilyen egészségügyi szolgáltatást magán egészségügyi szolgáltatótól vettek igénybe - mutat rá egy friss felmérés. A többség szakorvosi tanácsadásra áldoz saját forrásból.

Tavaly 45%-ban, idén pedig már 60%-ra emelkedett azoknak a a budapesti lakosoknak Az aránya, akik a magán egészségügyi szolgáltatókra támaszkodnak. A szolgáltatások 81%-a szakorvosi tanácsadás volt, 53%-ban pedig modern diagnosztikai eljárások (CT, MR és UH). A diagnosztikai szolgáltatások közül a magán orvosi rendszer keretében legtöbben (63 %) ultrahang vizsgálatot vettek igénybe, a megkérdezettek fele labor, negyede röntgen, MR, illetve kardiológiai vizsgálatért fizetett – mutat rá a Diagnoscan és a Szinapszis Kft. közös felmérése.

 6174.jpg

Egyre egészségtudatosabbak a magyarok

A magán egészségügyi szolgáltatóhoz forduló betegek preferenciái egybe csengnek az általános tudatos fogyasztói elvárásokkal, melyeket az állami egészségügy nem tud kielégíteni. A páciensek három fő elvárása: hogy időpontra érkezve ne kelljen várakozni, ne legyen hosszú a várólista (néhány nap), az orvos adjon megfelelő tájékoztatást.

 

Mivel Magyarországon a magasabb költségű eszközök (CT és MR) állománya jóval elmarad az európai átlagtól, nem meglepő, hogy számos diagnosztikai vizsgálatra több hetet, esetleg hónapot kell várniuk azoknak, akik ezt TB finanszírozással szeretnék igénybe venni. Ez a várakozási idő a magán szolgáltatók esetében átlagosan maximum egy hétre tehető. Fontos kiemelni, hogy bizonyos betegségtípusok esetén a lefolyás kimenetelét is befolyásolhatja, mennyire korán állítható fel a pontos diagnózis.

 

A másik fontos szempont, mely bizonyos esetekben még a várakozásnál is fontosabb a páciensek számára: az orvosi konzultáció hossza és minősége. A felmérés rámutatott, hogy a páciensek fontosnak tartják nem csak a kiértékelő, de a vizsgálat előtt annak módszertanát ismertető magyarázatot is. A konzultáció ideális időtartama a válaszok alapján átlagban 24 perc. Fontos még emellett, hogy mind az orvos, mind az egészségügyi személyzet más tagjai kedvesek, nyugodtak és együttműködőek legyenek.

 

A fizetési hajlandóság meghatározásához a kutatást végzők egy módosított Gábor-Granger féle ároptimalizálási modellt használtak. Ennek során egy enyhébb és egy súlyosabb tünet diagnosztikai vizsgálatának esetét vizsgálták. Az eredmények azt mutatták, ha az állami egészségügy keretei között a súlyosabb esetben 5,5 hetet kellene várakozni, enyhébb esetben ha 2 hónapot kellene várakozni, akkor a budapestiek fele már inkább választanák a magán szolgáltató térítéses megoldását állapotuk kivizsgálására (amelyre legfeljebb egy héten belül sor kerülhet a bejelentkezéstől kezdve a kutatási eredmények tanúsága szerint).

 

Baj van az államival6176.jpg

Egy tavaly tavasszal végzett kutatás szerint a Budapesten és Pest megyében élő járulékfizetők méltányosnak tartanák, ha az egészségbiztosítónak befizetett összegeket felhasználhatnák, amikor magánegészségügyi szolgáltatást vesznek igénybe.

 

A befizetések és a szolgáltatás minőségének kérdéskörét vizsgálva a járulékfizetők csupán 9 százaléka gondolja azt, hogy a járulék összege és a szolgáltatás minősége is megfelelő. A többiek úgy vélik, nincs szinkronban a befizetett összeg és a szolgáltatás minősége. Meglepően sokan, a megkérdezettek 31 százaléka - ha lehetősége nyílna erre - az egészségbiztosítási járulék helyett magán-egészségbiztosítást kötne. Tizenhét százalékuk gondolja azt, hogy a jelenlegi járulék összege magas, ezért a színvonalért nem érdemes ennyit fizetni.

 

Ám a válaszadók 13 százaléka, ha az állami egészségügyi szolgáltatások jobb minőségűek lennének, akkor hajlandó lenne magasabb járulékot fizetni. Harminc százalék úgy véli, hogy a járulék összege megfelelő, viszont a befolyt összeget nem megfelelően használja fel az állam. A kutatásból kiderült az is, a magánszolgáltatóhoz forduló páciensek első helyen értékelték, hogy többet és alaposabban foglalkozik velük az orvos, illetve, hogy nem kell várni a rendelőben az ellátásra.

 

A kutatásról

A felmérést a Szinapszis Kft. végezte a Diagnoscan Magyarország megbízásából. Az online (CAWI) megkérdezésen alapuló kutatásban 400 fő vett részt, a válaszadók kiválasztása az EgészségPanelből történt. A minta összetétele életkor, nem alapján reprezentálja a célcsoportot.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban