2017. december 18. hétfő
Auguszta napja

Vegán ételeket kínál Beyoncé és Jay Z cége

A vegán ember nem eszik húst, sem állati eredetű anyagokat: a tej, a vaj, a joghurt is tabu. Nem egyszerű ilyen megkötésekkel étkezni, miközben még rohanós életünk ügyeit is rendezni kell, s a szakmánkban is helytállni. Beyoncé és Jay Z 22 napos menüt kínálnak cégükön keresztül.

Ugyanis a mert a pszichológia úgy tartja, 21 nap kell egy megszokás, ez esetben a húsos-tejes étrend legyőzéséhez. A vegán termékskálát kínáló céget Marco Borges alapította, aki eredetileg egy edzőteremhálózat tulajdonosa volt Floridában. Egyik kliense, Pharrell Williams mutatta be Jay Z-nek. Egy ideje már barátságban voltak (Borges a pár trénere és egyben "life coach"-a, ami afféle spirituális guruságot is feltételez), de Borges nem beszélt Jay Z-nek a nagy szenvedélyéről: vállalkozása a vegán étrend elterjesztésén, népszerűsítésén dolgozik. Amikor végre előhozakodott vele, Jay Z felnevetett: "Azt hittem ezt örökre megtartod magadnak."

 

Kipróbálják

10699.jpg2013-ban Beyoncé és Jay Z arra vállalkoztak, hogy reggelijeiket szentelik a vegán étrendnek, Borges irányítása alatt. Ez flottul ment. Magvak, kásák, bogyós gyümölcsök. Beyoncé az avokádót, a paradicsomot és a kígyóuborkát is "komálta". Aztán kipróbálták, hogy a nagyobb étkezéseket is vegánná teszik. Ebédnél is olykor csak zöldséget fogyasztanak.
Ezután következett a nagy kihívás: 2013. december 3-án a showbiznisz álompárja -a rapper a Life & Times blogon, az énekesnő az Instán- bejelentette, hogy 22 napig csakis vegán ételeket fognak enni. Vagyis pont december 24-ig, a karácsony eljöveteléig.

 

Borges meg volt lepve, mennyire nyitott fülekre -és szájakra- talált a celebpárosnál. Üzlettársak lettek a cégben, melyet három évvel korábban Borges egyedül alapított. 2010-ben Jay Z írta az előszót a férfi fitneszkönyvéhez (Power Moves), Beyoncé pedig Borges étkezésről szóló könyve, a 22-Day Revolution előszavát jegyezte.

A 22 napos menüt 600 dolláros áron kezdték hirdetni 2015-ben, amikor megindult a reklámkampány, miután a két híresség felvállalta az ügyet. (Az USA-ban 50 dolláros rendelés felett ingyenes a házhoz szállítás.) 

A 22 napos menüt egyébként meglepő módon nem Beyoncé vagy Jay Z arcával és nevével hirdetik, még a cég honlapján sem. Talán azért, mert egyikük sem vegán és attól tartanak, hogy túl sok kritika jelenne meg róluk a sajtóban, hogy bort isznak és vizet prédikálnak.

Mi van a kínálatban? Szója-, tejtermék- és gluténmentes ételek, amik segítenek, hogy az ember étrendje vegánabb legyen az átlagnál. (Persze ehetünk emellé mást is.) Fehérjében gazdag majszolnivaló rudak, fehérjeporok, quinoa, kelkáposzta, lencse, banános-mogyorós muffin, skarlát cukorrépa barna rizzsel és kabochával. Ilyesmik.

 

Nem vegán, hanem növényi alapú

Beyoncé fontosnak tartotta leszögezni a The New York Times számára -egy hónapos, ügyvédekkel való egyeztetés és a beígért telefoninterjú helyett csak emailben-, hogy ő nem vegán. Borges már 2005 óta az, de ezt nem nagyon szereti hangoztatni, mert attól tart, hogy ezzel elrettenti a vevőket, akik nem tudnak hozzá így emberileg viszonyulni, és inkább valamit megszállott étrendfundamentalistaként tekintenek rá, akivel szemben ők alulmaradnak.

Borges úgy látja, hogy sok ember szeretne egészségesen táplálkozni, de a kényelem legyőz mindent. Nincs idejük elmenni egy messzebb lévő boltba speciális ételekért - mert mindannyian rohanunk, időhiányban élünk.

Beyoncé fontosnak tartotta, hogy a termékskálát "növényi alapú" kifejezéssel marketingeljék, ne pedig vegánként, mert az sokakat elijeszthet, mint olyan kifejezés, ami egy nagyon szigorú étrendre utal, melynek alapja az önmegtartóztatás, a lemondás.

 

A két sztár is kiveszi a részét

Borges állítása szerint Beyoncé és Jay Z résztvesz a cég működtetésében - azon túlmenően, hogy résztulajdonosok. Vannak spontán találkozóik a pár reggelizőasztalánál, amikor belemerülnek egy-egy részletkérdésbe és alaposan áttárgyalják.

A két világhírű zenész inputja benne van például a csomagolás dizájnjában, a szavak megválasztásában. Az "ízletes", azaz delicious szónak mindenképpen szerepelnie kellett a csomagoláson. A sztárpár döntötte el azt is, hogy az ételeket fekete tálakba, tartókba csomagolják, mert a fehérek hamar koszosak lesznek.

Beyoncé ezentúl lelkes előkóstoló volt. Elmondása szerint ő maga nem főz, de imád új ételeket ízlelgetni. Mi a legnagyobb kihívás a vegán cég számára? Furcsa módon a saláták. Mert nehéz úgy elkészíteni őket, hogy ne váljanak ragadós trutyivá, péppé, mielőtt elérnének a célállomásra, a fogyasztók asztalára.

Beyoncé ragaszkodott ahhoz, hogy zöldségalapú chipseket is kifejlesszenek. Borges azon a vélemény volt, hogy aki fogyni akar, az ne majszoljon chipset. Beyoncé lesöpörte az ellenérveit az asztalról: "Ennél azért realisztikusabbak kell lennünk." Mindenkinek kell valami rágcsálnivaló néha.

Tudjuk, hogy a puding próbája az evés. Milyen hatásról számolt be Beyoncé a 22 napos "kihívás" után? Állítja, hogy a bőre szebb lett anélkül, hogy megvonta volna magától a szénhidrátokat. "És még jobban is aludtam". És úgy érezte, hirtelen nagyon sok energiája van.

A három üzlettárs álma, hogy a vegán étkezés forradalma elérje a föld legtávolabbi pontjait is, s termékeik bármilyen élelmiszerboltban kaphatók legyenek a világ minden táján.

(The New York Times)