5 tipp az egészséges munkakörnyezethez

Az egészséges munkakörnyezet kialakítása nemcsak jogszabályi követelmény, hanem az egyik legfontosabb elvárás a munkavállaló részéről. Ráadásul a rossz környezetben az emberek motiválatlanok, de akár betegséget is okozhat az egészségtelen munkahely, aminek költsége sokkal magasabb lehet, mint a megelőzésé.
Az egészséges munkakörnyezetről legtöbbet A munka törvénykönyve foglalkozik, de a Munkavédelmi törvény és számos rendelet is kitér erre. Nézzük a legfontosabb területeket!
Nem mindegy, mivel dolgozunk!
Válasszuk ketté ezt a csoportot. Az első csoportba azok az eszközök tartoznak, amelyekkel nap mint nap dolgozunk. Például a számítógép, kéziszerszámok, gépek, berendezések stb. A Munkavédelmi törvény előírja, hogy a munkáltatónak kötelessége figyelembe vennie az emberi tényezőket, amikor kialakítja a munkahelyet vagy beszerzi a fenti eszközöket. Ugyanakkor vannak olyan munkaeszközök, amelyeket a munkavállaló maga is beszerezhet: pl. laptop, mobiltelefon stb.
A másik csoport a munkavédelmi eszközök. Megkérdeztük a Munkavédelem+ webshop szakemberét arról, hogy kiknek ajánlanak védőfelszereléseket. Elmondása szerint már az irodában is alkalmazhatunk ilyen eszközöket, mint például a monitorszűrő szemüvegek, de ahol szerszámokkal, gépekkel, vagy kémiai anyagokkal, esetleg kültéren, ipari területeken, építkezéseken dolgoznak számtalan környezeti veszélynek lehetnek kitéve. Erre rengeteg védelmi megoldást írnak elő a szabályozások, de érdemes figyelembe venni a gyártói ajánlásokat is, hogy mire ügyeljünk az anyagok és gépek használata során. Bakancstól a sisakig rengeteg megoldás létezik a legkülönfélébb helyzetekre.
Tiszta munkahelyet mindenkinek
3/2002. SzCsM-EüM együttes rendelete azt írja elő, hogy a munkáltató feladata a munkahely kialakítása és üzemeltetése is a vonatkozó jogszabályok, rendeletek betartása mellett. Ennek része a tiszta munkahely biztosítása is. Elvárható és előírható, hogy a munkavállaló hagyjon maga után rendezett munkahelyet, főleg ha váltott műszakban, azonos helyen dolgoznak egymás után, de a takarítást javasolt rendszeres időközönként elvégeztetni takarító kollégával. Ugyanez vonatkozik az eszközök karbantartására is.
Fény nélkül nem megy
Szintén a munkaadó felelőssége, hogy biztosítsa a munka elvégzéséhez szükséges és elégséges természetes fényt, ha ez nem lehetséges, mert például a munkavégzés helye vagy ideje ezt nem teszi lehetővé, akkor a megfelelő mesterséges világítást. Itt szintén fontos alkalmazkodni a technikai fejlődés adta lehetőségekhez. Például az öreg vibráló fénycsövek helyett használjunk energiatakarékos LED csöveket.
Speciális eset a monitorral dolgozó munkatárs esete, az 50/1999. (XI.3.) EüM rendelet külön foglalkozik is vele. A rendelet előírja, hogy az ilyen feltételek mellett dolgozó munkaadójának folyamatosan vizsgálnia kell a látásromlást, a pszichés megterhelést és a fizikai állapotromlást előidéző körülményeket. A képernyős munkakörben dolgozóknak óránként legalább 10 perces pihenőt kell biztosítani, illetve maximum 6 órát töltsön ténylegesen a monitor előtt naponta.
Hőhatások a munkavállalóra
Az iroda hőmérsékletének a munkavégzés teljes ideje alatt megfelelőnek kell lennie az emberi szervezet számára. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy 0,5 méter magasságban 20-22 °C javasolt.
Az ablakokat és tetőablakokat úgy kell kiválasztani,hogy kiküszöböljék az erős napsugárzás káros hatásait.
Ne rakjunk fűtőtest és légbefúvó mellé/alá íróasztalt, mert mind a hőhatás, mind a szálló por miatt káros lehet. A klíma használatakor érdemes óránként 5-10 perces pihenőt biztosítani.
A szabadtéri munkavégzés során felmerülő nagy meleg esetén biztosítani kell az árnyékos, hűvös pihenőhelyet, a megfelelő mennyiségű védőfolyadékot és a rendszeres pihenést is.
Jussunk egy kis levegőhöz
Szintén a munkaadó feladata biztosítani a megfelelő mennyiségű és tiszta levegőt, ehhez pedig figyelembe kell venni a munkavállaló fizikai megterhelését és az alkalmazott munkamódszert.