2017. július 26. szerda
Anna és Anikó napja

Öreg járgányokkal furikáznak a magyarok

Az átlag magyar háztartás 10 évesnél öregebb, eleve használtan vásárolt autóval közlekedik. Az autók többsége 5 és 15 ezer kilométer közötti távot fut évente, a háztartások zöme elsősorban bevásárlásra, belföldi utazásra és munkába járásra használja az autóját.

9390.jpgKevés új autót használnak a magyar családok. A háztartásokban használt autók csupán 7 százaléka nevezhető újnak, azaz legfeljebb 5 évesnek, de 21 százalékuk már 6-10 éves, ami újnak már semmiképpen sem mondható. Még ennél is rosszabb a helyzet a kifejezetten öreg autók megoszlását tekintve: a családok által használt autók 35 százaléka 11 és 15 év közötti, míg 37 százalékuk már eléri a matuzsálemi, 15 évesnél is idősebb kort. A háztartásokban futó gépkocsik átlagéletkora így 13,7 évre tehető (a Bárdi Autó kutatásában nem szerepeltek a céges autók).

 

Erre is figyelni kell, ha használt autót veszünk

Iparági becslések szerint a légzsákok és az ehhez tartozó egyéb elektronikusan vezérelt, a közúti baleset esetén az utazókat védő biztonsági rendszerek a hazai autók negyedében-harmadában mutathatnak működési rendellenességet, valamint 10-15%-uknál már eleve hiányoznak. Utóbbi hátterében a tapasztalatok alapján leginkább az áll, hogy az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszert működtető elektronikát mellőzik a közúti balesetben évente megsérült 250-300 ezer gépjármű, valamint a külföldről behozott sérült autók kijavításakor, mivel ezek ára igen magas. A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, akinek viszont tudomása sincs ezek hiányáról, vagy éppen működésképtelenségéről.

Az autók életkora azonban önmagában még nem mérvadó, állítja a Bárdi Autó szakértője, hiszen a rendszeresen elvégzett éves karbantartás (például olaj- és szűrőcserék), valamint a kopó alkatrészek megfelelő – a megtett kilométerekkel arányos – időben történő cseréjével a jármű igen sokáig tartható olyan állapotban, amelyre a hirdetésekben „újszerű” vagy „megkímélt” jelzőkkel hivatkoznak.

 

Eleve használtan vásároljuk

A hazai háztartások az autók 68 százalékát már elve használtan vásárolták, vagyis csak az autók egyharmada van az eredeti tulajdonos birtokában. A használtan vásárolt autók felét 5-10 évesen vették meg, a vásárlás időpontjában 18 százalékuk volt öt évesnél fiatalabb, 11 százalékuk viszont már akkor is öregebb volt 15 évesnél. Átlagosan 9 évesen kerültek a használt autók az új tulajdonosukhoz.

Használt autó vásárlása után célszerű feltétlenül elvégezni a fent említett karbantartási munkákat – javasolja a Bárdi Autó szakértője.  Lehetőség szerint tanácsos egy autószervizben egy általános diagnosztikát is elvégeztetni és ellenőriztetni a kopó alkatrészeket, ezzel ugyanis sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat a későbbiekben. Vásárláskor a legjobb esetben is csak a szervizkönyvben feljegyzett javításokra hagyatkozhatunk, azonban a fékrendszer vagy a lengéscsillapítók állapota nagyban függ a korábbi tulajdonos vezetési stílusától és az útviszonyoktól is. Egy pár ezer forintos alkatrész kopása is vezethet százezres károkhoz, jobb megelőzni a bajt, amikor még megtehetjük.

Veszélyes is lehet a használt autó

Becslések szerint éves szinten az országba importált 10 használt gépjárműből 9, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik. Ez nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat. 

 

Leggyakrabban bevásárlásra használjuk az autókat

A Bárdi Autó által végzett kutatás szerint az autók többsége 5-10, vagy 10-15 ezer kilométert tesz meg évente. 12 százalékuk ennél kevesebbet, ötezer kilométer alatt fut, 8 százalékuk viszont még húszezer kilométernél is hosszabb távot tesz meg egy év alatt.

A háztartások elsősorban bevásárlásra, belföldi utazásra és munkába járásra használják az autójukat. A kocsik elsődlegesen a bevásárlásnál kerülnek elő, a magyar családok 82 százaléka ebből a célból ül autóba. Emellett 72 százalékuk belföldi utazásra veszi igénybe autóját, 70 százalékuk pedig a munkába járásra használja. A családok lényegesen kisebb arányban említették a gyermekek szállítását, valamint a munkavégzést, külföldre pedig csak 16 százalékuk utazik az autójával.

 

A rövid távokon történő gyakori használat számos alkatrész cseréjét teheti szükségessé, teszi hozzá a Bárdi Autó szakértője, kimondottan árt például az akkumulátornak. Még a modernebb, start-stop technológiával felszerelt autóknak sem tesz jót a gyakori elindulás-fékezés-megállás, ami bizony a zsúfolt városi utakon gyakorta megesik. Mielőtt az autónkat lecseréljük egy másik használt autóra, érdemes annak a pillanatnyi műszaki állapotán túl azt is felmérni, hogy a választott autótípusnak melyek a gyakoribb meghibásodásai, milyen alkatrész mennyibe kerül. Ehhez célszerű szakértőhöz, például egy megbízható autóalkatrész-kereskedéshez fordulni.