2018. december 11. kedd
Árpád napja

30 képesség, ami kell a sikeres és boldog élethez 3/2

Ma már olyan sokoldalúnak kell lenni mind a szakmai életben, mind a magánéletünkben, hogy felsorolni is nehéz azt a sok-sok képességet, ami segít a boldogulásunkban. Íme a 30-as lista 2. adagja. 

11. Photoshopot használni
Nem kell profit hívni, meghívók, értesítések, szakmai jellegű képkollázsok mutatós megszerkesztéséhez is jól jön a Photoshop ismerete.

 

12. Töltekezni az egyedüllétből

7569.jpg
Nem tesz jót az elmének és a léleknek, ha megállás nélkül a külső impressziókat hajkurászunk. Ha nem tudunk egyedül lenni, belülre figyelni, ha nincs belső életünk - enélkül felszínesek maradunk, önismeretünk is aligha alakul ki.
Ha valaki nem tud egy napot tartalmasan, élvezetesen önmagával tölteni, akkor valami baj van vele.

Tegyünk kis kirándulásokat, menjünk el múzeumokba, üljünk le egy parkba, pihenjünk otthon és olvassunk. 
Manapság egyre többen számolnak azzal, hogy alapjában véve szingliként élik le az életüket, illetve ha van is partnerük, nem költöznek össze vele, hogy megőrizzék a függetlenségüket, megmaradjon életvitelük érintetlensége. Ez azzal is jár, hogy időnként magányosnak érzi magát az ember. Ez nem szégyen. Csak annak a jele, hogy talán túlzásba vittük az egyedüllétet.

 

13. Nyilvánosan beszélni
Frappánsan fogalmazni, nem remegő lábakkal, hanem a mondanivalóra koncentrálva céltudatosan előadni a mondandónk, ennek képessége minden vezetői állásra ácsingózó ember számára alapvető követelmény.
Az értekezleteken meg kell szólalni, összefüggően, nem bő lére eresztve, időnként szakmai közönség előtt is kell prezentációkat tartani. A jó hír: a nyilvánosság előtti előadókészség fejleszthető.
Ha már annak a gondolatától is kiráz a hideg minket, hogy a közvetlenül kollégáinknak tartsunk egy PowerPoint-prezentációt, akkor itt bizony tanulásra, fejlesztésre van szükség. Van olyan tréner, aki azt javasolja, hogy az idegességünket izgatottságként fogjuk fel, így próbálva a lelki ellenszelet hátszéllé varázsolni, ami segít a kompetens, magabiztos, meggyőző előadásban.

 

14. Tárgyalni, alkudozni
A határozott, de odafigyelő, párbeszédre nyitott tárgyalási képesség nemcsak vezetőknek, de minden munkavállalónak elengedhetetlenül fontos. Elvégre a munkabér összege is tárgyalást (alkudozást) feltételez. Ha kigondoltuk, hogy mennyit érünk, mondjunk egy kicsit többet (kb. 20 %-kal nagyobb összeget) és akkor valószínűleg sikerül kialkudni a nekünk megfelelő összeget.
Ha eladunk valamit, fontos trükk, hogy ne úgy fogalmazzuk meg az árat, "kétmilliót akarok ezért a kocsiért," hanem úgy, hogy azt poentírozzuk ki, amit a vevő kap: "Kétmillióért odaadom Önnek ezt az autót."

 

15. Alapételeket megfőzni
Nem kell Horváth Rozinak lenni ahhoz, hogy fogyasztható, ízletes, laktató ételeket készítsünk. Időnként úgy alakulhat, hogy vendégül kell látni kollégákat, jövendőbeli házastársunk szüleit vagy másokat, akiktől sok minden függ,
Ha legalább öt ételt el tudunk készíteni, az már elég ahhoz, hogy az ilyen helyzeteknél megmentsen minket a leégéstől. Nem árt, ha az öt étel közül az egyik vegetáriánus, a másik reggeli, a harmadik olyan, amit nagyobb létszámú vendégcsoportnak is megfőzhetünk. Ezeket lehetőleg szakácskönyv nélkül legyünk képesek elkészíteni.

 

16. Csevegni
Feloldani az idegenség gátait, legalább egy csevegős szinten összemelegedni ismeretlen emberekkel, ez is nagyon hasznos készség - a romkocsmában éppúgy, mint egy szakmai konferencia szünetében.
A csevegés alapja, hogy érdekeljen minket a másik ember. Sokszor olyan információkat csipegethetünk fel így, amit eddig nem tudtunk és talán ötletet is meríthetünk belőle munkánkhoz vagy magánéletünk valamely szegmenséhez.

 

17. Elektronikus póteszközöket tartani
Legyen minden kulcsfontosságú elektromos eszközünkből kettő, főleg azokból, amiket a munkánkhoz használunk. Telefon, laptop, külső merevlemez, hatósági és jogi dokumentumok. Az adatmegőrzés mindig kettős legyen.

 

18. Segítséget kérni
Nincs abban semmi szégyen, ha időnként segítségre szorulunk. Főleg a munkahelyen.
Kutatások azt igazolták, hogy ha valaki segítséget kér, azzal még inkább kompetensnek tűnik. Ugyanis kisebb nála az esélye, hogy megjátssza magát és tudatlanul, rosszul informálva azt színleli, hogy tud valamit. Aki mer kérdezni és segítséget vagy tanácsot kérni, az nem csinál hiúsági kérdést abból, hogy nem mindent tud.
Akitől pedig segítséget kérünk, az hajlamos azt úgy venni, mint pozitív visszaigazolást. Van valamilyen plusztudása, ami értékes mások számára is.
Ha karrierre vonatkozóan kérünk átfogóbb, általánosabb tanácsot, forduljunk olyasvalakihez, akinek nem szokványos az előmenetele, hanem viszonylag gyorsan és látványosan lett sikeres.

 

19. Randira hívni

7570.jpgKapcsolatot kezdeményezni egy idegennel nagyon stresszes dolog tud lenni, az embernek könnyen inába szállhat a bátorsága, mert hát ki tudja, nem lenéző, lepöccintő elutasítás lesz-e a válasz?

Ennek lehetősége szörnyű. Le kell győzni a kockázat feletti félelmünket és megszólítani az illetőt. Lehetőleg valami olyan mondattal, ami nem tűnik túl mesterkéltnek. Az sem baj, ha némi humor is van benne. Még a legegyszerűbb útbaigazítást is lehet ilyen frázisba csomagolni.

 

20. Alkalomhoz megfelelően öltözni
Elvileg nem szabad csak a külső alapján megítélni az embert, de hát ezt tesszük.
Ne felejtsük el, hogy öltözetünkkel már üzenetet küldünk, ami "tudat alatt tudatosul" a másik emberben. Hogy rikító színekbe öltözködünk vagy szolidabb árnyalatokat választunk, hogy milyen hosszú a szoknya, mennyire excentrikus a cipőnk, miként van kifestve a női arc, ezek mind üzeneteket és jeleket továbbítanak.
Az állásinterjú, a munkamegbeszélés és egy sereg más szakmai szituáció bizonyosfajta megjelenést kíván. A smink túlzott használata nem kelt jó benyomást az állásinterjúnál. A női kalap viselete sem. A viszonylag konzervatív, szolid öltözet a legcélravezetőbb ilyen alkalmakkor. A cipő is legyen tiszta. A CareerBuilder.com felmérése szerint az állásinterjúnál a kék és a fekete szín a legelőnyösebb az öltözetben. A legelőnytelenebb a narancssárga.

 

(Folytatjuk)

 

Forrás: Business Insider