2018. szeptember 22. szombat
Móric napja

Sűrű éve volt a Facebooknak 2017-ben

Megújult a küldetése, közel 150 millió új emberrel bővült a felhasználói kör, és majd 100 millióval azoknak a száma akik naponta használják a közösségi hálózatot. A cég bevétele az egekben szárnyal, az első háromnegyed évben 50%-kal volt magasabb, mint 2016-ban. 

Az év utolsó negyedéve még eredményesebb lehet a cégnek, legalábbis ha a hazai kkv-k marketingterveit látjuk. Persze ez valahol kényszer is, hiszen a vállalkozásoknak egyre többet kell költeni ahhoz, hogy eljussanak a célcsoportjukhoz a Facebookon. Ezeket a témákat vizsgálta az RG Stúdió kutatása, amely 2014. óta már hatodik alkalommal készült el. A szokásos visszatérő kérdések (Mi a célja a cégnek a közösségi marketinggel? Milyen eszközöket és platformokat használ? Mennyire elégedett az eredményekkel?) mellett a karácsonnyal kapcsolatos terveket is vizsgálta a 219 cég részvételével készített, nem reprezentatív kutatás. Azt is tudni, hogy a magyar fiatalok 30%-a közösségi média függő.

 

Pénzt hozhat a felhasználónak

10795.jpgA kisvállalkozások célja a Facebook jelenléttel az elmúlt évek során egyre inkább a megtérülést ígérő lehetőségek felé fordult. Az új ügyfelek szerzése, mint cél nem csak a legfontosabb a válaszadók körében, hanem ez volt az amelyik a legtöbbet nőtte az évek során.  Bár a márkaépítés a második, jelentősége csökkent, a harmadik helyen a közvetlen értékesítés és a kapcsolattartás a vevőkkel van, de a tendenciák a közvetlen értékesítésnek kedveznek.

Fontos változás, hogy a marketing keret csökkentés már szinte senkinek nem merül fel, mint szempont. „A cégek az évek során megtanulták, hogy a közösségi média jelenlét nem a marketing költségek csökkentésének terepe, hanem az új fajta online üzleti lehetőségeké” - mondta el Lévai Richárd közösségi marketing specialista, a Hogyan készíts eredményes Facebook-hirdetéseket? 2.0 című könyv szerzője.

 

A Facebook változásaihoz igazodnak a cégek, ami látszik például abból is, hogy egyre kevesebbet kommunikálnak. A napi többszöri kommunikációs gyakoriság drasztikusan csökkent, a napi egyszeri és a heti 3-4 alkalommal történő kommunikáció pedig erőteljesen nőtt.

A Facebookkal kapcsolatos kiábrándultságra utal, hogy egyre többen, egyre több problémát jelöltek meg arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a közösségi hálózatban. Az egyes problémákkal kapcsolatos negatív érzések ráadásul nagyot ugrottak egy év alatt. Még mindig az a legnagyobb fájdalma a kkv-knak, hogy nem jelennek meg a bejegyzéseik az összes rajongójuknak, de nagy ugrással a második helyen termett a rajongó gyűjtés nehézsége, közel ekkorát ugrott az egyre nagyobb hirdetési igény és azt is sokkal többen gondolják a válaszadó cégek képviselői közül, hogy a Facebook kezd veszíteni a varázsából. Napi 2 óra a közösségi médián magányérzetet kelt

 

10796.jpgA kutatás kíváncsi volt rá, hogyan viszonyulnak a cégek a Facebook hirdetésekhez, amelyeket egyre inkább kénytelenek használni. Az előző évhez képest gyakorlatilag nem volt mérhető változás, ami egy tendencia megtörését mutatja a 2015-ös válaszokhoz képest. Hiszen két éve 20%-nál kevesebben mondták azt, hogy nagyon hasznosnak érzik a hirdetéseket, és akkor is ennyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés. Tavaly ez az arány majdnem 36% lett, és ez gyakorlatban nem változott egy év alatt. Ezt igazolja az a trend is, hogy a cégek egyre inkább elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy megéri-e facebookozniuk. Ugyan közel 70%-uk még most is azt mondja, hogy megéri, de az arány csökkent, miközben nőtt azok száma is, akik azt a választ adták, hogy nem tudták eldönteni.

 

Kikerülhetetlen a közösségi kommunikáció

A válaszadó kkv-k számára a második legfontosabb közösségi hálózat kommunikáció szempontjából az Instagram lett, harmadik pedig a Messenger, ezeken tartják ugyanis leggyakrabban a kapcsolatot a célcsoportjukkal. Karácsonyra azonban a legtöbb cég a Facebookot tartja a legfontosabb hirdetési felületnek. A válaszadók 77,3%-a mondta azt, hogy legalább annyit fog költeni a legnagyobb közösségi platformon, mint tavaly, miközben ugyanez AdWords keresőben 49,5%. Az Instagram feljött az AdWords display hálózat szintjére, hiszen a válaszadók 43,5% mondja, hogy legalább annyit fog költeni itt, mint tavaly, ugyanez az arány a Google Display hálózatnál 42,2%. Érdekes, hogy a Messenger, legalábbis szándékok szintjén megelőzte a YouTube-ot annak ellenére, hogy itt sokkal kevesebb hirdetési lehetőség van, és kevesebb hirdetés is jelenik meg itt. De a jelek szerint ezt az új üzleti platformot már ennyivel fontosabbnak érzik a cégek, hogy itt is szívesen hirdetnének.


„A kutatásra adott válaszok megerősítik azokat a a tapasztalatainkat, hogy sok cég számára a Facebookon és a közösségi médiában használt eddigi stratégia újragondolásra érett - mondja Lévai. - Hiszen a kommunikáció hirdetések nélkül egyre ritkábban elég, ugyanakkor jelen kell lenni több platformon is ha valaki sikert szeretne elérni. Ez pedig több terhet ró a cégekre, akik amúgy is gyakran küzdenek erőforráshiánnyal. Ugyanakkor az is érdekes, hogy a Facebook platformjai mennyire dominálják a cégek marketingjét. Általában is többet kommunikálnak Messengeren és Instagramon, és a hirdetési tervekben is egyre komolyabb szerepet kapnak. Ez, a többi válasszal együtt, rámutat arra, hogy a közösségi média platformok közül már több is felnőtt korba lépett. A korábban csak játékszernek gondolt felületek ma már egyértelműen képesek arra, hogy jelentősen javítsák a nyitott, fejlődőképes cégek marketing eredményét, ezen keresztül pedig az üzleti lehetőségeket.”