2024. április 28. vasárnap
Valéria és Nimród napja

Egyre elfogadóbbak vagyunk

Minden eddiginél több ismert márka céges csapata vonult fel idén a Budapest Pride-on. Eközben egy friss kutatás szerint az internetes közvélemény is egyre inkább a Budapest Pride mellett áll. A Facebookon sok cég öltözik szivárvány színekbe és áll ki a sokszínűség mellett.

A szombati Budapest Pride felvonulásra a Nyitottak vagyunk kamionhoz idén is több mint 100 cég, szervezet és közösség csatlakozott, valamint sztárok, ismert emberek is. A cégeknél dolgozó csapatokkal ott volt például a BP, a Citi, a GE, a Gemius, az IBM, a Microsoft, a Morgan Stanley, az RTL Magyarország, és a Vodafone Magyarország, valamint a VSSB (Vodafone Shared Services Budapest) dolgozói, a magyar vállalkozások közül többek között az Indulhatunk.hu, a BOLD, a Loffice, a Neticle, valamint az Anker’t és a Tütü szórakozóhelyek munkatársai. Természetesen a Budapest Pride-on felvonuló cégeknek, szervezeteknek és közösségeknek közös kamiont indító Nyitottak vagyunk kezdeményezés alapítói, a Prezi, az espell és a Google is képviseltették magukat.

 

Az internetes közvélemény elfogadó

 

Nyitottak vagyunk

Negyedik éve, hogy a Nyitottak vagyunk ott van a Budapest Pride-on. A Prezi, az espell és a Google által 2013 nyarán alapított  közösségi kezdeményezéshez azóta több mint 900 cég, szervezet és közösség csatlakozott, magyar vállalkozások, itthon és világszerte ismert márkák, civil szervezetek és közösségek is. A csatlakozók alapvető értéknek tekintik, hogy másokat csak tetteik és teljesítményük alapján ítélnek meg, tekintet nélkül életkorra, nemre, nemi identitásra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai, vallási vagy más meggyőződésre, és fizikai vagy egyéb adottságokra.

A Budapest Pride, és a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer emberek felé egyre növekvő nyilvános támogatást mutatja egy friss felmérés is. A Neticle kutatócég egy egyedi nyelvi elemző rendszerrel az online hozzászólások, hírek, fórumok, blogok, közösségi média bejegyzések hangnemét vizsgálja statisztikai eszközökkel. A friss elemzésben a 2015-ös véleményeket áttekintve arra jutottak, hogy az internetes közvélemény 75-80%-ban elfogadó - semleges vagy különösen pozitív - véleményt tükrözött. Ráadásul a megelőző évhez képest a különösen pozitív megnyilvánulások aránya jelentősen nőtt (5-10%-ra), és tavaly átlagban minden két erősen negatív véleményre jutott egy erősen pozitív is.

 

Erősen pozitív véleménynek tekintették például azokat a bejegyzéseket, amikben a Pride-on résztvevők azt örömünnepnek nevezik, jól érzik magukat, és ennek hangot is adnak. Semleges véleménynek számítottak az LMBTQ emberek jogairól pozitívan nyilatkozó, de inkább elméleti eszmefuttatásba bocsátkozó írások, és a hír jellegű beszámolók, cikkek. A negatív vélemények közé a homofób megnyilvánulások, és a Pride-ot mint jelenséget elítélő hozzászólások kerültek.

 

Újdonság Magyarországon, hogy cégek, szervezetek, közösségek már a felvonulást megelőző héten is nyilvánosan álltak ki az LMBTQ emberekért, és a nyitottságért. Egyre többen csatlakoztak a Nyitottak vagyunk kezdeményezés #happyprideweek ‪‬felhívásához, és cserélik szivárványosra termékük logóját, vagy a közösségi médiában használt profilképeiket, szivárvány dekorációkat készítenek az irodájukba, eladóterükbe, és szivárványzászlókat tűznek ki, és ezekről postolnak is.


Nyitott cégnél a dolgozók is boldogabbak

A cégek, szervezetek, közösségek nyilvános kiállásának aktualitást ad, hogy a Gemius felmérése szerint Magyarországon a dolgozók 52%-a találkozott már hátrányos megkülönböztetéssel a munkahelyén. Ez európai viszonylatban rossznak számít, egy nemzetközi kutatás szerint a nyugat-európai átlag körülbelül 35%.

 

A munkahelyeken leginkább elutasított csoportok egyértelműen a romák és az LMBTQ emberek. Őket választanák a legkevésbé munkatársuknak, beosztottjuknak vagy felettesüknek a magyarok. A kutatás viszont azt is kimutatta, hogy a jövő munkavállalóinak, a diákoknak 83%-a nyitott, hátrányos megkülönböztetéstől mentes közegben szeretne munkát vállalni.

 

Világszerte erősödő trend, hogy cégek, szervezetek is nyilvánosan állnak ki az LMBTQ emberekért, és vesznek részt a Pride felvonulásokon is. Amellett, hogy helyesnek tartják, kutatások azt bizonyítják, hogy meg is éri, üzletileg eredményesebbek a nyitott cégek, és az ott dolgozók is boldogabbak.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban