2024. április 29. hétfő
Péter napja

3 tipp: Így tanítsuk a zsebpénzzel gazdálkodni a gyerekeket

Ahány ház, annyi szokás, és még talán annál is több vélemény. Egy biztos: a zsebpénzkérdést mindenképpen komolyan kell venni, hiszen egy egész életre megalapozhatja gyermekünk viszonyát a pénzügyekhez. A Fundamenta FundiMini kutatása szerint a szülők 85%-a ad zsebpénzt gyermekének. Az alábbiakban a pénzügyi szakértő három tippel segít, miként használhatjuk a zsebpénzt tudatosabban a pénzzel kapcsolatos nevelésre.

Általánosan elterjedt szokás már kisiskolás kortól kezdve, hogy a gyerekek zsebpénzt kapnak. A céloktól függően általában havi 1000-5000 forint között mozog az összeg, amiből jól látszik, hogy takarékoskodással akár már néhány hónap alatt is komolyabb summát lehet összegyűjteni. Az eredmények alapján pénzügyi nevelésre azonban még kevés szülő használja a zsebpénzt, hiszen mindössze 24% válaszolta, hogy kifejezetten a gyermeke megtakarításaihoz járul hozzá az apanázzsal.

 

Mire figyeljünk jobban a családi zsebpénzosztásnál? Íme, a tippek!

 

1. Inkább többször keveset, mint ritkán sokat7670.jpg

Fontos, hogy már korán kialakuljon a rendszeres megtakarítás szokása. A gyerekek így megtapasztalják, hogy sok kicsi sokra megy, és idővel már kis összegekből is komoly megtakarítás halmozódhat fel. A szülők többsége hetente, vagy havonta ad zsebpénzt, de vannak (28%), akik ennél ritkábban. A legideálisabb, ha azonos időközönként, havi vagy heti rendszerességgel, akár többször, kisebb összegekkel járul hozzá a szülő gyermeke költéseihez. Jó módszer lehet a hét elejei vagy hó elejei (pl. a fizetésekhez igazított) zsebpénzadás, amely így eleve visz valamilyen rendszerességet, kiszámíthatóságot a gyerek gondolkodásába.

 

2. Határozzuk meg közösen, mire gyűjtsön

A szülők alig negyede (24%) ösztönzi gyermekét megtakarításra. Pedig a rendszeresség mellett fontos, hogy közösen határozzuk meg: a zsebpénzből mennyit és mire rakjon félre. A kisiskolás és nagyobb gyerekek egy ilyen beszélgetésbe már könnyen bevonhatóak, és fontos, hogy a takarékoskodást az általuk kiválasztott (pl. kerékpár), közösen elfogadott cél érdekében ösztönözzük, ne kizárólag mi mondjuk meg, mire spóroljanak. Ha megvan a szükséges összeg például az áhított kerékpárra, akkor már láthatjuk, mennyi ideig kell spórolni – ez a gyerek számára is jó visszajelzés. Amikor pedig zsebpénzt adunk, érdemes időről-időre visszatérni, újraszámolni: mennyi idő van még hátra a vágyott cél eléréséhez.

 

3. Vigyünk a megtakarításba játékosságot

A rendszeresség és a közösen meghatározott cél mellett érdemes játékossá tennünk a takarékoskodást. Így a pénz félretétele pozitív érzelemhez, játékos és kellemes tevékenységhez kapcsolható. A kütyük világában sokféle eszköz áll már ehhez rendelkezésünkre, például olyan okospersely is, amelyet összeköthetünk a számítógéppel, telefonnal, így rendszeresen nyomon követhető, mennyi pénz gyűlt össze a vágyott ajándékra.

 

A Fundamenta kutatásának eredményei rámutatnak, hogy a szülői hozzáállás nagyon fontos tényezője a gyerekek megtakarítási hajlandóságának, hiszen az adatok alapján megállapítható, hogy minél több félretett pénzzel rendelkezik a gyerek, annál valószínűbb, hogy otthon gyakran beszélnek a takarékoskodás jelentőségéről, és ösztönzik arra: rendszeresen tegyen félre a zsebpénzéből.