2020. április 08. szerda
Dénes napja

Háborúznak a munkáltatók a fiatal tehetségekért

A fizetés helyett az előremutató feladatok a legfontosabbak a frissdiplomások munkaválasztási szempontjai között – mutatott rá egy felmérés. Megnéztük, mit tesznek a munkáltatók, hogy megszerezzék a legjobb munkatársakat.

5662.jpgAz 1950-es években a szigorú szervezetek adtak biztonságot, majd az 1980-as években beköszöntött a jól képzett, iskolázottságon alapuló sikereket elérő dolgozó időszaka, ma viszont egyre többen az önfoglalkoztatásban és az időszakos munkákban keresnek továbblépési lehetőséget. Ők a kreatív dolgozók. A biztonság hiánya, és a boldogság iránt érzett vágy befolyásolja az emberek életmódját és végül új szellemiségű munkavállalókat szül, akik számára a hagyományos karrierívnek már nincs jelentősége.

 

Az új típusú emberek kategorizálására már számos elnevezés született. Vannak az „Évezred végiek”, akiknek nagyon fontos, hogy maguk alakítsák a mikro és makro környezetüket, vagy például az „Y és Z generáció”, a „Digitális bennszülöttek”, vagy a „Netgenerációhoz” tartozók.

 

X, Y, Z generáció: kik ők?

 

X generáció (1960–70-es évek)

Y generáció (1980–90-es évek)

Z generáció (2000-es évek)

Kereslet és kínálat

Szőcs László, a Diageo magyarországi SSC-központjának vezetőjeként úgy gondolja, hogy a változatos munkakör a kulcs ahhoz, hogy egy munkáltató meg tudja szólítani az X, de leginkább a munkaerőpiacra mostanában belépő Y és Z-generációkat.


– A tehetségért komoly HR-háború zajlik minden fronton, az Y és Z-generációs munkavállalók nem kaphatóak a robotolásra, számukra sokkal fontosabb, hogy jól érezzék magukat a munkahelyükön, fenn tudják tartani a munka-magánélet egyensúlyát, és, hogy kreatívabb, nagyobb felelősséggel és mozgástérrel járó feladatokat kapjanak – mutatott rá a szakember a Deloitte egy korábbi sajtóbeszélgetésén.

 

Ugyanezen az eseményen Gion Gábor, a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója utalt az adótanácsadó tavaly októberben publikált „Első lépések a munkaerőpiacon” c. felmérésének egyik tanulságára: ma nagyobb anyagi biztonságban érzik magukat a fiatalok, ezért szorulhatott a fizetés a második helyre.
- A munkaválasztásnál még mindig sokat nyom a latban a jövendőbeli fizetés nagysága, ám az előző felmérés eredményeivel ellentétben, mikor a válaszadók 22%-ánál a munkabér szerepelt az első helyen a munkaválasztás legfőbb tényezői között, az idei felmérésen ez 16,8%-kal már csak a második. Idén az első helyen 17,2%-kal az érdekes és előremutató feladatok megléte szerepel, bár a kezdő fizetést még mindig igen magasra pozícionálják a frissdiplomások – idézte a felmérés eredményeit Gion Gábor.

 

Könnyebb elhelyezkedni, viszonylag könnyebb jól fizető munkát találni Rolek Ferenc, a Budapest Bank HR-vezetőjének meglátása szerint.
– A fiatalok kreatív munkát igényelnek és irtóznak a rutinszerű, működtetés jellegű munkától, döntési szabadságra vágynak, túlteng bennük az önbizalom – miként erre egyébként a Deloitte-felmérés eredményei is rámutattak.

 

Tinikomm és globalisták5664.jpg

A német, jövőkutatással foglalkozó Zukunft Intézet az életstílusuk szerint is kategorizálta a csoportokat annak érdekében, hogy valamiféle támpontot nyújtson a munkáltatóknak és munkavállalóknak, hogy egymásra találjanak. E szerint a TiniKomm közösséghez tartoznak a digitális világ gyermekei, akik számára a közösségi média a napi kapcsolattartás – a privát és az üzleti életben egyaránt – alapvető eszköze. Az állandó kontaktus életük meghatározó eleme. Az elérésükhöz ismerni kell az általuk használt platformokat, a Youtube-ot, a Twittert, a Facebookot.

