2017. augusztus 24. csütörtök
Bertalan és Jonatán napja

Elvonási tüneteket élhetnek át a cukorfüggők?

Világunk tele van cukrozott, édesített ételekkel és italokkal. Sokat olvasni mostanában a cukorfüggőségről, de arról nem, hogy min megy keresztül az, aki cukorfüggőnek érzi magát és megpróbálja megtartóztatni magát, és heteken át nem fogyaszt cukrot.

A modern civilizáció cukormekka.  Még ha nem is eszünk desszertet ebéd után, a gyümölcslék, csipszek, üdítőitalok bőséges cukorbevitelt kínálnak a szervezetünknek, ha rájuk fanyalodunk. Az elhízásban hazánk Európa-bajnok, az ebből adódó betegségek komoly és súlyos következménnyel járnak! Érdemes hát változtatni étrendünkön és szokásainkon.

 

Már gyerekkorban kezdődik

9735.jpgMár gyerekkorban öntjük magunkba a cukrot. A hivatalos, kormányzati ajánlás az USA-ban az, hogy a gyerekek kalóriaadagjának kevesebb mint 10 %-a származzon cukorból. Az átlagos kalóriafogyasztás a 4-8 éves korosztályban napi 1500 kalória. Ha ennek 9 %-át vesszük, az 135 kalória. Ez 33 gramm cukornak felel meg.

Csakhogy egy rakás termékben önmagában ennyi cukor van. Például egy fémdobozos Coca Cola, az 1,7 deciliteres joghurt, a 6 deciliteres Gatorade ital is 33 gramm cukrot tartalmaz. Egy 52,7 grammos Snickers csoki mellé egy másik darab ötödét odarakjuk, a kettőben együtt 33 gramm cukor van. Hogyan tartsa hát be bárki az előírást az ajánlott cukormennyiségről?

 

Le tudok szokni róla?

Mit él át az az ember, aki cukorfüggőnek tartja magát és megpróbálja hanyagolni a fogyasztását, nem kevesebb, mint egy hónapig?

"A cukortól kövér, csúnya és öreg leszel", nyilatkozta a CNN-nek tipikus amerikai szókimondással Brooke Alpert dietetikus, aki könyvet írt a cukordetoxról, vagyis a cukorról leszoktató kúráról. 

Cukordetox

Hogyan méregtelenítse szervezetét a rengeteg fölöslegesen bevitt cukortól? Milyen ételeket egyen? Az egy hónapos detoxikáló kúra részleteihez KATTINTSON IDE!

A cukortól "jól érezzük magunkat, csúcson vagyunk, aztán ez elmúlik és újra cukorra van szükségünk van szükségünk, hogy az érzést ismét elérjük", magyarázza Alpert.

Amikor Robert Lustig, a téma szakértője -s nem mellesleg gyerekorvos- kiskorúakon próbálta ki a cukorszegény diétát, eleinte szorongóak és ingerlékenyek voltak a gyerekek, de aztán ez elmúlt. A felnőtteknél a leggyakoribb elvonási tünetek közé tartozik a hangulatingadozás, a koncentrálókészség gyengülése, a fizikai fáradékonyság és a házsártosság. Alpert szerint, ha nagyon nehéznek érződik a kúra, álljunk le és iktassunk be egy-egy gyümölcsöt az étrendbe. De ha elég vizet iszunk, megvan rá az esély, hogy kibírjuk a 4 hetet és betartjuk az előírásokat.

 

9736.jpgLustig becslése szerint az amerikai lakosság 10 %-a cukorfüggő. Arányaiban vélhetően a fejlett nyugati ország társadalma sem marad el ettől túlságosan, hiszen ugyanazoknak az élelmiszermultiknak a cukorral teli élelmiszereit esszük.

Lustig úgy tartja, "nincs olyan ember, aki nem járna jól azzal, ha az édesítő adalékokat kiküszöböli az étrendjében." A hatás már az ízérzékelésben is megmutatkozik. Alpert azt tapasztalta a diéta követőinél, hogy mihelyst eltűnt a finomított cukor az ételeikből, újra tudták érzékelni és értékelni a növényekben lévő természetes cukor ízét. A gyümölcsök, sőt a zöldségek és a tejtermékek is élénkebb ízűek lettek.

 

A 4 hetes cukordetox segít abban, hogy gyorsan megszabaduljunk a nem kívánt súlyfeleslegtől. Alpert 80 alanyon figyelte a diéta hatását, s ők 31 nap alatt 2,2-9 kilóval lettek könnyebbek.

 

Azt mindenképpen jól gondoljuk meg, mikor kezdünk bele a diétába, mert az első három nap embert próbáló. Lehetőleg péntek este kezdjük, s így az első majdnem 3 napot át tudjuk vészelni úgy, hogy nincs rajtunk még plusz stressz a hétköznapi munkavégzés miatt.

Aki kibírta a 4 hetet, úgy érezte, hogy nem olyan fáradékony a szeme, mint korábban volt, tisztább lett a bőre és kevesebb a sötét karika a szeme alatt.