2024. május 08. szerda
Mihály napja

Így befolyásolja a Star Wars a vásárlásainkat

Az európai vásárlók többsége az ígért ajándék szerint választja ki, hogy hol vásárol, ezért nem mindegy mivel jutalmazzák az áruházláncok a vásárlóik hűségét. Az elmúlt évek trendjei alapján többek közt a főzőeszközök, sportfelszerelések és gyermekjátékok bizonyultak különösen népszerűnek, de a filmekhez kapcsolódó ajándékok is sokakat vonzanak.

2134.jpgAz európai fogyasztók elsősorban az ár alapján dönti el, hogy melyik áruházláncnál vásárol, de mivel a válság hatására erősödő fogyasztói ártudatosságra a boltok kiélezett árversennyel és folyamatos akciókkal reagáltak, ezért a vásárlók számára mára gyakorlatilag követhetetlenné vált, hol, mi a legolcsóbb.

 

– A fogyasztók megnyeréséhez ezért is váltak nélkülözhetetlenné az érzelmekre ható hűségprogramok – mondta el Manfred Litschka, a TCC regionális értékesítési igazgatója. A Nielsen kutatócég adatai szerint az európai vásárlók 72%-a szívesebben megy oda vásárolni, ahol valamilyen ajándékkal jutalmazzák a vásárlást. Az ilyen programok a magyarok körében is rendkívül népszerűek: közel egyharmaduk hajlandó boltot is váltani miattuk, és majdnem ugyanennyien a saját boltjukban keresik aktívan ezeket a promóciókat a Nielsen Vásárlói Trendek vizsgálat alapján.

 

Az ajándék vezet elégedettséghez

2137.jpgA sikeres hűségprogramok 58%-kal növelik a meglévő vásárlók hűségét, 45%-kal a vásárlások gyakoriságát és 13%-kal azok számát, akik gyakran vásárolnak az adott üzletláncnál. Az elégedett fogyasztók szívesen osztják meg élményeiket és tapasztalataikat ismerőseikkel. Ez a közösségi oldalakon is tetten érhető, ahol egy sikeres hűségakció akár 16%-kal magasabb vásárlói látogatottságot is generálhat.

 

A hűségprogramokban való részvételt a legtöbben (59%) a vonzó ajándékkal magyarázzák, de a vásárlók harmada számára az is fontos, hogy elismerjék hűségüket. A résztvevők negyede számára nyomós érv az is, hogy a hűségprogramok szórakoztatók és sokan vannak azok is, akik rokonaik, barátaik kedvéért hajtanak az ajándékokra. Az ajándék tehát a legfontosabb kulcsa a hűsprogramok sikerének, ezért fontos, hogy az aktuális vásárlói trendekre is választ adjanak.

 

Hupikék Törpikék után Star Wars2138.jpg

Egy-egy jelentős filmpremierhez kapcsolódó hűségprogram könnyen beszippanthatja például a vásárlókat: ilyen volt 2013-ban a Hupikék Törpikék bemutatója, idén pedig a Star Wars játszhat hasonló szerepet a kiskereskedelemben. Tavaly a labdarúgó világbajnokság volt a slágertéma: Európa-szerte sok hűségprogram vonzotta ezzel az áruházakba a fogyasztókat. Gyakorlatilag folyamatos népszerűségnek örvendenek a gyermekjátékot kínáló programok is, amelyben főként a kisgyermekes szülők, nagyszülők vesznek részt szívesen.

 

Még mindig érezteti hatását a gazdasági válság a vásárlói trendekben. A válság miatt például kevesebbet költöttek étteremre a fogyasztók, így újra felfedezték az otthoni vendéglátás varázsát. Az európaiak 47%-a próbál otthon is éttermi hangulatot teremteni és 54%-ukat inspirálják a sztárszakácsok receptjei. Ezeknek köszönhető, hogy a mai napig népszerűek azok a hűségprogramok, amelyek valamilyen minőségi konyhai eszközzel jutalmazzák a vásárlókat. Jellemző trend az egészséges életmódra törekvés is, amely a sporteszközök, és sportkiegészítők piacát és az erre épülő hűségprogramokat is élénkítette.

 

– Természetesen az sem mindegy, milyen formában juthatnak hozzá az ajándékhoz a vásárlók. A tapasztalatok szerint szívesebben vesznek részt olyan hűségprogramban, amelyek ingyenes ajándékot kínálnak: ezek 31%-kal vonzóbbak a fogyasztók számára – mondta el Manfred Litschka. – A jól megválasztott, kreatív ajándékok és jól megtervezett hűségprogramok különösen hatékony eszközök a vásárlók megtartására és az új vevők boltokba csábítására, amire a kiskereskedelmet érintő jogszabályváltozások miatt idén talán még nagyobb szüksége lesz majd az üzletláncoknak.