2024. május 09. csütörtök
Gergely napja

Jobban kellene ismernünk a jogainkat!

Az uniós országok állampolgárai szinte mind tudatosabbak nálunk, ami a fogyasztói jogaikat illeti. Pedig mi magyarok több problémával szembesülünk az áruk vagy szolgáltatások vásárlása, illetve igénybevétele során, és gyakrabban vásárolunk megtévesztő reklámok hatására, mint európai polgártársaink.

Szakértők szerint naponta átlagosan legalább 3-4-szer vásárolunk valamit, ami azt jelenti, hogy évente legkevesebb 1 500 fogyasztói döntést hozunk. Vásárlásaink száma pedig folyamatosan növekszik, mivel nemcsak egyre nagyobb számú kiskereskedelmi egységben van lehetőségünk vásárolni, de egyre több árut és szolgáltatást vásárolunk interneten, telefonon vagy postai kézbesítéssel. Vásárlásaink növekvő számával párhuzamosan pedig egyre több olyan esettel találkozunk, amikor fogyasztói jogainkat kell gyakorolnunk.

 

28-ból a 24. helyen állunk2886.jpg

Egy friss Eurobarométer felmérés szerint a felmérést megelőző 12 hónapban a magyar fogyasztók 29%-ának volt jogos reklamációja áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor vagy igénybe vételekor. A felmérés magyar válaszadóinak 15%-a tapasztalta például a megrendelt áruk késedelmes kiszállítását, 6% számolt be arról, hogy az árut nem kézbesítették, 3% pedig arról panaszkodott, hogy az interneten vásárolt külföldi áruk nem érhetőek el.

 

Mivel egyre gyakrabban vásárolunk, sajnos egyre inkább ki vagyunk téve a megtévesztő vagy csalárd reklámoknak is. Ez lehet az oka annak, hogy a megkérdezett magyar fogyasztók mintegy 64%-a válaszolta azt, hogy találkozott már félrevezető vagy megtévesztő reklámmal. Ez 17%-os növekedés az egy évvel korábbi értékhez képest, ami a 4. legmagasabb előfordulási arány az Európai Unióban. A felmérésben megkérdezettek 22%-a vásárolt is valamit később megtévesztőnek bizonyult reklámok alapján.

 

Az Európai Bizottság Magyarországon 1002 fő megkérdezésével, a TNS Közvélemény- és Piackutató Intézet bevonásával végzett kutatása szerint mi magyarok a 28 tagállamból a 24. helyen állunk fogyasztói jogaink megfelelő ismerete tekintetében.

 

Hiányos jogismeret

2887.jpgA megelőző 12 hónapban a magyar fogyasztók 29%-ának volt jogos reklamációja áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor vagy igénybe vételekor, de ha mindenki tisztában lenne a jogaival, valószínűleg sokkal többen jutnának kártérítéshez.

 

A fogyasztók 35%-a nem, vagy helytelenül tudja például azt, hogy a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldheti, és a vételárat az eladónak vissza kell adnia.

 

A fogyasztók 49%-a pedig nem, vagy helytelenül tudja, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. Sőt, a fogyasztók 76%-a nincs tisztában azzak se, hogy nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni, még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza.

 

Mivel a magyar fogyasztók 64%-a először a kereskedőkhöz fordul reklamációval, számukra is fontos a fogyasztói jogok ismerete, annak érdekében, hogy segíthessenek ügyfeleiknek és hosszú ideig élvezhessék bizalmukat.

 2889.jpg

Kampány indul

A fogyasztói jogok ismeretének növelése érdekében az Európai Bizottság most egy tudatosságnövelő kampányt indított Magyarországon is. A kampány tizennégy tagállamban fut, köztük Görögországban, Spanyolországban, Cipruson, Portugáliában, Bulgáriában, Lettországban, Olaszországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban, Litvániában, Észtországban, Szlovéniában és hazánkban.

 

"Csak azok a fogyasztók látják hasznát a jogszabályoknak, akik ismerik jogaikat, és tudják, hogyan érvényesítsék azokat. Ezért indítottuk el ezt a tájékoztató kampányt, amellyel azt az üzenetet kívánjuk közvetíteni a fogyasztók felé, hogy szilárd és sérthetetlen jogok védik őket az internetes és a nem internetes vásárlásaik során egyaránt" - hangsúlyozta Věra Jourová, az Európai Unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztosa.

 

Az uniós jogszabályoknak köszönhetően az európai fogyasztóknak erősebb jogaik vannak, és kiemelt védelmet élveznek az interneten történő vásárláskor, illetve online szolgáltatások igénybe vételekor. Mindez azonban nem éri el a célját, ha mint azt a legfrissebb felmérések mutatják, mindössze az európai fogyasztók 12%-a ismeri pontosan az alapvető jogait.

 

A tudatosságnövelő kampány a fogyasztók mellett a kereskedőknek is szól és számukra is hasznos információkat kíván átadni.

 

Hamarosan a magyar fogyasztók a bevásárló központokban és a közösségi médiában is találkoznak majd olyan hirdetésekkel, amelyek a jogaikra hívják fel figyelmüket.

 

A  tudatosságnövelő kampány célja

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szeretné felhívni a magyar fogyasztók figyelmét arra, hogy

jogunk van a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni,

 

jogunk van az interneten vásárolt árukat 14 napon belül visszaküldeni,

 

jogunk van tisztességtelen kikötések nélküli szerződést kötni,2890.jpg

 

jogunk van hiteles és korrekt tájékoztatáshoz és reklámokhoz,

 

jogunk van az Európai Fogyasztói Központok ingyenes segítségének igénybevételére a külföldi kereskedőkkel kapcsolatosan felmerült problémák kezelése érdekében.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban