Két Oscar-kvalifikáló fesztiválon versenyez egy magyar animációs film
Az augusztus 2-19. között tartó Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztivál és a szeptemberi kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztivál is versenybe válogatta Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című alkotását, amely az érzelmi kiszolgáltatottságról szól, több nézőpontból is bemutatva a témát.
Ausztrália legrangosabb filmfesztiválján, az augusztus 2-án indult Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztiválon (MIFF), majd a szeptemberi kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztiválon is versenyez Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című alkotása, melyben a 8 éves Tilda emlékképei elevenednek meg a saját cirkuszukat működtető családjáról. Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körül a kislányt. Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja. Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő. A karakterek átlépik testük határait, a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak. A MIFF Oscar-kvalifikáló fesztivál, így az ott díjat nyerő alkotás jogosulttá válik arra, hogy benevezzék a 2019-es, 91. Oscar-díjra.
„Engem nagyon érdekelnek az átváltozások és szeretek szürreális képekkel dolgozni. Ebben a filmben nagyon ki tudtam teljesedni. Rengeteg ötletem és rajzom volt, nagyon precízen kidolgoztam a metamorfózisokat, míg alkotótársaim, Gergely Dorka forgatókönyvíró és Dus Polett forgatókönyvíró-producer a racionalitás oldaláról közelítették meg a történetet és remek szerkezeti vázat alakítottak ki. Fontos volt számomra, hogy megjelenítsük az érzelmi dinamikák változását és azok szürreális ábrázolását. Ezért is olyan sűrű a film, és akkor lehet a legjobban élvezni, ha nem folyamatosan azon gondolkodsz, hogy mit látsz, hanem engeded magad érzelmileg sodródni benne.” – nyilatkozta a fim rendezője, Traub Viktória. „A sellőségnek három életkora jelenik meg a filmben. A kislány még a szexuális érés előtt áll, belőle még bármi válhat, ő még csak a felnőttek szerelmi játszmáinak nézője és szenvedő alanya. Az anyuka a kisteljesedett sellő-lét, aki arra vágyik, hogy szeressék, és kizárólag a szexualitása által határozódik meg. A nagyinál már háttérbe szorult a szexuális orientáltság, neki már más jellegű emberi kapcsolatai vannak.” – folytatja gondolatait a rendezőnő.
A Sellők és Rinocéroszok forgatókönyvét Gergely Dorka, Traub Viktória és Dus Polett írták, a zeneszerző Chris Allan Tod volt. A film vágói Bacskai Brigitta és Polecsák Lajos, sound designere Vadon Zoltán, producere Dus Polett.
A 15 perces animációs rövidfilm az elmúlt időszakban olyan fesztiválok versenyprogramjában szerepelt már, mint a csehországi Anifilm, a Zágrábi Animafest, a portugál Fest - New Directors/New Films Festival, a bulgáriai In The Palace, a szlovákiai Fest Anca, az olasz La Guarimba Nemzetközi Filmfesztivál, a brazíliai Anima Mundi, a mexikó Guanajuato Nemzetközi Filmfesztivál és a franciaországi Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál. A közeljövőben Kanadában az Ottawa Animációs Film Fesztiválon, Szentpétervárott a Message To Man International Film Festival-on, Angliában az Encounters Film and Animation Festival-on és Atlantában a Dragon Con rövidfilm fesztiválon szerepel majd a Sellők és Rinocéroszok, valamint a szeptemberi katowicei Ars Independent- versenyprogramjába is beválogatták a filmet.
Traub Viktória 2006-ban Erasmus ösztöndíjjal tanult az ESAD animációs szakán Portugáliában, majd 2008-ban a MOME animáció szakán végzett. Eső című rövidfilmje 2009-ben elnyerte a Pozsonyi Early Melons Fesztivál fődíját, valamint a Szentpétervári Filmfesztivál The Best Figurative Decision Open díját. Vastojás című munkája 2015-ben a San Diegoi Nemzetközi Gyermek Filmfesztiválon a Legjobb Animációs Rövidfilm díját kapta, a 4. Delhi Shorts Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a zsűri neki ítélte a Legjobb Animáció díjat.
A film a tervek szerint idén ősszel kerül hazai forgalmazásba.