2018. szeptember 22. szombat
Móric napja

Julia Roberts: "Nem a filmezés fárasztó, hanem a gyereknevelés"

A Micsoda nő óta Amerika üdvöskéje. Vagyis 1990 óta. És még ma is az. Széles, napfényes mosolya felvillanyoz minden filmet. Nem az átalakuló színészek közé tartozik. Ő mindig felismerhetően Julia Roberts. Miatta, érte váltanak jegyet a filmjeire emberek milliói világszerte. 

10082.jpgKi hinné, hogy októberben tölti be az ötvenet?! Jó hírét az sem tépázta meg, hogy férfifalóként viselkedett évekig (olyan színészekkel volt viszonya, mint Daniel Day-Lewis, Liam Neeson, Dylan McDermott); hogy Kiefer Sutherlanddel kitűzött lakodalma előtt lelépett a jövendőbeli férj legjobb haverjával, Jason Patrickel; hogy depressziós mostohatestvére kitálalt a sajtónak arról, híres nővére mindig cikizte a túlsúlya miatt; és hogy Danny Moder operatőrrel még akkor szűrte össze a levet, amikor a férfi házas volt. Hogy ez nem okozott botrányt, az azért is nagy dolog, mert még Angelina Jolie renoméja is megingott a puritán amerikaiak körében, amikor Brad Pittbe úgy habarodott bele, hogy Brad még Jennifer Anistonnal élt.

-Világéletében olyan szerepeket játszott, mint régen Doris Day. Ön a mosolygó, kedves, pozitív karakter. Nem érezte úgy, hogy beskatulyázták?

-Nem! Szerintem egész jól elboldogultam eddig színészként, kaptam többféle szerepet is, így nem éreztem magam beskatulyázva. Szerencsére részem volt abban a luxusban, hogy olyan filmeket vállalhattam el, amikben tényleg megragadott valami. Csodálatos lehetőségeket kaptam színészként, különféle műfajokban különféle szerepeket.

 

Amikor elolvasok egy forgatókönyvet, csak egyetlen érzés számít: azt érzem-e, ebben nekem részt kell vennem vagy nem. Ez egy ösztönös érzés, ami akkor jelentkezik, amikor a forgatókönyv utolsó oldalához érek. Ettől a döntéstől később sem tágítok, nem írom felül.

-Mit érez, amikor mindig a mosolyát dicsérik?

-Mindig furcsa érzés olyasmiért dicséretet kapni, ami nem egy képesség. Hiszen a képességeid megszerzéséért dolgoztál meg. A mosolyod adott, nincs kontrollom felette, a szüleimnek, a génjeimnek köszönhetem. Ha így elemekre bontanák a lényem, akkor megszűnnék az a személyiség lenni, aki vagyok. A mosolyom csak egy részem. A lábujjam körül például nem csinálnak nagy hűhót.

-Eredetileg állatorvos szeretett volna lenni.

-Igen, azt hittem, hogy tudok beszélni az állatokkal. Később készítettem ökológiai témájú dokumentumfilmeket is, s így újra lehetőségem volt állatok között lennem. Nem ismerek senkit, aki azt tette volna, amit én: egy mongol jurtában a földön aludtam összebújva a mongol családdal, amely befogadott.

-A fogyókúrákkal hogy áll?

-Sosem kellett ügyelnem a testsúlyomra. Ez 97 százalékban a gének műve és 3 százalékban azé, hogyan riszálja az ember a hátsóját edzés közben. Soha nem találkoztam olyan sütivel, amit ne élveztem volna. Mégsem híztam el.

-Hogyan viszonyul a szakmájához?

-Furcsa munka ez a színészet. Tulajdonképpen megjátszod magad, elhitetsz valamit. Ugyanezt csináltam otthon, amikor játszottam a gyerekeimmel. Aztán kilépek a házamból, és megfizetnek ugyanazért a színjátékért. Őrült, hülye egy munka. De én imádom!

-Milyen részét ejtené szívesen?

-Órákba telik, mire megcsinálják a frizurámat.

-Mennyire jelent nyomást, ha valós figurát alakít, aki talán még él is, és megnézheti, hogyan alakította őt? Hiszen Erin Brockovich megformálásáért nyerte el az Oscar-díjat.