 

A Köztesek Csoportjában vannak azok, akik számára az átmenetiség a mindennapok része. Állandóan nagyfokú bizonytalansággal szembesülnek, miközben próbálnak sikeresen lavírozni a karrier és a magánélet között. Élvezik a meglévő szabadságukat és a felkínált rugalmasságot. Ez a csoport tipikus felhasználója az alkalmazottak által működtetett és használt, tapasztalatokat cserélő és gyűjtő oldalaknak.

 

A Fiatal Globalisták számára a munka és a karrier a döntő. Szinte mindegyikük rendelkezik külföldi tanulmányok vagy gyakornoki programok révén szerzett nemzetközi tapasztalatokkal és ennek köszönhetően széles körű nemzetközi kapcsolatrendszerrel. Ezek a városok vonzzák leginkább őket.

 

Rájuk vadásznak a munkáltatók

5661.jpgA fiatal tehetségek megszólításában a virtuális tér, a közösségi média az elsődleges, de a személyes kontaktus sem vesztette el a jelentőségét.

 

Szőcs László szerint a munkáltatónak el kell döntenie, hogy tárgyi tudást keres, avagy képességeket: mivel a felsőoktatás szerinte nem készíti fel rendesen a fiatalokat, ezért inkább képességeket keresnek, hiszen a tárgyi tudást hamarabb át lehet adni egy tehetséges, kompetens fiatalnak.


Gion Gábor meglátása szerint a nagyfokú érzelmi intelligencia, a stressztűrő és kommunikációs képesség, az újra való fogékonyság és tanulékonyság sokat nyomhat a latban, nem csak a Deloitte-nál, hanem minden munkaadónál. A felsőoktatás azonban erre sem nyújt kielégítő megoldást, ezért mindez a szelekció során a munkáltató felelőssége.

 

A munkáltató azonban értékeket is keres a jövő munkavállalóiban. Ilyen az együttműködési képesség, a személyes felelősségvállalás, a logikus gondolkodás, a megújulási készség és az ügyfélközpontúság. Ha ezek valakiben megvannak, abból jó és hasznos munkatárs lesz - véli több hr-szakember.

 

Szőcs László szerint nem véletlen, hogy a nagy tanácsadócégek munkatársai között számos bölcsész végzetségű is van, hiszen egy jó egyetemen a diákok olyan készségeket mint nyitottság, gyors tanulási képesség, nagy mennyiségű információ befogadása, feldolgozása és problémák megoldása is elsajátítanak, míg a könnyebben tanítható szakmai részt a munkahelyen is megtanulhatják.

 

Tejeskávé és hálózatos családmodell5665.jpg

A Zukunft külön kategóriába sorolja a fiatal apákat, akik elsősorban a családjukkal foglalkoznak. A Szuper Apukák elnevezésűek között a nők váltak egyre nagyobb mértékben a család fő kenyérkeresőjévé. A Latte Macchiato családok a fiatal, most alakult párok, akik a lehető legnagyobb igényekkel állnak elő: a legjobbat akarják mindenből. Tény, hogy a mai életstílus egyre gyakrabban váláshoz vezet. Az intézet Hálózatos Családok névvel illette a szétszakadó, majd újra házasodó párokat. Ők általában 38-55 év közöttiek, vezető beosztásban dolgoznak egy olyan vállalatnál, amely számukra értelmes és vállalható terméket forgalmaz, vagy szolgáltatást nyújt. A középkorú, 45 év körüli karrierista hölgyek a Tigrisek, és vannak a Szuper Nagyik, akik sok időt töltenek az unokákkal, sportolással. Bár már nem a karrier határozza meg a mindennapjaikat, de szívesen dolgoznak. Az Ezüst Generáció számára a munka az élet része. Soha sem adják fel, mindig küzdenek, általában egy szociális tevékenység kapcsán kezdenek újabb karriert.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban