2021. október 26. kedd
Dömötör, Amanda és Armand napja

A hosszú élet titka

A makrobiotika egyáltalán nem új. Az ősi alapokon nyugvó táplálkozási mód, vagy inkább életstílus lényege a keleti filozófiákra jellemző holisztikus megközelítés.

Számos sztár – Demi Moore, Madonna vagy John Travolta – állítja azt, hogy a makrobiotikus étrend követése a fiatalságuk titka. A kifejezés a görög macro és bios szavakból ered, jelentése hosszú vagy nagyszerű élet. A filozófia szerint a megfelelő táplálékkal testünket és szellemünket hosszú évekig egészségesen tarthatjuk, harmóniában a természettel, hozzájárulhatunk a föld békéjéhez.

 

Egészséges élet = egészséges étek5359.jpg

Mai „tünetorientált” társadalmunkban legtöbben akkor foglalkoznak a táplálkozással, ha fogyókúráznak, testük állapotával pedig, ha betegségtüneteket észlelnek. Holott ahogyan azt a keleti bölcsek, vagy Hippokratész is vallotta, az egészséges élet az egészséges étkezésnél kezdődik. A makrobiotikus szemlélet szerint a szervezet akkor is lehet beteg, ha látszólag nincs semmi probléma. A tünetek megjelenése ugyanis már a következő lépcső.


A taoizmus filozófiájában fellelhető jin és jang elméleten alapuló makrobiotika az 1900-as évek elején Japánban indult, majd a hatvanas években jelent meg az Egyesült Államokban Michio Kushi és Herman Aihara révén. A mindennek az alapjául szolgáló két őserő a természetüktől fogva egymással ellentétes dolgokat szimbolizálja, amelyek a tökéletes harmóniát alkotják. A táplálkozásban is léteznek párok: hideg – meleg, sós – édes, savas – lúgos. A távol-keleti orvoslás szerint mindennek az alapja a bélrendszer, egészségünk emésztőrendszerünk állapotától függ. Az pedig akkor működik jól, ha a jin és jang érvényesül táplálkozásunkban.

 

A makrobiotika az ember és természet harmóniáját, a test egyensúlyban tartásának fontosságát, az emberek és az élőlények elfogadását és mindezek eredményeként a világbékét hirdeti.

 

A makrobiotikus étrend

 

-50% teljes értékű gabonafélék – rizs, köles, árpa, zab, búza és kukorica durván őrölve

 

-20-30% friss, helyben termő idényzöldségek párolva vagy hidegen sajtolt olajokban elkészítve

 

-5-10% hüvelyesek, illetve tengeri algák, tengeri gyümölcsök

 

-5-10% aszalt gyümölcs, fehér húsú hal, méz vagy barna cukor

 

+ minimum 30 perc séta vagy más szabadban végzett testmozgás minden nap

Fenntartható és környezettudatos

Az egyik leginkább környezettudatos és fenntartható filozófiák egyike a makrobiotika, amely szerint az étel több mint a mindennapi működést biztosító üzemanyag. Az elmélet szerint a táplálkozás kapcsolat az ember és a természeti környezete között: ismerni, érteni és alkalmazni kell annak törvényszerűségeit a mindennapi táplálkozásban. A bevitt tápanyagtól függ azután a vér összetétele, amely működteti az agyat, befolyásolja a gondolkodást, a viselkedést és még sok minden mást.


A makrobiotikus étrendben és életmódban valójában nincs semmi új, sok évvel ezelőtt a legtöbb vidéki ember így élt, vagyis egyensúlyban a természettel. Főleg gabonákat és helyben termelt idényzöldségeket fogyasztottak, a zsíros húsok csak ünnepekkor kerültek az asztalra. A nyers gyümölcsöket és zöldségeket főleg nyáron ették, a primőrök vagy a távoli országokból származó élelmiszerek pedig csak napjainkban váltak divattá. A makrobiotika szerint ugyancsak elengedhetetlen szabad levegőn végzett testmozgás is csak mostanában került ki az emberek napi rutinjából.

 5360.jpg

A növények energetikai egyensúlyán alapuló étkezési mód figyelembe veszi a külső környezetet, azaz hideg évszakban melegítő ételeket, nyáron hűtő hatásúakat ír elő. Kizárja a modern kor túlfinomított, kifehérített alapanyagait, tejtermékeket és az állati fehérjéket (kivéve a halat). Dietetikusok szerint azonban a fehérjebevitel fele állati - fele növényi fehérjéből kell, hogy álljon, így a szigorú étrendet legfeljebb fél évig ajánlják. Érdemes ebben is egyensúlyt keresni.