10080.jpg-Nagy felelősség egy valós figura életre keltése. Sok olyan alakot játszottam már, akik halottak voltak, mire én megformálhattam őket, de játszottam kortársakat is, például Erin Brockovichot vagy az Ízek, imák, szerelmekben Elizabeth Gilbertet. Ilyenkor sok mindent megtudok róluk, próbálom a lehető legjobban megismerni a karakterüket. Érdekel, hogy hogyan mozognak és az is, milyen erkölcsi értékek irányítják őket. Kevesebb feladat marad a képzelőerőmnek. Amikor fiktív karaktert játszom, több mindent kell magamnak kitalálnom a figura motivációjáról. Elizabeth Gilbert például nagyon karizmatikus és okos nő, és úgy akartam őt játszani, hogy viszonylag nagyfokú spontaneitás jellemezze a játékomat a jelenetek felvételekor.

-Hollywoodban a harmincas nőknek szembe kell nézniük azzal, hogy a stúdiók a fiatalabb színésznőknek adják inkább a főszerepeket. Ön hogyan élte át ezt az időszakot az életében?

-Egy színésznő számára a harmincas éveiben felértékelődik a család szerepe és fontossága. Amikor családalapításba fogsz, elkezdesz változni és fejlődni. Amikor a negyvenes éveidben ez valósággá válik, irtó fárasztó tud lenni.

-Három gyereket szült. Ikreket is. Volt tennivaló bőven.

-Azt hittem, a filmezés fárasztó. Az, hogy 15 órát kell dolgoznod, hogy hajnalban már a sminkszobában festenek és csinálják a hajad, hogy újra és újra fel kell venni a jeleneteket. Még ha egy egyszerű csókjelenetről van szó, az is nehéz meló. Ami azt illeti, a csókjelenet az egyik legnehezebb feladat a filmekben, mert sokkal többet kell megmutatni a benső önmagadból, mint a hagyományos jelenetekben. Na de mindez semmi ahhoz képest, hogy az ember gyereket nevel.

-Hogyan lett érettebb az évek során?

-Amióta gyerekeim vannak, felnőttnek érzem magam. Erősebb a hangom, a véleményem bizonyos dolgokban. Érzem, hogy emberként felelősséget kell vállalnom a tetteimért. Mindenkinek ezt kellene éreznie saját magával kapcsolatban. Oda kell figyelnünk rá, hogy mit művelünk a természeti környezetünkkel és egymással. Igyekszem azokat az ügyeket támogatni, amiket fontosnak gondolok, ilyen például a környezetvédelem, az óceánok megóvása.

De rájöttem, hogy ahogy telnek az évek, egyre inkább az foglalkoztat, hogyan bánunk mi emberek egymással. Ami azért is fontos, mert manapdság a komputerek és a neten névtelenül író bloggerek korában annyira hiányzik az életünkből az emberi nexus. Kicsit elvesztettük azt, hogy milyen egymás szemébe nézni és méltányolni azt, hogy megpróbálunk jók lenni egymáshoz. Ez olyan "ügy", amit nagyon szívesen népszerűsítek. Az emberi kapcsolatok a legfontosabbak az életben.

-Máshogy kezeli ma a hírnév nyűgeit, mint régen?

-Jobban tudom kezelni a vele járó stresszt. Amikor rád zúdul az ismertség, olyan, mint egy szökőár. Bepánikolsz. Aztán rájössz, hogy ha képes vagy lenyugodni és nézni, ahogy a buborékok szállnak körülötted, akkor túl fogod élni. De még mindig összerándul a gyomrom, amikor megfordulok és valaki a képembe tol egy kamerát.

-Hogyan tudja egy nő megőrizni a pozícióját Hollywoodban?

-Minden szerződésembe belevetetem azt a feltételt, hogy a filmjeim történeteiben minden férfinak körülöttem kell ugrálnia. Rajonganiuk kell értem minden elképzelhető módon. Eddig bevált a recept! 

-Hogyan tekint a jövőbe?

-Oly sok dolgom van még az életben! Egy csomó szvettert szeretnék még varrni, egy csomó embert megölelni, sok-sok filmet forgatni, rengeteg könyvet elolvasni még, vacsorákat főzni.