2017. november 22. szerda
Cecília napja

Internet a felhők között? Ez sem lehetetlen!

Néhány évvel ezelőtt általános gyakorlat volt az utasszállító repülőgépeken kikapcsoltatni a mobiltelefonokat, elvágva az út közbeni kommunikáció lehetőségét. Ez azonban változóban van: már egyre több járaton fedélzeti wifi működik, amire az utasok is csatlakozhatnak.

A 2010-es évek elejéig minden utasszállító repülőgépen ki kellett kapcsolni az elektromos eszközöket kivétel nélkül. A tiltás oka elsősorban az volt, hogy a telefonok, számítógépek, tabletek adatforgalma nehogy zavart okozzon a gép műszereinek működésében és a pilóták kommunikációjában. A változás 2013 körül indult meg, amikor az amerikai, majd az európai repülésbiztonsági ügynökségek is engedélyezték a kütyük használatát, repülési módba állítva.

 

Az úttörő légitársaságok azonban szintet léptek azóta: az utasok már nem csak az eszközeiken lévő alkalmazásokat használhatják, hanem wifin keresztül internetezhetnek is. „A repülőgépek fedélzetén a földi mobilinternet- és wifi-hálózatok többnyire nem érhetőek el, mert ezek – érthető okokból – csupán száz-kétszáz méteres magasságig sugároznak. Bár technikailag lehetséges, de észszerűtlenül drága lenne olyan földi rendszer kiépíteni, amely a tízezer méter körüli utazómagasságokon is folyamatos hozzáférést tud biztosítani. A légitársaságok ezért egy kézenfekvő megoldást választottak, a műholdas internetet” – avatott be a technikai részletekbe Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője.

 

A repülőgépekre egy speciális antennát szereltek fel, amely menet közben úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopjai, telefonjai és a földi szerverek között így a műholdon közvetíti az adatforgalmat. A technológia rendkívül stabil és a sebességre sem lehet panasz, akár nagy felbontású videókat is zökkenőmentesen lehet streamelni a gépeken. „A régebbi repülőgépeket az antenna felszerelése és a szükséges kábelek miatt át kell kissé alakítani, hogy wifi-képesek legyenek. A modern típusok – mint az Airbus A380 vagy a Boeing Dreamlinere – legtöbb példánya azonban már eleve ezekkel az eszközökkel jön ki a gyárból. A fedélzeti wifit számos, Budapestről is repülő légitársaság használja már most, mint például a Lufthansa, az Emirates vagy az Air France-KLM. A legnépszerűbb fapados gépeken egyelőre még nem terjedt el, de várhatóan hamarosan ezek a cégek is megteremtik a feltételeit, így a mostaninál is többen tölthetik netezéssel a repülés óráit” – vetítette előre a jövőt a szakértő.

Repülős úti tippek őszre

Közeleg az őszi szünet, ami remek alkalom arra is, hogy a család apraja-nagyja közösen fedezzen fel érdekes külföldi városokat. Ilyenkor már nem csökkenti vitalitásunkat a kánikula, és az egyes nevezetességek előtt kígyózó tömeg is lényegesen kisebb, mint a nyári csúcsszezonban. Ráadásul az őszi, téli táj szépsége vetekszik a nyáriéval! Összegyűjtöttük, hogy mely városok tartogatják a legtöbb látnivalót a következő hónapokban. Ezek mindegyikébe közvetlen járattal utazhatunk a Budapest Airportról induló repülőjáratokkal.

 

Plusz bevételi lehetőség

Az utasok számára úgy tűnik, fontos, hogy a repülőút alatt is netezhessenek, olyannyira, hogy akár fizetni is hajlandóak - például drágább repülőjegyet vesznek - a lehetőségért. A légitársaságok utasonként nagyjából 1,2 euró (kb. 370 forint) többletbevételre tehetnek szert rövidtávú útjaik során, míg a hosszabb utazásokon ez az összeg elérheti a 3,6 eurós (kb. 1200 forint) fejenkénti nagyságrendet is. A társaságok többletbevétele nemcsak a wifi-szolgáltatásból származhat, hanem a fedélzeti net segítségével eljuttatott célzott vásárlási ajánlatokból és az internetes kapcsolat által létrejövő újabb szponzorációs együttműködésekből is. Ez derült ki a Roland Berger legfrissebb Spread your wings című tanulmányából, mely a repülés közbeni netkapcsolat üzleti lehetőségeit vizsgálta.

“A repülőjegyek hozama évek óta folyamatosan csökken.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Ezért is fontos, hogy a repülőtársaságok olyan termékeket fejlesszenek ki, amelyekért a fogyasztók hajlandóak többet fizetni. Összességében a légitársaságok nagyjából egymilliárd utast szolgálnak ki évente, ami világosan jelzi, milyen hatalmas üzleti potenciál rejlik még ebben az iparágban.”