2017. július 28. péntek
Szabolcs és Alina napja

Vesztésre áll az Uber

Az Európai Unió Bíróság főtanácsnoka szerint az Uber tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, az Ubernek is teljesítenie kell a tagállamok által a taxisofőrök számára előírt kötelezettségeket.

Rossz napja volt az UBER-nek, legalábbis Európában, miután Maciej Szpunar, a bíróság illetékes főtanácsnoka arra az álláspontra helyezkedett, hogy a cég tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy megítélése szerint az UBER-nek is teljesítenie kell mindazokat a kötelezettségeket, amelyeket a tagállamok előírnak a taxiszolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak – figyelmeztet közleményében a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, akkor jelentősen romlik az UBER versenyképessége az Európai Unióban, hiszen eddig jórészt azért tudott olcsó szolgáltatásokat nyújtani, mert sofőrjeire nézve nem érezte kötelezőnek sem a fix tarifákat, sem az egyen színt, sem semmilyen más előírást.

 

Az Uber itthon

Az Uber 2014. november 12-én indult el Magyarországon. 609 nappal, és 160 ezer felhasználóval később a cég arra kényszerült, hogy felfüggessze szolgáltatását Budapesten, köszönhetően egy akkor életbe lépő jogszabálynak, amely ellehetetlenítette, hogy magyar vállalkozó autósok  pénzkeresésre használhassák a tulajdonukban lévő gépjárművüket. Ezért az Uber vezetősége  2016. Július 24-én 12 órakor felfüggesztette az UberX szolgáltatás. Azóta a magyar utasok már csak külföldön használhatják az Uber alkalmazásukat. 

 

IT vagy közlekedés? 

A főtanácsnok szerint elsődlegesen arról kell határozni, hogy az UBER által kínált szolgáltatás információs társadalommal összefüggő szolgáltatásnak minősül, vagy a tagállamok által szabályozott közlekedés területére tartozik-e. A főtanácsnok véleménye szerint az UBER által kínált szolgáltatás nem felel meg az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás előzetesen meghatározott feltételeinek. Egyrészről az applikáción keresztül nyújtott szolgáltatás nem független gazdaságilag a sofőrök által nyújtott utasszállítási szolgáltatástól (pl. árak meghatározása, sofőrök kizárásának lehetősége stb.). Másrészről nem ugyanazon személy hatáskörébe tartozik a két tevékenység (applikációfejlesztés és -szolgáltatás, illetve a tényleges utasszállítás). Mindezek miatt úgy foglalt állást, hogy az UBER tevékenysége a tagállamok joga által szabályozott közlekedés területére sorolható.

 

A főtanácsnok indítványa nem köti az Európai Unió Bíróságát, amely majd a végső szót mondja ki.

 

8968.jpg

„A közösségi gazdaság világszinten új, de rohamtempóban fejlődő terület. A szabályozási környezet sok esetben nehezen tud lépést tartani az újfajta üzleti és vállalkozási modellel, amit az UBER vagy az Airbnb ellentmondásokkal teli hazai és nemzetközi példája is jól mutat. Míg az utazási információk megosztását hasznosító Waze mindenki számára hasznos, a városi közlekedést segítő világméretű szolgáltatássá fejlődött. Szakértők szerint azonban a sharing economy további robbanásszerű fejlődés előtt áll világszerte. Magyarországon is egyre több szolgáltató, startup cég kezd bele közösségi alapú üzletbe, éppen ezért látjuk szükségét egy olyan szakmai szervezetnek, ami hidat képez a piac, a vállalkozások és a kormányzat között” – fogalmazott Pataki Gábor, a Sharing Economy Szövetség elnöke a szervezet megalakulása kapcsán.