2024. november 01. péntek
Marianna napja

Divat interneten vásárolni

Bizonyára Ön is rendelt az interneten karácsonyi ajándékot. Egyre többen és többet vásárolunk online a gombamód szaporodó e-boltok valamelyikében. Ám mielőtt fizetünk, tájékozódjunk a vállalkozásról!

5246.jpgÖn mit mondana, ha tippelni kellene, hány százalékát teszi ki az online kiskereskedelem a teljes kiskereskedelmi forgalomnak? Legtöbben a valóságnál jóval magasabb részesedést tulajdonítanának ennek a szektornak, ugyanis jelenleg Magyarországon csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 2%-át teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők. A terület azonban dinamikusan bővül, és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület előrejelzései szerint 2015-ben a magyar e-kereskedelmi forgalomban 26%-os volt a növekedés. A legtöbb szereplő nyereséget könyvelt el 2014-ben, azonban sok jól ismert nagy cég veszteséges volt.

 

Nem tetszik? 14 napig visszaküldheti!

 

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog (a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket internetes vásárlás esetén a kézbesítéstől számított 14 naptári napon belül.

E jogot néhány kivételtől eltekintve minden esetben gyakorolhatjuk, mivel a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére. Vagyis egyoldalúan visszaléphetünk a szerződéstől: a termék visszaküldése esetén indoklás nélkül követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését.

A 14 napos határidő az elállási szándékunk bejelentésére vonatkozik, de az nem elvárás, hogy a termék vissza is érkezzen a vállalkozáshoz a 14 napon belül. A terméket legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vagyunk kötelesek visszaküldeni a vállalkozásnak. 

Bárki nyithat e-boltot

Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban - mutat rá a Bisnode elemzése, amelyben a Magyarországon csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett cégeket vizsgálták. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban - mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell.

 

2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.

 

Nemcsak számban nőnek a cégek, hanem teljesítményben is. A 10 legnagyobb vállalkozás a szektor árbevételének közel 40%-át teszi ki és ez a 10 vállalat gyakorlatilag megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re.

A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős bevételnövekedést értek el. 

 

Jól nézzük meg, melyik webshopban vásárolunk!

5247.jpgA működési területen rejlő lehetőségeket mutatja, hogy igen alacsony Magyarországon az iparág bedőlési aránya: az online kereskedők és csomagküldők esetében jelenleg 1,17%, ami az országos átlag alatti érték. 2015-ben még a 2014-esnél is kevesebb felszámolást indítottak a szektorban,  azonban sajnos a kényszertörlések száma nőtt.

 

Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere a rohamosan növekvő cégszám miatt óva inti a vásárlókat. Alaposan ellenőrizzük a boltot a vásárlást megelőzően - tanácsolja a szakember, aki szerint  rengeteg internetes kereskedő működik, számuk évről évre nő, ezért vásárlás, és különösen előre utalás esetén érdemes megnézni mióta működik a cég, mekkora az árbevétele, egyáltalán áll-e valós bejegyzett vállalkozás a weboldal mögött.

 

Ezt a tájékozódást segítik a cégminősítők, mint például a Bisnode weboldalán megtekinthető alapinformációk a vállalkozásokról. Ott az érdeklődők könnyen eldönthetik, hogy rendelnek-e az adott vállalkozástól, és amennyiben igen, azt milyen feltételekkel tegyék.

 

És aki vállalkozni szeretne...

5249.jpgAz online kereskedelem tekintetében nincsenek határok. Míg más szektorokban sokszor jobban szerepelhetnek a fejlettebb országrészekben tevékenykedő cégek, addig az online kereskedelem tekintetében nincs különbség. Megfelelő logisztika esetén bárhova eljuttathatók a termékek. Egy webshop létrehozása jó ötlet lehet egy kisebb keresletű régióban is, mivel így nem csak a környékbeli keresletre alapoznak a vállalkozások, hanem a teljes, országos keresletért versenyezhetnek.

 

Látható, hogy az online kereskedelemben és csomagküldésben van még potenciál, mivel ebben a szektorban – sok másikkal ellentétben – nő a cégek száma. Ráadásul a vállalkozások egy része egy év alatt meg is duplázza árbevételét, azaz igen dinamikusan növekszik. A dinamikus növekedéshez azonban invesztálni is kell. Ezt az újonnan alapított jelentős szereplők pénzügyi adati is alátámasztják, mivel nagy és robbanásszerűen növekvő árbevétel mellett 2014-ben még veszteségesek voltak. Az előrejelzések szerint azonban az árbevételük folyamatosan és dinamikusan nő, hiszen egyre többen és többen térnek át az online vásárlásra.

 

Egy európai lakos évente átlagosan több mint 13,5 ezer euró elkölthető jövedelemből él. A szórás hatalmas: a magyarok alig több, mint 5 ezer eurót költhetnek évente, Európa 10 legmódosabb országának lakossága viszont az európai átlag mintegy másfélszereséből gazdálkodik. Ennyit ér a fizetésünk.

 

A legnagyobbak5248.jpg

Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével még mindig az Amazon.com áll az élen, jócskán megelőzve a második, illetve harmadik helyezett eBay-t és AliBaba Groupot (Aliexpress.com üzemeltetője). Százalékosan a legnagyobb árbevétel-növekedéssel az AliBaba Group büszkélkedhet, nekik 39%-kal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest.

A legnagyobbak közül az Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com a 2013-as nyereséges évet követően, ismét veszteséggel zárta az évet, ami nagyobb részt az operatív költségek növekedésének, kisebb részt a kamatráfordítások növekedésének tudható be. Az eBay esetében a romló nyereségesség az adófizetési kötelezettségük megugrásának volt köszönhető.