2020. április 08. szerda
Dénes napja

B-vitaminnal a városi szmog ellen

Ijesztő mértéket ölt a Földön a légszennyezettség. Sok nagyvárosban gyakori vagy állandó a szmog, ez pedig egyszerre akár több millió ember egészségére káros. A B-vitamin segíthet a kedvezőtlen élettani hatásainak csökkentésében.

8761.jpgA levegőben lévő szennyező részecskék akkor válnak különösen veszélyessé az emberi szervezet számára, ha átmérőjük kisebb, mint 2,5 mikrométer, ami nagyjából harmincszor kisebb, mint az emberi hajszál átmérője. Ezek a részecskék olyan kicsik, hogy bejutnak a légutakba, és ott lerakódnak. Egészen mélyre jutnak a tüdőnkben. Ekkor már "rendszerszintű" gyulladást is okozhat.
Sőt a szakemberek úgy vélik, hogy az ilyen apró anyagokat lerakódása a szervezetünkben, "epigenetikus" változást is eredményezhet, vagy mutációkat indíthat el sejtszinten. Az orvosok mégis hangsúlyozzák, hogy még nem ismeretes pontosan, hogyan károsítják a szervezetet az apró szennyező részecskék. Ebből következően nincsenek preventív, megelőző gyógymódok sem.

A Világegészségügyi Szervezet (WHO) adatai szerint az emberiség 92 %-a olyan környezetben él, ahol a légszennyezettség már káros az egészségre.


Tudósok vizsgálják, milyen hatóanyagokkal lehet felvenni a harcot a szmog ellen. A kutatás még kezdeti fázisban tart, mert viszonylag kis létszámú fókuszcsoporton vizsgálták a hatásokat.
A Harvard University kísérletében az emberek tiszta levegőt szívtak a 4 hétig, majd arcra helyezett maszkokon keresztül kaptak Toronto belvárosából hozott szmogos levegőt. Ezt a mintát onnan vették, ahol óránként 1000 autó halad el.
Később megismételték ezt a kísérletet, de ezúttal már úgy, hogy az alanyok B-vitaminkészítményt is kaptak (ami 2,5 mg. folsavat, 50 mg. B6-vitamint és 1 mg. B12-vitamint tartalmaz). E módszerel 28-67 %-kal sikerült csökkenteni a szervezetükbe került 2,5 mikrométeres szennyező anyagok mennyiségét.
A tudósok úgy vélik, hogy a B-vitamin bevitelével preventív módon csökkenthetjük a szmog kedvezőtlen élettani hatását. B6-vitamin vehetünk magunkhoz a csirkehússal, magvakkal, májjal, B12-t a halhússal, tojással.

(A CNN cikke alapján.)

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban