2024. április 26. péntek
Ervin napja

Csak minden ötödik vállalat végez Magyarországon önkéntes munkát

Egyelőre kevés hazai vállalat végez önkéntes tevékenységet: mindössze minden ötödik vállalatnál volt példa az elmúlt 3 év során az önkéntes program valamely formájáraAz önkéntes tevékenység a vállalatok többségénél nem programszerűen zajlik, hanem alkalmi jellegű. 

Vállalati önkéntes programok immár 20 éve működnek Magyarországon, egyre több vállalat indít kisebb vagy nagyobb programot, de kutatások hiányában e terület pontos helyzetét és valós léptékét idáig nem ismerhettük. Az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) reprezentatív kutatása témáját és a megkérdezett vállalatok számát tekintve is egyedülállónak tekinthető.

Annak ellenére, hogy a vállalati önkéntes programok minden érintett számára komoly előnyöket hozhatnak, az ÖKA által készített kutatásból kiderül, hogy a hazai vállalati szférában egyelőre kevesen és rendszertelenül végeznek önkéntes tevékenységet: az elmúlt 3 év során csupán minden ötödik vállalatnál volt példa az önkéntes tevékenység valamely formájára.

 

Pozitív hatással a belső hatékonyságra

11314.jpgAz önkéntes tevékenységek fő haszonélvezői a segítséget kapó civil szervezetek, intézmények és azok támogatotti köre. Mindemellett kézzelfoghatóan pozitív hatása van a programoknak a munkavállalói készségekre, kompetenciákra és nem utolsó sorban a vállalatok belső hatékonyságára. A vállalatvezetők elismerik, hogy ez a tevékenység hatással van a kompetenciákra is - elsősorban az együttműködésre és a problémamegoldó készségre hat pozitívan.

 

„A vállalati önkéntességnek nagy szerepe van a munka világában, és abban, hogy a cégek mind felelősebben működhessenek. Az a tapasztalatunk, hogy már az első jól sikerült önkéntes program is jelentős változást hozhat a cég életében, a pozitív közös élmények beégnek a közös tudatba, a viselkedéskultúrába” – mondta F. Tóth András, az ÖKA ügyvezetője.

Az önkéntes tevékenység elsősorban szellemi munka formájában jelenik meg, a legtöbb szegmensben a mentorálás a legjellemzőbb. Kisebb arányban - a közepes cégek 8 százalékánál, nagyvállalatok esetén minden hatodiknál - végeznek a vállalatok fizikai munkán alapuló önkéntességet.

 

A vállalatok részéről jellemzően a HR-vezető és/vagy az ügyvezető, esetleg a marketingvezető vesz részt az önkéntes tevékenységekkel kapcsolatos döntésekben. Az önkéntes tevékenység a vállalatok többségénél nem programszerűen zajlik, hanem alkalmi jellegű: a válaszok alapján a mentorálás és a pro bono tanácsadás rendszeresebben integrálódott a vállalatok életébe.

 

Óriási a potenciál

A kutatás megállapítja, hogy minden harmadik cég, ahol eddig nem volt önkéntes tevékenység, mutat érdeklődést egy esetleges jövőbeni programra.

A passzív cégek nagy része sem teljesen elzárkózó: főképp idő-, kapacitás- és forráshiányra hivatkoznak, illetve arra, hogy a lehetséges támogatottak részéről nem kapnak megkereséseket. Ez szintén alátámasztja, hogy a vállalati önkéntes és pro bono programok megszületéséért minden irányból érdemes tenni és hogy további nagy kihasználatlan potenciálja van e területnek Magyarországon.

 

Érdekes megállapítása ugyanakkor a kutatásnak, hogy azon cégek, amelyek nem valósítanak meg önkéntes programokat, úgy gondolják, ezek a programok leginkább a külső kommunikáció szempontjából hasznosak. Ez jól mutatja, hogy a kívül maradók nem értik és nem érzik még e programok működésének és hatásának a lényegét.

 

A kutatás az alábbi linken érhető el: http://www.onkentes.hu/cikkek/kutatasi-eredmenyek