2021. október 26. kedd
Dömötör, Amanda és Armand napja

Csak ennyi sót szabad fogyasztani naponta

Sosem szerette, ha megsózzák az ételeit? Mindig leszólták emiatt a rokonok meg a haverok? Magas vérnyomást okozhat, ráadásul nem is érzi megfelelően az étel saját ízét. Az is igaz azonban, hogy bizonyos ételeknek éppen a só hozza ki az ízét. Nem mindegy tehát, mihez mennyit használunk. Most kiderül, hogy mekkora mennyiségben ajánlatos a fogyasztása naponta. 

Az ausztrál népegészségügyi szakértők maximum 6 gramm só fogyasztását javallják  naponta. Az ENSZ Világegészségügyi Szervezetének (WHO) ajánlása szerint felnőtteknél 5 gramm, gyerekeknél 2 gramm a maximum.  Amit étkezési sóként beleszórunk az ételeinkbe, az valójában nátriumklorid, vagyis a sóból származó nátrium, ami túl nagy mennyiségben magas vérnyomást okozhat.

 

Az egészséges vesék hatékonyan képesek eltávolítani a testből a nátriumfelesleget a  vizeletben. De ha nem működik kellőképpen a kiválasztása, a nátrium bekerül a véráramba, ez erősítheti a vérnyomást, ami nagy megerőltetést jelent az ereknek és a szívnek, növelve a stroke, a szívbetegség és a veseelégtelenség kialakulásának esélyét. Ha csökkentjük a sófogyasztást, azzal csökkentjük e betegségek előfordulásának kockázatát.

 

Egy gramm só nagyjából 400 milligramm nátriumot tartalmaz. Ennek kicsit kevesebb mint a hatszorosát szabad bevinni a szervezetbe naponta. A maximális napi fogyasztás 2300 milligramm nátrium - az ausztrálok szerint. (Az 1-3 éves gyerekeknek 1000 milligramm is elég, a 4-13 év közöttieknek 1400-2200 mg.)

-A 2 évesnél idősebb ausztrál polgárok 60 %-a rutinosan túllépi az ajánlott maximális fogyasztási mennyiséget. 

-A nátriumbevitel jelentős részét (25 %-ot) a sütik, tészták, piték, gombócok, pizzák, hamburgerek, hot dogok és rizses tészták adják. Ezek mind a feldolgozóipar termékei, élelmiszergyárak gyártósorairól kikerült termékek. 

 

Ez esetben a gyártók az állagmegőrzés érdekében adagolják az élelmiszerhez a nátriumot: ami valójában nátriumbikarbonát, tudományosabb nevén a nátriumhidrogénkarbonát, vagy közismertebb szóhasználattal a szódabikarbóna. Az említett termékekben a sótartalom is magasabb a megszokottnál.

Az ételek sózásához használt nátriumklorid a napi nátriummennyiségnek nagyjából a negyedét fedezi. Az elfogyasztott természetes ételekben és italokban (pl. tej, hús) nagyon kis mennyiségben található nátrium. 

 

Miben mennyi?6934.jpg

  • Egy pizza vagy egy hamburgerben lévő nátrium a napi maximális fogyasztási mennyiség 65 %-ával egyenlő (1500 mg.).
  • Egy vaníliás fánkban vagy egy alacsony szénhidráttartalmú banános muffinban a napi nátriummennyiség 30 %-a található meg (650 mg.).
  • A péksütemények szintén fontos elemei a sóbevitelnek. Egy panini vagy egy ciabatta 20 %-át teszi ki a megengedett napi nátriumfogyasztásnak (450 mg.).
  • Néhány darab virsliben kb. 50 % található, ha ehhez még megeszünk néhány szelet kenyeret, meg egy kis ketchupot, el is értük a napi nátriumlimitet.
  • A paradicsomszósz már önmagában 20 %-kal járul hozzá a napi adaghoz (480 mg.)

Szakértők úgy vélik, mivel a nátriumot annyira bőven mérik ezekben az előrecsomagolt termékekben, nem szabad kizárólag az ízlelőbimbóinkra hagyatkozni annak megállapításakor, valami elég sós vagy túl sós-e számunkra. Célszerű, ha olyan ételek vásárolunk, melyek csomagolásáról kiderül, hogy a 100 grammnyi ételre jutó nátriumtartalom nem magasabb, mint 400 mg. A csomagolt ételeknél az optimális a 120 mg. nátrium/100 g. élelmiszer.