2024. május 20. hétfő
Bernát és Felícia napja

Kékszalag: esélyek és remények

Indul a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj! Ruják István, a Magyar Vitorlás Szövetség munkatársa arra vállalkozott, hogy sorra veszi az egyes indulók esélyeit. Ez már csak azért sem könnyű, mert ki tudja milyen szél fog fúj majd július 14 - 16. között. Az viszont látszik, hogy ma elég durva az időjárás.

Tavaly svájci csapat győzött, 2010-ben egy német hajó és kormányosa vitte el a pálmát. Ugyanez a kormányos – igaz, most egy magyar hajóval – idén is indul. A Kékszalag abszolút győzelem elérése sok csapat álma. Akik újonnan épült vagy frissen importált hajóval törekszenek az elsőségre, azok egy része még nem ismert, vagy akár maga a hajó sincs ilyenkor még készen. A meglévő, ismert, győzelemre képes darabok kisebb-nagyobb átalakításait is jórészt még homály fedi ilyenkor, tulajdonosaik titkolóznak. Nem utolsósorban pedig érkezhet versenyképes külföldi kihívó is.

A Kékszalag a Balaton legkiemelkedőbb vitorlás eseménye, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, hiszen a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény. Az idei 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtja 2016. július 14-én, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Gyógy téren, július 16-án 18.00 órától kerül sor.

 

Ruják szerint a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj a szokásosnál is izgalmasabb versengést hozhat az abszolút elsőséget illetően. A többtestű hajók győzelme szinte teljesen biztos, őket csak nagyon extrém körülmények esetén lehet legyőzni, mert számuk egyre nő, és egyre jobban vitorláznak.

 

Fifty-Fifty 

Az esélyesek számba vételekor az élre kívánkozik a kétszeres győztes és rekordtartó Fifty-Fifty, Józsa Márton hajója. Az ötven láb hosszú vitorlás teljesen magyar tervezésű és kivitelű (Pauger Carbon), sőt egészen egyedi ötlet alapján (Paulovits Dénes) építették.

 

Jellegzetessége, hogy két, egymás mellett, a katamarántestekre állított árboccal vitorlázik. 2012-ben – szinte az első vízreszállása alkalmával – gyenge szélben is azonnal megdöntötte a Nemere II. 57 éves időrekordját, majd ebből a legközelebbi alkalommal, 2014-ben immár jó szélben újabb három és fél órát faragott le. Jelenleg 7 óra 13 perc 57 másodperccel tartja a Kékszalag-rekordot. A csapat továbbra is nagy esélyese a versenynek. 2015-ben a jórészt gyenge szélben a svájci Safram legyőzte ugyan, de a többiek akkor is, a neki kedvezőtlen szélben is mögé szorultak.

 

Ha sokat lesz mérsékelt vagy közepes szél, feltehetően verhetetlenek lesznek. Ha teljesen megáll a szél, majd épp hogy fújni kezd, a kisebb, könnyebb ellenfelek esélye nagyot nő. Az esélyeiket növeli, hogy Józsa Mártont volt olimpikon, sokszoros magyar bajnokokból álló összeszokott csapat segíti, akik a feladatok hatékony megosztását a Wild Joe hatvanlábas offshore versenyhajón már évek óta gyakorolják.

 

RSM-DTM Hungary – GC32 

Ha erős szél fúj a pálya nagy részén, akkor a GC32 típusú szárnyalásra képes uszonnyal hajózó RSM-DTM Hungary katamarán gyorsabb lehet náluk, ahogy azt Vándor Róberték a Kenese-Keszthely rekord elhódításával bizonyították. Van erős szélre rövidebb, gyenge szélre hosszabb árbocuk, és így gyenge szélben nem lesznek akkora hátrányban a nagyobb ellenállást jelentő ívelt uszonnyal, mint korábban. Sokat edzettek, és képesek tartósan a víz felett reptetni a hajót, ha erős a szél.

 

Sokak szerint a Balatonon a hagyományos (azaz nem-szárnyaló) többtestűek esélyesebbek, mert a Kékszalagon ritkán fúj az egész vízterületen erős szél. Márpedig a GC-32-es foilos, vagyis kellő felhajtóerő esetén a szél alatti hajótestet szárnyashajó módjára is a víz felszíne fölé emelő ívelt uszonnyal vitorlázó kéttestű. Ám ha a felhajtóerő kevés, olyankor a teljes terjedelmében víz alá merülő különleges uszony ellenállása nagyobb a hagyományosnál, vagyis fékezi a hajót.

 

Artemis – Décision 35 

Keveset láttuk versenyezni a balatoni nagyhajós futamokon a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkast és csapatát. Most már van győzelemre esélyes többtestű hajója. 2015-ben egy Décision 35-öst, az egykor Banque Populaire, majd Artemis néven versenyzett hajót vásárolták meg a Balatonra. A D35-ös a Genfi-tó sikertípusa. Rendre ilyen hajók nyerik az ottani tókerülőt, a Bol d’Or Mirabaud-t. 2016-ban a versenyt a Ladycat nevű D35 nyerte, de az első kilenc hajó is ugyanilyen típusú volt, és csak tizedik helyre érkezett a 2015. évi Kékszalagot elnyerő Safram, egy Ventilo M1 katamarán.

 

A 2009-ben épült Artemis a legfiatalabb az osztályában. Tavaly a csapatot egy szerencsétlen árboctörés hátráltatta a felkészülésben, idén ilyen probláma nem volt. Litkeyék sokat készültek, a csapat összeszokott, így most is komoly eredmény várható tőlük.

 

Black Jack – SL33 

Nagy R. Attiláék az SL33-as katamaránnal bő két éve hajtanak a Balatonon és egyre gyorsulnak, több balatoni versenyt megnyertek. Maga a hajó, a Black Jack szerzett már a Kékszalagon második, velük a fedélzeten harmadik helyet, és eddigi meneteihez képest is van benne még sebességpotenciál. Nagy reményeik elsősorban gyenge szélben lehetnek a mindösszesen 750 kilós hajóval.

 

Június elején bejelentették, hogy a hajót a sokszoros Tornado világbajnok és katamaránspecialista, a német Roland Gäbler kormányozza majd, aki 2010-ben már megnyerte a versenyt egy Ventilo 28-assal. Az ő jelenléte és tapasztalata nyilván növeli az esélyeiket.


Extrém 40-esek 

2010-ben már rajtoltak a Balatonon Extreme 40 típusú katamaránok, ráadásul olyan világsztárok kormányzásával, mint Roland és Andreas Hagara vagy Mitch Booth. Éppen csak nem fújt akkora szél, hogy érvényesíthessék sebességfölényüket, és legyőzte őket egy kisebb, könnyebb Ventilo 28-as, a NaturAqua, a szintén sokszoros világbajnok német Roland Gäbler kormányzásával. 

 

Most két hajó is magyar tulajdonba került és a Balatonra költözött. Ehhez feltehetően hozzájárult az is, hogy az évek óta zajló Extreme Sailing Series versenysorozaton ezt a típust a GC32-esre váltották, és a használthajópiacon aránylag kedvező áron jelentek meg ezek az amúgy méregdrága rohanógépek.

 

A tavaszi balatoni versenyeken két csapat kergette egymást Extreme 40-ek fedélzetén, amelyeket dr. Kaiser Kristóf illetve Rauschenberger Miklós kormányzott. Utóbbi számos alkalommal hajtott a Kékszalag győzelemre az egytestű korszakban a Principessa Libera csapatát vezetve, majd még akkor is, amikor már a többtestű hajók uralkodtak az élen. Most már ő is katamaránozik.

 

Rapidophen – Ventilo 28 

Van egy kisebb katamarán, egy Ventilo 28-as is a Balatonon. A korábban Gemini névre hallgató, újabban Rapidophenként versenyző hajót idén is az egyik legtapasztaltabb magyar katamarános Váradi-Szabó János kormányozza majd, de a rövidebb vízvonalú kisebb hajónak csak nagyon gyenge szélben lehet esélye a nagyobb többtestűekkel szemben. Ők is erre számítanak, amit a tavaly meghosszabított árboc és megnövelt vitorlafelület is bizonyít.

 

Győzelmi potenciáljukat idén is bizonyították már az Évadnyitó megnyerésével. Igaz azon a versenyen előttük vitorlázott Kaiser Kristóf csapata, de egy pályajelet hibásan kerültek, és a futamuk érvénytelen lett. A Rapidophen lényegében olyan, mint a 2010-ben győztes NaturAqua.

 

NaturAqua – Ventilo 28 

Talán idén is rajthoz áll a 2010-es győztes, amelyet 2014-ben – amikor a Fifty-Fifty új rekordot futott – Andreas Hagara kormányzott a második helyre. Érdekesség, hogy azon az erősszeles Kékszalagon a Siófok-Keszthely távot, amely szakaszon az élmezőnynek a legkedvezőbb irányból és erővel fújt a szél, nem a Fifty-Fifty vagy a Szigligeti-öbölben végig szárnyaló RSM DTM Hungary teljesítette a leggyorsabb, hanem a NaturAqua.

 

Fekete lovak 

Ha Kékszalag, akkor soha ne feledkezzünk meg a még nem ismert, nem látott esélyesekről! Nem pusztán a külföldről érkező ellenfelekre kell gondolni. A Kékszalag a teljes magyar vitorláséletet fejlődésre serkenti. Számos hajó épült a magyar hajóépítő műhelyekben kifejezetten azért, hogy a Kékszalagot megnyerje. Ezzel a hajóépítés, a mesterek fejlődését is folyamatosan ösztökéli a nagy tókerülő.

 

A Pauger Carbon műhelyben készülőben van a Fifty-Fifty kistestvére, kicsit rövidebb testekkel, de hasonlóan a testeken álló két árboccal, könnyebb kivitelben és számos apró módosítással, újítással. Elkészül-e időben, milyen legénységgel versenyez majd, és nekik mennyi idejük lesz a különleges hajóval edzeni még a rajt előtt?

És vajon még hol rejtőzik, készül még más esélyes kihívó?

 

Egytestű hajók 

Az egytestűeknek szinte semmi esélyük a jobb többtestűek ellen, de azért érdekes lesz a küzdelmük, hiszen 2014-ben a Raffica Libera is megdöntötte az ősöreg Nemere-rekordot, és többen javítanák meg az ő csúcsukat is. 

 

Idén is nagy harc várható a két balatoni Libera, a Raffica és a Principessa, illetve az átalakított, felújított, kikönnyített, sokszoros győztes Lisa között. Ők az élmezőny, a krém, de a Kékszalagon idén is több, mint ötszáz olyan hajó is részt vesz, amelyeknek nincs esélyük az abszolút győzelemre. Ám ők is szerezhetnek érmet, kupát, hiszen a Kékszalgon több, mint harminc hajóosztályban és kategóriában hirdetnek eredményt, a szépszámú különdíjakról nem is szólva.

 

Emellett mindenkié a kaland, az embert próbáló feladat, a Balaton körülvitorlázása a legrövidebb úton a 155 kilométeres Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Keszthely – Tihany – Balatonfüred pálya teljesítésével, kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül, maximum 48 óra alatt.

 

(Fotók: MVSz – Cserta Gábor, Turcsi Gábor, Szekeres László)