2024. május 09. csütörtök
Gergely napja

Ön hogy választ ügyvédet? Íme, az amerikai módi

A közelmúltban 1500 olyan emberrel készítettek interjút, aki a közelmúltban megbízott ügyvédet. Igaz, a kutatás az Egyesült Államokban készült, ám a trendek bizonyosan alkalmazhatók itthon is, de legalábbis előrevetítik a közeljövőt.

Az ügyvédi munka ugyanolyan bizalmi kapcsolatot feltételez, mintha egy orvossal vagy egy építésszel konzultálnánk. Az életünk egy részét bízzuk rájuk, akár az egészségünkről, a lakóhelyünkről vagy ügyvédek esetében mindennapjaink egy fontos eleméről legyen szó. De mi alapján bízzuk valakire az életünk egy részét? A Moses & Rooth ügyvédi iroda és a Blumenthal kutatócég 2015-ös kutatásából választ kapunk néhány kérdésre –igaz, amerikai választ, de a magyar piacon is hasznosíthatók a tapasztalatok.

 

"Nekem bevált, ajánlom, próbáld ki"

4149.jpg„Egyáltalán nem meglepő, hogy a lakosság döntő része ismerősök ajánlása alapján keres ügyvédet” magyarázta Bende Máté, a Pro/Lawyer Consulting vezetője. A baráti, családi vagy más ismerősökön keresztül érkező ajánlás, kiegészülve a „szájmarketinggel” már 28%-ot tesz ki az ügyvédkeresés és találás ranglistáján.

 

A kutatásban ez alól csak két lényeges kivétel volt: az egyik a 18-24 éves korosztály, amely jellemezően inkább a weben keres ügyvédet, ha jogi problémája akad. Persze ez már csak természetes, hiszen az úgynevezett Y és Z generáció tagjai minden lényeges információt a neten keresnek és ellenőriznek.

 

A másik kategória az átlagon felül keresők köre, akik szintén inkább a webes keresést preferálják a baráti ajánlás helyett. Itt elsősorban magas beosztású vezetőkre kell gondolni, akik egy ilyen fontos döntés során nem érzelmi, hanem tényszerű döntést akarnak hozni.

 
A LexisNexis 2013-as felmérése csak magára az ügyvédkeresésre fókuszált. Ez alapján az emberek 76%-a használt online keresést az ügyvédválasztás folyamán. Ez nem zárja ki, hogy a barátok-ismerősök tanácsa meghatározó a folyamatban, mivel az online mellett 73%-uk igénybe vette ezek ajánlását is. 

 

Guglizzunk egy ügyvédet!

4147.jpgA legnagyobb szeletet az online keresésből a keresőmotorok, jellemzően a Google hasít ki. A Google keresés célja a jogi lehetőségek feltérképezése, egy konkrét ügyvéd elérhetőségeinek fellelése és a jogi kifejezések megértése. A felmérés szerint ugyanannyian kérdezik meg barátaikat és ismerőseiket, mint ahányan keresőmotorokat is használnak az ügyvédtalálás során.


A keresés során nagy szerepet játszanak a különböző közösségi média felületek is. Itt még mindig a Facebooknak van a legnagyobb befolyása, közvetlenül a LinkedIn előtt. A felmérés szerint a keresés minden lépése során igénybe veszik ezeket a platformokat.

 

A közösségi médiánál hajszállal népszerűbbek a jogi blogok. Akár az ügyvéd saját oldalán, akár külső platformon, de a megkérdezettek közel egyharmada olvas át jogi blogokat az ügyvédkeresés első fázisában.

 

És ami még nálunk nincs4151.jpg

Sajnos Magyarországon nem jellemző még az ügyvédi ranglisták figyelembevétele, ügyvédértékelések pedig nem is állnak rendelkezésre. Pedig az USA-ban a megkérdezettek 57%-a nézett utána leendő ügyvédének ilyen ranglistán vagy értékelő/összehasonlító oldalon.

 

Amerikában ugyanis sehogy máshogy, csupán szolgáltatásként tekintenek az ügyvédi munkára.

 

Online ügyvédválasztás: a 4 elem

Az ügyvédválasztást négy elemre bontotta a kutatás: tájékozódás, rátalálás, ellenőrzés és kiválasztás.

 

Először is a neten tájékozódnak a jogi problémájukat illetően. Itt arról dönt a jogkereső, hogy egyáltalán van-e jogi problémája és érdemes-e ezzel ügyvédhez fordulnia.

 

A második lépés az ügyvédkeresés, mely során a neten a keresőmotorok után az ügyvédi listákra, az ügyvédportálokra, jogi blogokra, közösségi média oldalakra és az ügyvédek saját honlapjára fókuszál.

 4146.jpg

Miután úgy érzi, hogy ajánlás vagy online keresés alapján megtalálta a megfelelő ügyvédet, jön a validálás folyamata. Ekkor ellenőrzi az ügyvédről rendelkezésre álló információkat. Sajtónyilatkozatok, cikkek, bármilyen online fellelhető információ, ami alátámasztja az ügyvéd szakmai hozzáérését. Nem gondolnánk, de a leendő ügyfelek 53%-a elvégzi ezt a „hitelesítő” keresést.

 

Ezután következik az ügyvéd kiválasztása.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban