2018. november 21. szerda
Olivér napja

Még mindig a klasszikus ajándék a menő

A fogyasztók továbbra is az élményeket részesítik előnyben az anyagi javakkal szemben. A Mastercard Love Index legújabb adatai szerint Valentin-nap környékén a romantikus kiadások 6 százalékkal, a tranzakciók pedig 17 százalékkal emelkedtek 2015 óta.

A Mastercard Love Index az előző három év Valentin-naphoz kapcsolódó (2015 – 2017. február 11-14. közötti) kártyás vásárlásainak elemzéséből készült. Az idei kutatás rámutatott, hogy a leggyakrabban hasukon keresztül próbáljuk megnyerni kedvesünket. A vizsgált időszakban vacsorára költünk a legtöbbet: az étkezésre költött összeg a kiadások 40 százalékát teszi ki, 2017-ben pedig a kártyás tranzakciók 75 százalékáért volt felelős.

Ugyancsak jelentősen emelkedett ebben az időszakban az utazásokkal összefüggő vásárlások száma is, úgy repülővel, mint vonattal. A Valentin-napi utakhoz köthető tranzakciók száma 2017-ben 23 százalékkal nőtt, ez a költések 22 százalékát tette ki. Továbbra is nagy kedvenc maradt a szálloda: a Valentin-napra szánt összegek 27 százalékát erre költöttük el.

A Love Index adatai azt mutatják, hogy egyre inkább az élményeket keressük, hiszen a legjobb pillanatokat nem tárgyi ajándékoknak köszönhetjük, hanem olyan életre szóló élményeknek, melyeket a közösségi médiában is szívesen megosztunk.

 

"Érintem" 

Nagyobb teret nyert az egyérintéses technológia is – az ilyen tranzakciók száma az összes tranzakción belül 311 százalékkal, összegük pedig 203 százalékkal nőtt 2015 óta. A növekedés a tranzakciók számában ennél kevesebb volt (128%), de összegük az átlagnál jóval magasabb, 501 százalék volt. Vagyis amellett, hogy egyre többször fizetünk egyetlen érintéssel, az így elköltött összegek is egyre magasabbak. Ez nem csak nálunk, de globálisan is igaz, a legnagyobb növekedés a vonatjegyek (1064%), az ékszerek (453%), és a virágok (446%) vásárlásánál volt megfigyelhető.

 

11170.jpgMiközben a hagyományos ajándékokra - mint például a virág – 3 százalékkal kevesebb pénzt fordítottunk az elmúlt években, a vásárlási tranzakciók száma 14 százalékkal emelkedett. Ez azt mutatja, hogy bár a virág továbbra is megmaradt a szerelem szimbólumának, egyetlen szál virág sokszor többet mond egy óriási csokornál. A globális trendekkel szemben a magyarokra vonatkozó adatok itt jelentős különbséget mutatnak. Míg az összesített adatok szerint az ékszerekre 9, virágokra pedig 3 százalékkal költöttek kevesebbet Valentin nap környékén, Magyarországon ezzel szemben éppen jelentős növekedés mutatható ki, 122 százalékkal költöttünk többet virágra, de ékszervásárlásra is 45 százalékkal többet fordítottunk ebben az időszakban. A világ több mint 200 országát lefedő, a vásárlói viselkedést vizsgáló kutatás további fizetési trendekre is rámutatott.

 

Milyenek vagyunk a szerelemben?

Vajon tervező vagy spontán típusok vagyunk, amikor a szerelemről van szó? Az adatok szerint az ajándékokat egyre inkább igyekszünk időben megvenni, a Valentin-napi vásárlások nagy részét (30%) pedig már február 11-én megejtjük. Az utóbbi három évben ez világszerte összesen 48,8 millió tranzakciót jelentett február 11–14. között, ennek pedig csak mintegy negyede (27%) történt Valentin-napon. Az internetes vásárlás is folyamatosan bővül, az online tranzakciók száma 2015 és 2017 között 136 százalékkal emelkedett. Ha a magyarokról van szó, a trend itt is jelentősen eltér a globálistól: a vásárlások egyharmada az utolsó előtti napon történik meg, de sokan (27%) egészen Valentin-napig várnak az ajándékok beszerzésével. Az átlagnál többször online rendeljük meg a meglepetést kedvesünknek, a vásárlások 14 százaléka történik így (szemben a 9 százalékos globális átlaggal). 

„Lelkesedésünk az évek múltával is töretlen, ha kedvesünk kényeztetéséről van szó Valentin-napon. A Mastercard adatai azt mutatják, hogy bár még mindig költünk hagyományos ajándékokra, a trend egyre inkább az élménykeresés felé látszik eltolódni. Az egyérintéses fizetés kényelmes és megkönnyíti az életünket, ezért nagyon jó látni, hogy az emberek világszerte használják ezt a technológiát. Az immár harmadik évében lévő Mastercard Love Index összefoglalja a globális és helyi trendeket, hogy az évnek ebben a romantikus időszakában a kereskedők is betekintést nyerhessenek a vásárlói szokásokba.” – mondta Eölyüs Endre a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.