2024. április 25. csütörtök
Márk, Márkó és Márkus napja

Megállt a casco bődületes díjnövekedése

Egy évvel ezelőtt a növekedés mértéke még meghaladta a 12 százalékot, idén már csak az inflációval nőtt a casco átlagos díja. 2017 első félévében a személyautókra átlag 77 600 forintot kellett fizetni, ami alig magasabb a 2016 hasonló időszakában mért 76 000 forintnál.

9641.jpgA 2,1 százalékos díjemelkedés azt mutatja, hogy gyakorlatilag megállt a korábbi időszakok gyors díjemelkedési tendenciája: egy évvel ezelőtt a növekedés mértéke még meghaladta a 12 százalékot. Az elmúlt félév során is azok az autósok válthattak legkedvezőbb díj mellett cascót, akik az évfordulón lecserélték szerződésüket: az ő átlagdíjuk 55 600 forint volt, ami csaknem 40 százalékkal kedvezőbb, mint az új autót vásárlók 91 700 forintos átlagos éves díja - mutat rá a Netrisk.

Beigazolódni látszik a biztosítóknak az a stratégiája, hogy egyre kedvezőbb díjú termékekkel igyekeznek a korosabb járműveket is fedezetben tartani: a casco-szerződések több mint 37 százalékát 8 évesnél idősebb autókra kötötték. Mindez azért is fontos, mert a hazai gépjárműpark átlagéletkora mára elérte a 14 évet.

„Kedvező fejlemény, hogy tavalyhoz képest 42-ről 51 százalékra nőtt azok aránya, akik a jóval kedvezőbb, 10 százalék/50 ezer forintos önrészt választották – magyarázza Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. – A magasabb önrész ugyanis káreseménykor jobban terheli a pénztárcánkat, hiszen a biztosító kártérítésére csak az önrész szintjét meghaladó károk esetén számíthatunk.”

 

Népszerűek a kiegészítők

Szintén kedvező változás, hogy míg két évvel ezelőtt még csupán a megkötött casco-szerződések ötödéhez kötöttek valamilyen kiegészítő biztosítást, 2017 első felében ez az arány már elérte a 30 százalékot.

A cascót kötő ügyfelek 13 százaléka bővítette fedezetét üvegkár-önrészbiztosítással, 9 százalékuk autósegély-biztosítást, további 4 százalékuk valamilyen élet- vagy balesetbiztosítást kötött. Ezek mellett – jóval kisebb gyakorisággal – főként az avulásmentességet, illetve a kölcsönjárművet biztosító termékeket választották a szerződők.

Az elérhető magasabb kedvezmény miatt a kötelező mellett immár a casco-díjakat is egyre növekvő számban fizetik ki egy összegben: az ilyen konstrukciók aránya egy év alatt 45-ről 48 százalékra emelkedett. Ez az arány ugyanakkor továbbra is jelentősen elmarad a jóval alacsonyabb átlagdíjú kgfb kapcsán tapasztalt 70 százalékos mértéktől.

Ma már a cascót mindössze 26 százaléknyian fizetik be csekken. A kötelező biztosításnál ez az arány még mindig 37 százalékos, részben annak a régi beidegződésnek is köszönhetően, hogy a díjfizetés igazolását korábban a csekk feladóvevénye jelentette.

 

A kötelező sem drágul

2017 első félévében a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak (kgfb) átlagdíja 34 500 forint volt, ami 8,5 százalékkal magasabb 2016 hasonló időszakában mért 31 800 forintos szintnél. Az év eleje óta ugyanakkor érdemi változás már nem tapasztalható a díjak mértékében a Netrisk szerint.    

Az évközi időszakban az ügyfelek alapvetően két okból kötnek kgfb-szerződést: vagy a jármű tulajdonjogának megszerzésekor (ezt nevezik azonnali kötésnek), vagy a már meglévő szerződés évfordulóját megelőzően elvégzett díjszámítás nyomán, (ezt nevezik évfordulós kötésnek). Míg az utóbbiak esetében átlagosan 27 400 forintért szerződtek az autósok, az összes szerződés közel kétharmadát kitevő azonnali kötések átlagosan 39 200 forinton születtek. 2017 első felében a portálon keresztül kezdeményezett összes kgfb-szerződés 35 százaléka évfordulós váltás volt, ami azt mutatja, hogy az autósok jelentős része az év végi kampányidőszakon kívül is tudatosan összehasonlítja a biztosítók ajánlatait.