2018. október 23. kedd
Gyöngyi napja

Boldogabbak leszünk, ha megtanuljuk ezt a szokást

Figyelem, a módszer csak akkor működik, ha őszintén végezzük, ez esetben segíti a hosszú és boldog élet elérését. Miről is van szó? A hálaérzés gyakorlásáról. A hála kifejezéséről. És ennek jegyében az interakcióról, amiket rendszeresen másokkal folytatunk.

 

Ki gondolta volna, hogy amikor a szüleink ránk erőltették, hogy köszönjünk meg mindent, amit kapunk, valójában a boldogságunknak ágyaztak meg. A poén az, hogy valószínűleg minden jó érzésű szülő önkéntelenül is megtanítja a gyerekeit erre a szokásra, amit a szakemberek javasolnak. Vagyis boldogságra nevelik csemetéiket, anélkül, hogy tudnák.

Ha hálás gyerekeket nevelünk, s szülőként is példát mutatunk ebben, mert azt látja a gyerek, hogy a szüleik képesek köszönetet mondani a legkülönfélébb embereknek, azzal a lelki egyensúlyukat javítjuk.

 

Csak őszintén működik

11141.jpgA hála érzése csökkenti a depressziót, javítja az impulzuskontrollt és csökkenti a stresszt. De van egy trükk: csak az őszintén kifejezett, valóban átélt és átérzett hála hat jótékonyan a testi és mentális egészségünkre.

A hála növeli a boldogságérzetünket és végső soron az élettartamunkat is. Amint az a University of North Carolina kutatásából kiderült, a mentális jólétünk titka az emberi kapcsolatok szerzése és fenntartása. A hála annak a kötőanyagnak a része, ami összetartja az embereket. Ha az őszinte köszönetmondás pozitív reakciót szül, ez erősít meg igazán egy kapcsolatot, melynek lelkileg és fizikálisan is maradandó pozitív hatásai vannak az egyénre nézve.

 

Írj hálanaplót

A varsói SWPS University egyik kutatása szerint a hálaérzés átélésének beiktatása a depresszió kezelésében jelentős pozitív változásokat eredményezhet. A páciensekkel hálanaplót írattak, amikbe feljegyezték mindazokat a pozitív élményeket, amik érték őket a nap folyamán.

Köszönőleveleket is írattak velük, hogy tudatosítsák és tudatosan elemezzék, mi minden jót okozott nekik egy-egy személy. "Hálaviziteket" is szerveztek, vagyis a depressziótól szenvedő betegek elmentek barátaikhoz, hogy kifejezzék hálájukat. Ezek közül azonban a naplóírás bizonyult a leghatékonyabb, leginkább lelket felemelő gyakorlatnak. A hála élettanilag és mentálisan a következő kedvező pozitív hatásokkal jár:

 

  • Mérsékli a depressziót.
  • Javítja az impulzuskontrollt (pl. költekezés, evés, ivás).
  • Erősíti az optimizmust és a pozitív hozzáállást.
  • Erősíti az immunrendszert.
  • Csökkenti a kortizol stresszhormon szintjét.
  • Csökkenti a vérnyomást.

 

A "köszönöm" kimondása azonban nem elég ehhez. Valóban úgy kell éreznünk, hogy hálát érzünk. Őszintén.

 

(Business Insider)