2024. május 16. csütörtök
Mózes és Botond napja

Vigyázat! Így kaphatsz tetemes telefonszámlát

Több mint 1400 eurós (435 ezer forint) telefonszámlát kapott egy spanyol nő, miután 56 órán, azaz két és fél napon át tartotta a vonalat, ahol azt ígérték, segítenek, hogy munkanélküli fia állást kapjon.

6078.jpgAz eset a kelet-spanyolországi Murciában történt. A 68 éves nő egy televíziós hirdetést látott, amelyben egy segélyvonalat reklámoztak azzal, hogy munkanélkülieknek segítenek – írja az MTI.

 

„Hívj minket, segítünk" - ez volt a szlogen, amely meggyőzte az asszonyt, hogy tárcsázza a számot, mert helyzetüket kilátástalannak találta. Harminchat éves fia jó ideje nem dolgozik, ketten élnek az asszony özvegyi nyugdíjából. A hívott számon felvették az adatait, majd azt mondták a nőnek, hogy maradjon vonalban, különben nem tudnak segíteni, és ha lerakja a telefont, a fia nem fog állást kapni. Az asszony 56 órán keresztül tartotta a vonalat, nem aludt, kávéval és koffein tartalmú üdítőitalokkal tartotta magát ébren, míg aztán elfogyott a türelme, dühös lett és lecsapta a kagylót.

 

Arra már korábban rájött, hogy átverték, de hogy meg is károsították, csak akkor derül ki, amikor megkapta a telefonszámlát, amelyen 1400 eurós összeg szerepelt – mondta el a részleteket Juana Pérez, a Thader Consumo nevű fogyasztóvédelmi szervezet vezetője, akitől a nő segítséget kért. Az érdekképviselet közreműködésével sikerült elérni, hogy a telefontársaság 900 eurót elengedjen a számlából, de 500 eurót (150 ezer forint) így is ki kell fizetnie az amúgy sem tehetős asszonynak.

 

A fogyasztóvédők szerint az emelt díjas telefonszámmal való visszaélés az egyik leggyakoribb formája a fogyasztók megkárosításának Spanyolországban. A murciai asszony egyébként nem tudta, hogy emelt díjas számot tárcsázott, arról ugyanis nem tájékoztatták a hívás elején, noha a szabályok szerint kötelező lett volna.

 

Magyarországon is rosszul járhatunk!

6080.jpgA telefonnal Magyarországon is érdemes okosan bánni! A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) hivatalos blogján néhány napja megjelent felhívás arra figyelmeztet, hogy ne hívjuk vissza a gyanús külföldi számot, ha nem akarunk ráfizetni. Mostanában ugyanis megszaporodtak a Comore-szigeteki hívások, csak senki nem tudja elcsípni a telefonálót. Aki visszahívja az ismeretlent, komoly számlára számíthat. A Délmagyar hívta fel a figyelmet a trükkös csalásra, amely – szolgáltatótól függetlenül – a +269-es előhívóról érkező szám visszahívására irányul.

 

A Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága a Délmagyar kérdésre meg is nevezte a csalástípust: wangiri. One ring and cut. Egyszer csenget, azután bontja a vonalat – írja a fogyasztóvédelmi blog és figyelmeztet: a hívott félnek esélye sincs felvenni a kagylót, ezért sokan visszahívják az ismeretlen számot kíváncsiságból. Ilyenkor viszont emelt díjat fizet a hívó fél.

 

Wangiri (szó szerint: egy csörgés és leteszik) egy Japánból eredő telefonos csalási módszer. A csalást számítógépes tárcsázással végzik, nagy mennyiségű mobil telefonszámon, véletlenszerű sorrendben. A telefonszámok nem fogadott hívásnak tűnnek a címzett telefonján. Azt elhitetve ezáltal, hogy egy valódi telefonszám volt, csak megszakadt a vonal, ezzel rávéve a kíváncsi felhasználókat a visszahívásra. A telefonszámok általában emelt díjasak, vagy reklám üzenetet tartalmaznak – írja az NFH blogjában.

 

A csalás egy másik fajtája Szingapúrban tűnt fel először, ahol az ügyfél azért kapott magas számlát, mert visszahívott egy külföldi telefonszámot, melynek során csak egy robot hang volt hallható, ami BAM hangot jelzett. Ezt Bamgirinek hívják.

 

Így védekezhetünk a Wangiri ellen6077.jpg

Minden esetben, ha ismeretlen, külföldi hívószámot jelez ki a telefonjuk, ne vegyék fel, először ellenőrizzék azt.

Az interneten fellelhető adatbázisokban szerepelnek a már regisztrált veszélyes számok, de egy internetes kereséssel vagy akár a telefonos tudakozóból az is könnyen kideríthető, hogy melyik országból érkezett a hívás. (pl. http://www.honnanhivtak.info/)

Ha a telefontulajdonost olyan országból keresték, ahol nem él ismerőse vagy rokona, és nem vár más hívást sem külföldről, a legbiztonságosabb, ha nem hívja vissza a számot.

Ha az előfizető mégis a megszokottnál sokkal magasabb számlát kap, először a szolgáltatójához kell fordulnia.

Ha az ügyfél a panaszvizsgálat eredményét nem fogadja el vagy az nem zárul le határidőre (amely 30 nap), abban az esetben az NMMHH-hoz (www.nmhh.hu) fordulhat panaszával.

Az ismeretlen előhívószámokról érkező külföldi hívások egyedileg és csoportosan is letilthatóak. Az egyedi hívószámok letiltását az ügyfél a saját telefonján a Beállítások menüpontban teheti meg, a csoportos előhívószám-letiltást pedig a szolgáltató ügyfélszolgálatán kell kérnie.

Forrás: fogyasztóvédelmi.blog.hu

 

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban