2024. április 29. hétfő
Péter napja

Quincy Jones: Michael Jacksontól Istenig

Ő volt a producere minden idők legnagyobb példányszámban eladott albumának, Michael Jackson Thrillerjének. Ha csak ezt teszi le az asztalra, már joga van a halhatatlansághoz. Mindenütt ott volt. Legendás filmzenék és slágerek fűződnek a nevéhez. 79 Grammy-díjra jelölték, 28 alkalommal nyerte el az elismerést. Oscarra 12-szer jelölték. Quincy Jones már 83 éves.

Mindig is nagy rajongója volt a női nemnek. Öt nőtől születtek gyermekei, nem mindegyik hölgy volt a felesége. A 90-es években a nála 28 évvel fiatalabb színésznővel, Nastassja Kinskivel élt együtt. 

- Hogyan szolgál a kedves egészsége?

- Az orvosaim azt mondják, ha le tudnék fogyni 17 kilót, akár 110 évig is elélhetnék. Én ezt tűztem ki célnak. Ma is sokat utazom a világban. Van egy fémlap a fejemben - egy régi műtétem hozadéka - és mindig megbolondítja a fémdetektorokat a reptereken! (1974-ben Jones túlélt egy súlyos agyvérzést) Sajnos a hallásom finoman szólva már nem a régi. Ilyen az, ha az ember egy egész emberöltőt ül lemezfelvételeken a stúdiókban. Több mint 60 éve készítek albumokat. Ma már hallókészülékre van szükségem.7499.jpg

- Jó időben volt jó helyen. Az amerikai populáris zene fénykorának lehetett a motorja. Dolgozott Frank Sinatrától Michael Jacksonig szinte mindenkivel.

- Abba a generációba tartozom, amelyből olyan remek egyéniségek és nagy tehetségek emelkedtek ki, mint Sidney Poitier, Harry Belafonte, Marlon Brando. Nagyon sok időt töltöttem velük, jó barátok voltunk. Brando elég őrült alak volt, jól éreztük magunkat együtt. Szerencsésnek tartom magam, hogy ismerhettem. Elég közel laktunk egymáshoz, hosszú telefonbeszélgetéseket folytattunk. Mindent együtt csináltunk. Majdnem mindent. 

- Miért tette fel életét a zene művelésére? 

- Mindenem a zene. Tudja, évmilliókkal ezelőtt máshogy helyezkedtek el a kontinensek. Kína és Afrika közel voltak egymáshoz. Ott kezdődött a zene. Az ősi zene, ami minden dallam és ritmus forrása, Afrikából áradt szét. 

- Ön szerint mi a slágerkészítés titka? 

- Az igaz zenének mindenekelőtt a szívet kell megérintenie. Ha a szakmai részét nézzük, úgy érzem a számítógép túl lustává teszi a zenészeket. A technológia roppant izgalmas, de nekünk a "lélek tudományára" kell figyelnünk: hogyan kelthetünk hangokkal és melódiákkal érzelmeket? Fontos, hogy kutatómunkát fektessünk a zenébe, amit megalkotunk. A zene a régi törzsi életmódból ered, a körülmetélés rituálékból, az embert körülvevő természet hangjainak utánzásából. 

Számomra egy dal két összetevőből áll: a zenéből és a sztoriból, amit elmesél. Meg vagyok róla győződve, hogy egy jó sztori még egy csapnivaló számot is el tud adni. Sikerre tudja vinni. De ha nincs sztori a dalban, akkor nem fognak rezonálni rá az emberek. 

- Honnan tudja, hogy remek dalt hozott létre?7501.jpg

- Ha libabőrös leszek a műélmény, a mű befogadásától, az izgalomtól, hogy milyen szuper az, amit hallok, akkor biztos lehetek benne, hogy valami jó dolgot hoztam létre az énekesekkel és a zenészekkel. 

- Ön volt a producere a Thrillernek, mely minden idők legnagyobb példányszámban eladott albuma lett. Megismételhető az ilyesmi?

- Az igazi zene egyenesen Istentől jön, a lelkünk mélyéről. Az ilyen zene nagyon mélyen hat. Lényünk legmélyén. Ha az ember elkezd arra gondolni, mennyit fog keresni a lemezével, akkor Isten kisétál a szobából. Ha 5 millió dollárt helyeznek a zongorára, akkor sem szabad, hogy az befolyásolja a játékod. Istennel kell beszélned, hogy szenzációs zenét hozz létre. A melódiának közvetlenül az isteni forrástól kell származnia. Ő az ok, mi meg az okozat. A manifesztáció. 

