2024. május 07. kedd
Gizella és Bendegúz napja

Szibériai transz

Lélegzetelállító tájak, különös emberek és életformák, vadon, nomád körülmények és a természet a maga letaglózó valójában. A világ leghosszabb vasútvonalán végigutazni a transzszibériai expresszel életre szóló kaland, de csak bevállalósoknak!

A transzszibériai vasúton utazókat már induláskor, a moszkvai Jaroszlavszkij pályaudvar ámulatba ejti. A Fjodor Sehtel tervezte szecessziós épület meseszerű tömbje remek ráhangolódást nyújt az ugyancsak mesés és álomszerű utazáshoz, amely során életre szólóan retinánkba égő tájakon robogunk végig a Csendes-óceán partjáig. A 9288 kilométeres és kétszáz méteres út során Moszkvát elhagyva átkelünk a Volgán, majd déli irányban az Urál felé kanyarodunk, ahol elhagyjuk Európa határát. Az Ural legnagyobb iparvárosából, Szverdlovszkból Omszkba, majd Novoszibirszkbe megyünk, aztán át az Ob folyón, hogy Irkutszk felé haladva átkeljünk a Bajkál-tó partján fekvő magas hegyeken, át a Góbi-sivatag szegletén, majd nagyjából egy hét elteltével megérkezünk Oroszország keleti kapujához, a Csendes-óceán partján fekvő Vlagyivosztokba.

 

Sínek a befagyott tavon3173.jpg

A világ leghosszabb vasútvonalát egy időben kezdték építeni a két végéről: 1891. május 31-én. II. Miklós cár még trónörökösként vett részt a munkálatok ünnepélyes megkezdésén. A vasút nyugati végállomása akkor nem Moszkva, hanem Szentpétervár volt. Hivatalosan 1903. július 13-án adták át a forgalomnak a roppant munka árán elkészült, ám az orosz birodalom szempontjából igen fontos vasútvonalat. Kezdetben kompok vitték át a szerelvényeket a Bajkál-tavon, de 1904 telén, az orosz-japán háború szorításában a tó befagyott felszínére építették a síneket. Csak 1905-ben készült el a tavat elkerülő szakasz, és ettől kezdve akadálytalanul zajlott a forgalom keresztül a birodalmon. A mintegy tizenkét évig tartó építkezés akkor 1 455 413 000 arany rubelba került.

 

A transzszibériai vasútvonal kelet-nyugati irányban nagyjából 7000, míg északról délre mintegy 3500 kilométeren húzódik. Nyolc időzónán halad keresztül, és a Moszkvából induló Oroszország expresszel menetrend szerint 147 órát és 59 percet vesz igénybe a teljes út. Visszafelé ez érdekes módon „csak” 173 óra és 11 perc. Ez az út a vasút megépítése előtt lovaskocsival három hónapig tartott.

 

A transzszibériának ma már több ága van, 5655 kilométerénél kezdődik például a transzmongol vasútvonal, de Pekingbe is közvetlenül lehet eljutni rajta. Európa és Ázsia határát az 1777. kilométernél egy fehér obeliszk jelzi.

 

Nem csak turistáknak

343.jpgBár a transzszibériai vasút igazi, feledhetetlen kalandot nyújt a csodás tájakat és életre szóló élményeket kereső hátizsákos utazóknak, Oroszországban fontos összekötő útvonal, amit napi szinten használnak a hatalmas kiterjedésű országban, mind kereskedelmi, ipari, mind egyéni utakra. A nagy medvén belül olyan stratégiailag is fontos városokat köt össze, mint Moszkva, Nyizsnyij Novgorod, Kirov, Perm, Jekatyerinburg, Omszk, Novoszibirszk, Krasznojarksz és Irkutszk. A vízi közlekedésben, szállításban ugyancsak jelentős folyamokat is keresztezi az útja, így áthalad többek között a Volgán, az Obon és a Jenyiszejen is. Bár az érintett folyók közül a legszélesebb az Amur a maga átlagosan két kilométeres szélességével, a vasútvonal történetének legnagyobb káreseményét mégis a kilenc méteres vízszint-ingadozásairól elhíresült Hor folyó okozta, amikor is 1897-ben a pálya nyugati részének nagy részét egyszerűen elmosta.

 

A technikai paramétereket tekintve a transzszibériai vasút széles nyomtávú (1520 mm), kétvágányú, teljes hosszán villamosított vonal, ám ezek a száraz tények valószínűleg csak a legmegszállottabb műszaki embereket érdeklik. Az utazónak sokkal fontosabb, hogy a mindennapi rohanások és diszkont repülőgépes nyaralások világából kimozdulva végigrobog a tajgán a világ leghosszabb és minden bizonnyal legérdekesebb vonatutazásán, és mindeközben olyan tér- és időgörbületi élményben lehet része, amelyhez foghatót keveset talál, bármerre is veti a sors a világban.

 

Vasútcsodák a nagyvilágból344.jpg

A Transzszibéria Expressz a világ egyik, ha nem a legizgalmasabb útvonala, ám tartogat még szépségeket a kötött pályás közlekedés világa.

 

Az Északi-sarkkör Expressz Stockholmból indul, és Kirunáig tartó, sokszor ezer méteres magasságban megtett útja során olyan természeti csodákat láthat az utas, mint a világ leghosszabb fjordja, a Sognefjord, de ha nyáron utazunk, megtapasztalhatjuk azt is, mit jelent „az éjféli nap földje” elnevezés.

 

A Marokkót átszelő Marrakesh Expressz Tangerből indul, és Asilah középkori városán, valamint Casablancán áthaladva éri el az Atlasz-hegység lábát, mindeközben fenséges tájakon robog át.

 

A Kék Vonat (Blue Train) luxuskörülmények között viszi keresztül utasait Dél-Afrika természeti szépségein, érinti többek között a Viktória-vízesést is, de igazi szafariélményünk is lehet a vadonélő állatok tömegeinek látványától.

 

A Machu Picchu vonatnak már a neve is bizsergést képes kiváltani sokakból, és rá is szolgál erre. Peru leghíresebb vasútvonala az Urubamba folyó mentén elvisz az Andok hágóihoz és az inka civilizáció elveszett városához.

 

Az Orient Expressz sem maradhat ki a sorból, amihez számtalan legenda, regény és film kötődik, és amelynek kocsijait olykor Budapesten is kiállítják a Vasúttörténeti Parkban. A luxuskiviteléről és szolgáltatásairól elhíresült vonat fénykorában Párizs és Isztambul, azaz Európa szíve és Ázsia kapuja között rótta a kilométereket, ma azonban csupán Strasbourg és Bécs között közlekedik.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban