2024. április 23. kedd
Béla napja

Kerékpározzon okosan, büntetések nélkül!

Arról már sokan, sok helyen írtak, hogy a kerékpározás mennyire felemelő és egészséges sport. A praktikus tudnivalók java része azonban kimerül abban, hogy milyen drótszamarat vegyen a kezdő bringás. Mi most tovább mentünk, és az igazán fontos szabályokat gyűjtöttük egy csokorba.

Arra a kérdésre, hogy milyen az ideális kerékpár, tulajdonképpen nem lehet egyetemes választ adni, hiszen egyénfüggő kinek mire van szüksége. Egyetlen mindenkire érvényes tanács van: lehetőleg szaküzletben vásároljon! Ahogy mondani szokás: cipőt a cipőboltból, kerékpárt a kerékpárboltból. Az olcsó húsnak ugyanis, mint tudjuk, híg a leve, s ez a bringákra is tökéletesen igaz. Hiába kerül tehát feleannyiba a polcról levett „látványbicaj”, valószínűleg néhány hónapon belül meghibásodik, a beállítása kínszenvedés, s egy-két év alatt többet kell majd rákölteni, mintha szaküzletben vett volna egy „rendes” drótszamarat.

 

Személyre szabva

A kerékpárboltok ráadásul nem csupán minőségi és megbízható szerkezeteket kínálnak, de lehetőség van átbeszélni milyen terepre, milyen bringázási szokások mellett, milyen egyedi igényeknek és méreteknek kell a járgánynak megfelelnie. A szaküzletben – valóban magasabb árért –, de lehetőség van a megfelelő vázat, kormányt, váltót, ülést, féket kiválasztani, amiket igényünk szerint szerelnek össze. Így később nem kell az említett alkatrészeket egymás után cserélgetni, mert kényelmetlen, vagy nem passzol a mérete. Összességében tehát olcsóbb és megbízhatóbb a szaküzletben vásárolt termék, lesz szervizháttér és a bosszankodást is megspórolja az ember.

 

Váz, kerék, váltó

Amire érdemes figyelni: a vázszerkezet anyaga meghatározza a kerékpár súlyát, ez pedig a tekerés könnyedségét. A váztípus és a kerékszélesség a két legfontosabb tulajdonság, melyekről először dönteni kell: városi, országúti vagy terep viszonyokra fogja inkább használni? Váltóból is több típus van, elég, ha csak annyit mondunk: marok-, vagy kormányváltót szeretne? És a döntési szempontokat még sorolhatnánk napestig. Ami biztos, az a KRESZ által meghatározott kötelező elemek, melyeket ábránk szemléltet.

 

 A KRESZ által előírt kötelező kerékpár-tartozékok

250.jpgforrás: kerekparosklub.hu

 

Hol kerékpározzunk?

Az esetek többségében kerékpárral az úttesten kell és érdemes közlekedni, hacsak ez nem tilos. Ha az út mellett van kerékpárút, akkor viszont csak ott szabad tekerni. Kivételt képez ez alól, ha az úttesten kerékpáros nyom (piktogram) van felfestve, ugyanis ebben az esetben az úttesten is szabad haladni. Ugyanez vonatkozik a buszsávra, abban csak akkor szabad a pálya, ha ezt tábla, piktogram engedélyezi. És figyelem: a megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/h, a kerékpársáv pedig normál esetben egyirányú közlekedésre szolgál.

Közös gyalog- és kerékpárúton tekerve a gyalogosok (különösen a gyerekek és kutyák) kiszámíthatatlan mozgására, hirtelen előbukkanására kell számítani. Ezért itt a megengedett legnagyobb sebesség 20 km/h! Ilyen közös használatú utaknál akkor szabad az autók által használt sávokban kerékpározni, ha a bringásokat a gyalogosok forgalma akadályozná, vagy az úttesten van felfestett piktogram.

Mielőtt valaki az öklét rázná az autósok miatt: az úttestre felfestett sárga kerékpáros nyom csupán javasolt pozíciót jelöl, illetve figyelmezteti a járművezetőket a kerekezők jelenlétére. Természetesen az úttesten elfoglalt pozíció csak javaslat, el lehet térni tőle, és más járművek is ráhajthatnak erre a területre, hiszen ez nem külön sávot jelent. Az egyirányú utcákba pedig alapesetben nem szabad bebringázni a forgalommal szemben, csak akkor, ha azt kiegészítő tábla engedi. Ez esetben is szigorúan az úttest jobb oldalán kell haladni, vagy ha van felfestett kerékpársáv, akkor ott.

 

Bringa és gyerek

A gyerekkel bringázásnak az elővigyázatosságon túl szintén vannak jogszabályi feltételei. Ugyan a bukósisak használata a gyermekek számára sem kötelező, mégis erősen ajánlott. Többek között azért, mert a gyerekek koponyája a testükhöz viszonyítottan sokkal nagyobb, ezért egy esetleges esés következtében szinte biztos, hogy ütődés éri. Ugyanezért érdemes térd-, könyök- és kézvédőt is beszerezni.

A KRESZ szerint kerékpáron csak 10 évnél fiatalabb gyermeket szállíthatunk, az erre a célra kialakított pótülésen. A gyereküléseknek több fajtája ismert: a kormány elé, illetve az ülés mögé erősíthető változat. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai, ami az irányíthatóságot, a súlyeloszlást, a kilátást és a kommunikációt illeti. Néhány alapvető feltételnek azonban mindegyiknek meg kell felelnie: legyen masszív, nem érdemes a legolcsóbb, vékony műanyagot megvenni. Lehetőleg ne derékszögben üljön benne a gyerek, mert így hamar lecsúszik és kényelmetlen a gerincének. A három pontos biztonsági öv mellett legyen rajta lábrögzítő szíj, amely megakadályozza a lábfej becsípődését a küllők közé.

Kényelmesebb, és akár két gyerek szállítására is alkalmas a kerékpáros utánfutó. Mivel az ára negyvenezer forinttól indul, érdemes először néhány napra bérelni, hogy kiderüljön, élvezi-e a gyerek. Az aggodalmaskodók megnyugtatására, a KRESZ szerint ugyan tilos a kerékpárhoz oldalkocsit, vontatmányt csatolni, de ez alól kivétel a kerékpárutánfutó!

 

Borsos bírságok

A közlekedési bírságokat a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet szabályozza, s mert a kerékpár a KRESZ szerint járműnek minősül, a rendeletben foglalt szabályok vonatkoznak a biciklisekre is.

Ittas állapotban történő kerékpározás például 30-60 ezer, a behajtási tilalom megszegése 30 ezer, a piros jelzésen áthajtás 50 ezer, a vasúti átjáróban a piros jelzésre áthajtás 60 ezer forintos bírsággal jár! De nem ajánlott például a zebrán kontrázni, ha ismerősbe botlunk, mert a gyalogátkelőhelyen vagy annak 5 méteres körzetében álldogáló kerekes 25-50 ezer forinttal lehet szegényebb. Korábban megjelentek olyan hírek, amelyek szerint akár 300 ezer forintra büntethető, aki bringával szabálysértést követ el. A szabálysértési törvény rendelkezései szerint valóban „a pénzbírság legalacsonyabb összege ötezer forint, legmagasabb összege százötvenezer forint, szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértések esetén háromszázezer forint.” Ez utóbbi azonban egy kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos szabálysértés esetén szinte lehetetlen.

 

 

Tilos, tilos, tilos!

1096.jpg

Tilos a kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, és a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni. A megoldás: leszállunk, toljuk a bringát, mintha gyalogosként kelnénk át az úttesten.

Tilos a főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni.

Tilos elengedett kormánnyal kerékpározni.

Tilos a kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni, kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani.

Tilos kerékpárral állatot vezetni.

Források: kerekparosklub.hu, net.jogtar.hu