Amikor készítek egy albumot, nem gondolok rá, hogy hány példányban fog elkelni. Egyszerűen csak az lebeg a szemem előtt, hogy olyan zenét alkotok, olyan dalfelvételeket irányítok producerként, melyeket szeretek, amelyekben hiszek. Tudja hány zenésszel, énekessel volt dolgom, akik ráéreztek valami istenire, meggazdagodtak a slágerekből, aztán úgy gondolták: "Oké, mostantól átveszem Istentől a melót." Erre mit mond a Teremtő? "Légy a vendégem." És a siker elmarad. Amit maguktól alkotnak, abban már nincs olyan varázs. Az igazi zene mindig mélységesen a spirituális. 

- A videoklipekről mit gondol?7500.jpg

- Emlékszem, amikor Marcia Lucas vágta férje, George Lucas filmjét, a Csillagok háborúját, még 1977-ben, jelen voltam a munkálatoknál. Akkoriban még hét másodpercenként követték egymást a snittek. Ma már cikáznak a szemünk előtt a beállítások és ehhez mi teljesen mértékben hozzászoktunk. Az agyunk nagyon hamar fog fel vizuális infókat. De klipek ide vagy oda, ne feledjük el, hogy az alapvető mechanizmus az embernél az: hunyd le a szemed és hallgasd a zenét. Nem?

- Kik a kedvenc énekesei?

- Ella Fitzgerald. Frank Sinatra. Sarah Vaughan. Peggy Lee. Ha egy énekes nem tud jól énekelni, akkor a dzsesz-zenész nagy bajban van. Ő sem tudja elrejteni az énekes alapvető hiányosságait. Ha a közönség imád egy énekest, sok mindent megbocsát neki. Ella Fitzgerald egyszer Németországban elfelejtette a Mack the Knife szövegét. A közönséget nem érdekelte. Akkor is imádták.

- A mai generációból kiket kedvel?

- Ushert. Ő fejlődőben van. Mary J. Blidge-ot. Sok mindenen ment keresztül, mindig lenyűgöz. Chris Martint és a Coldplayt. 

- Olyan embernek tűnik, akiben buzog az életkedv...

- Jól látja. Persze nekem is megvoltak a nehéz pillanataim. Átestem egy idegösszeomláson bő 40 éve. Akkor Marlon Brando szigetére menekültem Haitire, hogy összeszedjem magam. Nem panaszkodhatom, mert csodálatos embereket ismerhettem meg. Miles Davis, Dizzy Gillespie, Louis Armstrong. Nelson Mandelával majdnem 40 éven át voltam barátságban. Megadatott nekem, hogy egy nagyon izgalmas korban éljek. Megéltem a repülőgépek fejlődését, az optikai kábelek és a komputerek elterjedését. Bizakodó vagyok. A gyerekeken, a következő generáción sok múlik. Ők talán egy jó világot teremtenek majd. A tudományos kutatások azt mutatják, hogy a fiatalok igenis taníthatók, nevelhetők. 

- Ön jótékonysági akciókban is nagy szerepet vállalt, hogy egy jobb világ létrejöttét segítse elő.

- Ilyen akció volt a We Are the World című dal összehozása azzal a rengeteg kiváló énekessel. Az inspirációt a Live Aid-koncert adta, amit Bob Geldof hozott össze. 85 millió dollárt szedtek össze vele. Mi megcsináltuk a saját verziónkat. A We Are the World eladásai 63 millió dollárt hoztak a konyhára, mindet az etiópiai éhínség enyhítésére fordítottuk. A szándék jó volt, de azt csak ezután tanultam meg, hogy a nem-kormányzati szervezetek és az állami bürokrácia működését is érteni kell, hogy a jótékonykodás célba érjen. Az élelmiszersegélyeket eljuttattuk ugyan az etióp kormánynak, de ott nem szállították ki rögtön a rászorulóknak. Négy napig állt mozdulatlanul. Megromlott. Nagy lecke volt ez az akció. Azóta nagyon szigorúan odafigyelek a jótékonysági akciók bürokratikus aspektusaira is. 

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban