2024. április 29. hétfő
Péter napja

9 Tipp a repülés utáni jetlag ellen

Csodás dolog távoli egzotikus tájakra utazni. De van egy állandó hátulütője. A jetlag. Az időzónák közötti eltérésből adódó zavar testünk és elménk bioritmusában.  Orvosság nincs rá. Csak módszer az enyhítésére. Íme néhány ötlet.

6882.jpgEltompítja az érzékelésünket, kótyagossá teszi a fejünket! A jetlagben az a bosszantó, hogy nem tudunk ébren maradni és azt csinálni, amiért elutaztunk: élvezni a külföldön tartózkodást.

A legalkalmatlanabb nappali órákban szeretnénk elszenderedni, mert még annak az országnak az időrendjében működünk, ahonnan elindultunk. Éjjel pedig nem jön álom a fejünkre. Mert odahaza még nappal van.

Extrém esetben a jetlag búskomor hangulathoz, hasmenéshez vagy fájdalmas székeléshez is vezethet.

Ha a Nap járásával ellentétesen utazik és tesz meg nagy távolságot az ember, vagyis nyugatról keletre, elsősorban ez okozza a jetlag-jelenséget. Keletről nyugatra utazásnál ritkább és enyhébb a jetlag, vagy egyáltalán nem jelentkezik.

1. Változtasd meg az alvásrended

Már az utazás előtt célszerű felkészülni az utazás célpontjában uralkodó időzónára úgy, hogy aszerint fekszünk le aludni otthon az utolsó egy-két napban. Akár 4-5 nappal a repülés előtt is elkezdhetjük alkalmazni ezt a módszert, apránként rászoktatva magunkat vakációnk színhelyének időzónájára.

2. Menj a fénybe

A nappali világosság vagy annak hiánya jelzi a testnek, hogy mikor kell pihennie. Ha keletre utazunk, ajánlatos már a korai órákban kimenni a szabadba, így hamarabb felébred és magához tér testünk. Ha rosszul világított, sötét beltéri helységekben töltjük az ébrenlét első óráit, az nem fog segíteni abban, hogy hozzászokjunk az új időzónához.

Amikor nyugatra utazunk, naplementekor is próbáljunk minél több napfényhez jutni.

3. Hanyagold az altatót

Jobb, ha természetes módszerekkel állunk át az ország időzónájára, nem altatókkal.

Ha már mindenképp pirulákhoz akarunk folyamodni, akkor a melatonin bogyókkal való beszerzése lehet a segítség. A melatonin az az anyag, amit az agy bocsát ki, hogy álmossá tegyen minket.

A kora esti órákban már 5 milligramm melatonin nagyon hatásos tud lenni abban, hogy hozzászokjuk az új időzónához. Persze kérjük ki háziorvosunk tanácsát is. Ne kísérletezzünk önfejűen, önállóan.

4. Azonnal állítsd át az órád

Lehetőleg már akkor állítsuk át óránkat a célország időrendjére, amikor kiléptünk otthonunk ajtaján, tehát még a "régi" időzónában tartózkodunk. Ennek pszichológiai hatása van.

5. Igyál sok vizet, mellőzd az alkoholt

Köztudott, hogy sok vizet kell inni minden nap, legalább 2 litert. Ha nem fogyasztunk elég folyadékot, testünknek nehezebb a dolga az átállásban.

Hiába nagy a kísértés, hogy már a vakációra vezető hosszú repülőúton berúgjunk, nem kifizetődő húzás. Csak abban segít, hogy dehidratált állapotba kerüljünk, vagyis kiszáradjunk. Fejfájással is jár, amire szintén nem sok szükség van, amikor amúgy is a fáradtsággal küszködünk.

6. Landolás után reggelizz

Testünk megszokásból bizonyos ételeket bizonyos napszakokkal asszociál. Ezzel megtrükközhetjük szervezetünket.

Amikor megérkeztünk a célországba, landolás után rögtön fogyasszunk el egy reggelit. Legalább egy szerény kis reggelit. Még akkor is ha nem vagyunk éhesek, mert a repülőn bőségesen és bőkezűen nyomták belénk a több fogásos vacsorát, a snackeket és az italt.

A reggeli ugyanis azt fogja sugallni a testnek, hogy reggel van, ébredj fel!

7. Ne bóbiskolj el érkezés után

Még ha el is fárasztott a kényelmetlen ülésen való szenvedés a repülőgépen, ne bukjunk be rögtön a szállodai szoba puha ágyikójába. Érdemes minél tovább fennmaradni, mert másként nem fogunk egyhamar hozzászokni a következő egy vagy két hétben az új időzónához és nem leszünk éberek, aktívak és produktívak. Túl sok óra fog elveszni a következő napokból a zombis ténfergéssel.

8. Aludd ki magad az első estén

Miután sikerült minél tovább fennmaradni a megérkezés utáni első napon, ne sajnáljuk az órákat egy jó alvásra. Ez ugyanis már az új időzóna szerinti alvás és azt erősíti, hogy e bioritmus szerint működjön testünk.

Hasznos, ha alaposan elzárjuk a fényforrásokat a szemünk elől, gondosan húzzuk el a függönyöket, kapcsoljuk le a legapróbb lámpákat is,  beleértve a mobiltelefont, melynek kijelzője szintén fel-felvillanhat. Fordítsuk lefelé a telót, sőt kapcsoljuk is ki, ha a vakáció jogán ezt megtehetjük, nehogy valaki otthonról zavarjon - hiszen ők épp ekkor vannak ébren.

9. Rövid utazások

Szakértők szerint ha csak 2-3 napot tartózkodunk egy másik időzónában, jobb, ha nem erőltetjük az átszokást.  Nem érdemes, mert akkor az fog időbe és nem kis fáradtságba telni, hogy visszaálljunk anyaországunk idejére, amikor hazaértünk - és már valószínűleg a munkahelyünkön robotolunk ismét, álmosan le-lecsukódó szempilláinkkal küszködve.